تکنولوژی

‘تاثير’ استفاده شديد از موبایل بر قوه بارورسازی

بی بی سی – تحقيقات تازه حاکی از آن است که استفاده بیش از حد از تلفن های همراه ممکن است به قوه بارورسازی مردان صدمه بزند.

پژوهشگران دریافته اند مردانی که روزانه برای بیش از چهار ساعت از تلفن همراه استفاده می کنند، اسپرم های کمتری تولید می کنند و قوه حرکت اسپرم هايشان و کیفیت آنها بدتر است.

نتایج این مطالعه که بر روی 364 مرد توسط دانشگاه اوهایو انجام شد، به کنفرانس انجمن آمریکایی پزشکی تناسلی در نیواورلئان ارائه شده است.

ولی یک متخصص بریتانیایی می گوید این که تقصیر را به گردن موبایل بیاندازیم صحیح نیست زیرا آنها در نزدیکی بیضه ها استفاده نمی شوند و دلیل احتمالی می تواند نشستن زياد باشد.

این گروه از پژوهشگران اسپرم های 364 مرد که در کلینیک باروری مومبای (بمبئی) به همراه همسرانشان در هندوستان تحت درمان بودند را مورد آزمایش قرار دادند.

یافته ها نشان داد که کسانی که بیش از حد از تلفن همراه استفاده می کنند یعنی بیش از چهار ساعت در روز، بطور متوسط کمترین میزان اسپرم را تولید می کنند؛ یعنی پنجاه میلیون در هر میلی لیتر و هم اسپرم هایشان پایین ترین کیفیت را دارند.

مردانی که روزانه دو تا چهار ساعت از تلفن های همراه شان استفاده می کنند متوسط میزان اسپرم شان 69 میلیون در هر میلی لیتر است و سلامتی اسپرم ها نیز در حد متوسط است.

مردانی که گفته اند به هیچ عنوان از موبایل استفاده نمی کنند بیشترین میزان اسپرم را داشته اند؛ 86 میلیون در هر میلی لیتر و اسپرم های آنها بهترین کیفیت را داشته اند.

عواقب احتمالی استفاده از موبایل

دکتر آشوک آگاروال که این تحقیق را سرپرستی کرده است در کنفرانس نیو اورلئان گفت که این تحقیق ثابت نمی کند که استفاده زياد از تلفن همراه به باروری صدمه می زند، ولی نشانگر آن است که تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.

وی گفت در این تحقیق افت قابل توجهی در مهمترین ملاک های سنجش سلامت اسپرم به چشم می خورد و اين وضع مسلما بايد خود را به صورت کاهش ميزان باروری، که در سراسر جهان قابل مشاهده است، نشان داده باشد.

دکتر آگاروال گفت: “مردم مثل مسواک از موبایل بدون اندیشیدن به عواقب احتمالی آن استفاده می کنند. ولی موبایل می تواند اثر مخربی بر باروری داشته باشد.”

وی ادامه می دهد که اين ارتباط هنوز ثابت نشده است، اما ممکن است تاثیر عظيمی داشته باشد زیرا تلفن های همراه امروزه بخشی از زندگی ما شده است.

او تصور می کند که تشعشات موبایل ممکن است سلامت اسپرم ها را با آسيب رساندن به دی ان اِی به خطر بیندازد، بر روی سلول های بیضه که تولید کننده تستسترون هستند و یا مجاری تناسلی که اسپرم تولید می کند، تاثیر بگذارد.

اما یک متخصص بریتانیایی وجود ارتباط بین کاربرد تلفن همراه و عقیمی در مردان را زیر سوال می برد.

دکتر آلن پیسی استاد آندرولوژی (تناسل شناسی) دانشگاه شفیلد می گوید: “این یک تحقیق خوب است ولی تصور نمی کنم که از پس تببین موضوع برآمده باشد.”

وی ادامه می دهد: “اگر بیش از چهار ساعت در روز از تلفن همراه تان استفاده کنید به این معناست که کمتر در جیب شما بوده است.”

دکتر پیسی می گوید: “به این ترتیب اين پرسش بزرگ پيش می آيد: چگونه ممکن است بیضه ها آسیب ببیند؟”

دکتر پیسی که رئیس افخاری انجمن بریتانیایی باروری است، اضافه می کند: “اگر شما تلفن تان را برای مکالمه به گوش بچسبانيد، دليلی ندارد که به روی بیضه ها تاثير بگذارد.”

او اضافه کرد افرادی که از تلفن های همراه برای مدت بیشتری استفاده می کنند ممکن است کمتر تحرک داشته باشند، استرس (فشار روانی) بیشتری داشته باشند و غذاهای نامرغوب بیشتری بخورند؛ عواملی که می توانند توضيح بهتری برای رابطه کشف شده در اين مطالعه باشند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا