تکنولوژی

گوگل ايران را تحريم می کند

آی تی ايران – موج برخورد گوگل با کاربران ایرانی با مسدود کردن نرم افزارهای گوگل دسک تاپ، گوگل پک و کدسرچ وارد فضای جدیدی شده است.

اين شرکت نرم افزاری در هنگام درخواست برای دانلود اين نرم افزارها کاربر را با پيغام هم اکنون اين نرم افزار برای کشور شما قابل دستيابی نيست مواجه می کند.

با توجه به ظاهر موضوع و مشابهت آن با محرومیت هایی از این دست به نظر می رسد که تحریم های ایالات متحده علیه ایران دلیل چنین اقدامی باشد هر چند این نرم افزار تا چندی قبل در دسترس کاربران ایرانی بود.

در همين حال ايتنا نيز از مسدود شدن Code Search برای کاربران ايرانی خبر داده است.

هم اکنون کاربران ايرانی با استفاده از نرم افزارهای فيلترشکن می توانند اين نرم افزارها را از سايت گوگل دريافت کنند.

مشخص نيست که چرا گوگل تحريم عليه کاربران ايرانی را از اين سرويسها آغاز کرده است و پيش بينی اينکه اين سايت در آينده چه اقداماتی عليه کاربران ايرانی انجام خواهد داد ، کاردشواری است.

دور جدید برخورد اینترنتی با ایران

این تازه ترین دور از برخوردهای تحریمی با کاربران ایرانی است. پیش از این نیز شرکت های آمریکایی به بهانه تحریم مشکلات فراوانی را نصیب کاربران ایرانی کرده بودند.

عدم دسترسی برای ثبت دامنه اینترنتی، نداشتن اجازه برای گرفتن کارت اعتباری ،‌ مجازنبودن به خرید سرورهای اینترنتی و … برخی از جمله تحریم هایی است که طی سالهای اخیر علیه کاربران ایرانی اعمال شده است.

اغلب شرکت های آمریکایی چنین مواردی را با اشاره به قوانین تحریم ایالات متحده علیه ایران قانونی می دانند اما به نظر می رسد که تاثیر عمده تحریم های اینترنتی بیشتر بر کاربران عادی صورت گرفته است.

در یکی از جنجالی ترین برخوردهای صورت گرفته در عرصه اینترنت ، چند سال قبل یک سرویس دهنده مشهور فضای اینترنتی بدون اخطار قبلی دسترسی به سایت خبرگزاری دانشجویان و دهها سایت دیگر را مسدود کرد.

این موضوع هر چند به دلیل پوشش خبری آن توسط سایت ها و رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای یافت اما شرکت آمریکایی به هیچ وجه حاضر به پاسخ گویی به رسانه ها نشد.

سکوت ایران
ایران همواره در زمینه تحریم های اینترنتی موضع سکوت ورا در پی گرفته و چندان این موضوع را برای اعتراض و تبلیغات جدی ندیده است.

علی رغم آنکه این تحریم ها در اغلب اوقات کاربران ایرانی را دچار مشکل می کند اما تاکنون هیچ گاه به طور رسمی نسبت به چنین اتفاقات اینترنتی اعتراض نشده است.

اجلاس جامعه اطلاعاتی که دور پایانی آن در تونس سال گذشته برگزار د فرصت مناسبی بود تا ایران نسبت به این وضعیت محدود کننده در فضای بین المللی اعتراض کند.

پیش تر تنها در اجلاس مقدماتی جامعه اطلاعاتی در ژنو خبرنگاران آی تی نویس ایرانی متن اعتراضیه ای را نسبت به تحریم های اینترنتی علیه ایران منتشر کردند.

در حالی که تحریم های اینترنتی علیه ایران می توانست به عنوان یک مستند خوب در بحث های مربوط به راهبری اینترنت مورد استفاده قرار گیرد و موضع مخالفت ایران را با مدیریت یک جانبه اینترنتی برجسته کند، اما در هیچ کدام از این بحث ها به تحریم های اعمال شده علیه ایران اشاره ای نشده است.


مرتبط:‌

اخراج شرکت هاى ايرانى از هاست آمريکايى
تحريم هاى آمريکايى همچنان قربانى مى گيرد
اولين تحريم ها در جامعه اطلاعاتى

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا