تکنولوژی

دروازه اینترنتی گوگل برای سوادآموزی وکتابهای رایگان

بی بی سی – گوگل پرتال اختصاصی برای ادبیات ایجاد کرده است که موسسه های سواد آموزی در سراسر دنیا را به یکدیگر مرتبط می کند.

آموزگاران، موسسات و همه افرادی که به سواد آموزی و ادبیات علاقمندند از این پس می تانند در این پرتال گوگل اطلاعات مربوطه را به اشتراک بگذارند.

ایجاد این سرویس جدید گوگل که ازهفته گذشته کار خود را آغاز کرده است در نمایشگاه کتاب فرانکفورت اعلام شد.

کاربران از این پس می توانند هم کتابهای اینترنتی و مقالات دانشگاهی را از طریق این پرتال (دروازه اینترنتی ) جستجو کنند و هم اطلاعات مرتبط در وبلاگ ها وگروه های اینترنتی یا ویدئوهای آن لاین را بررسی کنند.

این دروازه اینترنتی همچنین به بهره وران امکان یافتن مراکز سواد آموزی در سراسر جهان و استفاده ازنقشه ای که قابل بزرگنمایی و جستجوی دقیق است، را می دهد.

این دروازه اینترنتی با همکاری مرکز پیکار سوادآموزی نمایشگاه کتاب فرانکفورت( لیت کام) و انستیتوی آموزش دائمی یونسکو طراحی شده است.

جسیکا پاول، مدیر ارتباطات بخش اروپایی گوگل می گوید: ” مقصود ما در گوگل سازمان دادن به اطلاعات جهانی و قابل دسترس کردن آن برای همگان است. ما بر این باروریم که اینترنت نقش مهمی در زمینه دسترسی به اطلاعات ایفا می کند.”

منازعه بر سر کپی رایت

کارین پلویتز از لیت کام نیز می گوید: ” برای مشکلات جهانی باید راه حل های جهانی اندیشید و ما معتقدیم که همکاری و اشتراک تجارب مفید نقطه کلیدی برای پیکار علیه بی سوادی است.”

جستجوی کتاب از طریق گوگل، ابتکار بحث برانگیز یگری است که وارد دنیای ادبیات شده است.

ناشرانی چون پنگوئن و هاپرکالینز و کتابخانه هایی چون دانشگاه آکسفورد به گوگل اجازه اسکن کردن کتابهایشان را داده اند.

هم اکنون کاربران می توانند از طریق این دروازه اینترنتی به آرشیو کتابهای دیجیتالی بر اساس کلمات و مفاهیمی که برای جستجوانتخاب کرده اند، دست یابند.

ناشرانی چون پنگوئن و هاپرکالینز و کتابخانه هایی چون دانشگاه آکسفورد به گوگل اجازه اسکن کردن کتابهایشان را داده اند.

البته این کتابها هنوز تابع مقررات کپی رایت هستند و کاربران تنها می توانند به بخش محدودی از آنها دسترسی داشته باشند ولی اگر کتابی خاج از حوزه کپی رایت باشد، می توان آن را از روی اینترنت پیاده ( دانلود) کرد.

طبعا چنین کاری انتقادات بسیاری را برمی انگیزد. برخی بر این باورند که گوگل این کتابها را بدون اجازه از صاحب امتیاز دیجیتالی می کند.

از همین حالا مراکزی نظیر کانون نویسندگان آمریکا، انجمن ناشران آمریکایی و شرکت انتشاراتی مارتینیر علیه گوگل اقامه دعوی کرده اند.

اما گوگل در پاسخ مدعی است عرضه چکیده ای از کتابها بر روی اینترنت نیازی به اخذ اجازه برای کپی رایت ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا