تکنولوژی

سهم كالاهاي ICT از بازار جهاني 2/13 درصد رشد كرد

دنیای اقتصاد – رويدادها گاهي تكرار نشدني مي‌شوند. اين زمان شايد همان وقتي است كه تصور وقوع يك انقلاب شكل مي‌گيرد.

روزهاي بي‌نظير سال‌هاي دهه 90 با رشد 20 و 30درصدي بخش ICT در سطح جهان، هميشه براي فعالان وعلاقه‌مندان اين عرصه ماندگار هستند، روزهايي كه تكنولوژي‌هاي جديد پشت سر هم مي‌آمدند تا نويد انقلابي بزرگ را در دنياي مدرن امروز بدهند.

زمان زيادي از آن روزها نمي‌گذرد، اما اين روزها كارشناسان با پيش‌بين رشد 6درصدي صنعت ICT دنيا در سال 2006 به روزهاي پرحرارت آينده در اين عرصه چشم دوخته‌اند.

سازمان همكاري‌هاي اقتصادي و توسعه (OECD) در گزارش چشم‌انداز دو سالانه فناوري اطلاعات پيش‌بيني كرده است كه بيشترين ميزان رشد در بخش ICT دنيا در سال‌هاي آينده در سرمايه‌گذاري‌هاي مرتبط با اينترنت، سرورهاي لينوكس، ذخيره‌سازي ديجيتال، كامپيوترهاي همراه(PDA) و محصولات قابل حمل جديد خواهد بود.

علاوه بر اين كارشناسان OECD انتظار روزهاي پررونقي را براي بازار ICT جهاني و بخش‌هاي مرتبط دارند.

اين رشد اما طبق معمول در اقتصادهاي رو به رشد دنيا مانند چين ملموس‌تر خواهد بود تا جايي كه سرمايه‌گذاري در بخش ICT اين كشورها در فاصله سال‌هاي 2000 تا 2005 به بيشتر از 6/5درصد در هر سال رسيد. اين در حالي است كه در كشورهاي عضو OECD شامل: استراليا، اتريش، بلژيك، كانادا، جمهوري چك، دانمارك، فنلاند، فرانسه، آلمان، يونان، مجارستان، ايسلند، ايرلند، ايتاليا، كره، ژاپن، لوكزامبورگ، مكزيك، هلند، نيوزلند، نروژ، لهستان، پرتغال، اسپانيا، سوئد، سوييس، تركيه، بريتانيا و ايالات متحده، اين رقم به بيشتر از 2/4درصد در همين دوره رسيده، گرچه سهم بازار اين كشورها از 89درصد در سال 2000 به 86درصد در سال 2006 كاهش پيدا كرده است.

با اين همه كارشناسان معتقدند، سرمايه‌گذاري در صنعت ICT كشورهاي ديگر هم روند رو به رشدي را در پيش دارد تاجايي كه بخش ICT كشور چين با تجربه رشد 22درصدي در هر سال از سال 2000، در سال 2005 در حدود 118ميليارد مارك در اين بخش هزينه كرد.

از طرفي، اين روند موجب جذب نيروي كار بيشتر در اين بخش و ايجاد فرصت‌هاي شغلي جديد در سر تا سر دنيا شد تا آنجا كه آمار نشان مي‌دهند در كشورهاي عضو OECD،
5/ 14ميليون نفر (و به طور دقيق‌تر يك نفر از هر 80نفر) در سازمان‌ها و نهادهاي مرتبط با بخش ICT مشغول به كار هستند.

اين در حالي است كه كارشناسان اعلام كرده‌اند سهم كالاهاي ICT از بازار جهاني اين روزها تا 2/13درصد رشد كرده و اين موضوع مقدمات جلب سرماه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي (FDI) را در اين بخش فراهم آورده است.

اگرچه اين سرمايه‌گذاري‌ها با تغيير سياست‌هاي كاري كشورهاي توليدكننده مانند چين، هند و اروپاي شرقي به عنوان بزرگ‌‌ترين بازارهاي ICT دنيا همراه شده و متحول مي‌شوند، اما تحليلگران چشم‌انداز خوبي را براي سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي در اين عرصه پيش‌بيني مي‌كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا