تکنولوژی

توکیو قطب بازی‌های ویدئویی شد

نام نویسنده: مریم عمادی

بزرگراه فناوری – کشور ژاپن دو هفته پیش میزبان نمایشگاه مشهور بازی توکیو (Tokyo Game Show) بود که همه ساله میزبان غول‌های صنعت بازی‌های ویدئویی و مشتاقان این بازیهاست.

ژاپن اگرچه دهمین کشور پرجمعیت جهان است، اما پس از ایالات متحده دومین بازار بزرگ بازی‌های رایانه‌ای به‌حساب می‌آید. در نمایشگاه TGS به‌غیر از نمایش جدیدترین کنسول‌ها و عناوین ویژه ابتکارات قابل توجه دیگری هم برای جلب‌نظر بازدیدکنندگان به‌عمل آمده بود.

تفریح، سرگرمی و آموزش

از جمله این ابتکارات می‌توان به غرفه‌ای خاصی اشاره کرد که برای پوشیدن “Cosplay” در نظر گرفته شده بود. Cosplay مخفف کلمه Costume Play است. در این غرفه علاقه‌ندان می‌توانستند لباس شخصیت‌های بازی Manga را بر تن کنند و از این کار حسابی لذت ببرند.

بد نیست بدانید شخصیت‌های بازی‌های ویدئویی ژاپنی در این کشور آن‌ قدر جذابیت دارند که حتی دایسو که انوموتو- سرمایه‌دار مشهور ژاپنی که قرار بود به‌جای انوشه انصاری به فضا سفر کند ولی به‌علت مشکلات پزشکی از این کار بازماند- اعلام کرده بود به هنگام سفر لباس یک شخصیت کارتونی به‌نام Char Aznable را به تن می‌کند. وی از شخصیت‌های انیمیشن Gundam است.

در کنار افرادی که لباس شخصیت‌های مورد نظرشان را خریداری کرده و بر تن می‌کردند عده‌ای هم بودند که با دوختن البسه این شخصیت‌ها و پوشیدن آن‌ها در نمایشگاه عملا هنر خیاطی خود را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشیدند. خبرنگار بی‌بی‌سی که از این نمایشگاه بازدید کرده می‌نویسد برخی از این لباس‌ها از چنان ظرافت و دقتی برخوردار بودند که مشخص بود طراح آن ساعت‌ها وقت برایش صرف کرده است.

اما غول‌های صنعت بازی‌های ویدئویی هم تمام تلاششان را به‌عمل آوردند تا در این نمایشگاه توجه عموم را به‌خود جلب کنند. برخی شرکت‌ها جدیدترین نسخه‌های بازی‌هایشان را برای اجرا در دسترس علاقه‌مندان گذارده بودند. به‌عنوان مثال Konami در غرفه خود جدیدترین نسخه‌های دو بازی به‌نام‌های PoP Music Fever و Drum Mania را عرضه و جالب آنکه ف‌های طولانی هم برای اجرای این بازی‌ها تشکیل شده بود.

یک بازی جالب دیگر که در این نمایشگاه عرضه شده بود، Pwppy on ساخت شرکت Cykan بود. در این بازی کودکانه، کاربران کل یک جنگل سرسبز مجازی را بهمنظور یافتن یک تولهسگ جست‌وجو می‌کنند و البته در همین حین با ماجراهای جالبی هم روبه‌رو می‌شوند.

در کنار بازی‌های جنگی، خنده‌دار، استراتژی و درگیرانه، شرکت‌های ژاپنی بازی‌هایی را هم در نمایشگاه یاد شده عرضه کرده بودند که به جنبه‌هایی از زندگی روزمره انسان‌ها بپردازد. از جمله این بازی‌ها می‌توان به بازی Stock Transaction Trainer Kabutore اشاره کرد و همان‌طور که از نامش پیداست بای آموزش نحوه عملکرد بازارهای سهام به علاقه‌مندان طراحی شده است. Konami در کنار این بازی، بازی دیگری به‌نام Caduceus را هم عرضه کرده بود که کاربر پس از اجرای آن تا حدی با مهارت‌های جراحی آشنا می‌شود.

این بازی به هنگام پخش جهانی Truma Center: Under the Knife نام خواهد گرفت.

خشونت ممنوع!

در میان بازی‌های جدی و خشن عرضه شده در TGS بازی Devil May Cry4 از همه پرطرفدارتر بود. البته این بازی ساخت ژاپن نیست. در این بازی انسان‌ها به نبرد بیگانگان فرازمینی می‌روند تا زمین را نجات دهند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که مقامات ژاپنی در برابر بازی‌هایی که حاوی صحنه‌های اعمال خشوت بر ضد مردم عادی و به‌خصوص نیروهای مجری قانون مانند پلیس باشد، به‌شدت واکنش نشان می‌دهند و از توزیع و انتشار آن‌ها در ژاپن جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این نمایش صحنه‌هایی حاوی خون و خونریزی شدید در بازی‌های ژاپنی مجاز نیست. در نتیجه شرکت‌هایی که بازی‌هایی مغایر با این مقررات تولید کنند، شانس توزیع عمومی و گسترده آن‌ها را از دست خواهند داد. به‌همین علت سه بازی خشنDead Rising، Crackdown و Rain of Vampires که در غرفه Xbox متعلق به مایکروسافت به نمایش درآمده بودند، تنها برای افراد بالای 18 سال در دسترس بودند.

علاوه بر این برگزارکنندگان نمایشگاه غرفهXbox را در یک محوطه محصور و سرپوشیده طراحی کرده بودند و اجازه ورود کودکان و نوجوانان را به آن نمی‌دادند.

جالب آنکه این بازی‌های خشن چندان طرفداری هم نداشته و برای اجرای آن صف طولانی هم وجود نداشت، اما در مقابل برای اجرای بازی نقش‌آفرینی تازه Xbox موسوم به Blue Dragon کاربران مجبور بودند دو ساعت در صف بایستند.

یک کارشناس بازی‌های ویدئویی حاضر در این نمایشگاه معتقد است که تنها آلمان و ژاپن قوانین دقیق و سختگیرانه‌ای در مورد بازی‌های ویدئویی دارند. علت این مسئله در ژاپن فرهنگ خاص حاکم بر این کشور است که با غرب و آمریکا تفاوت‌های اساسی دارد.

وی همچنین در مورد علت علاقه مفرط ژاپنی‌ها ه بازی‌های ویدئویی گفت: با توجه به ساعات بالای کار در ژاپن اجرای بازی‌های ویدئویی به مردم کمک می‌کند تا خستگی خود را فراموش و به جهانی شاد و خیالی سفر کنند.

بازی‌های جدید

برخی از جدیدترین بازی‌های ویدئویی که قرار است ظرف ماه‌های آینده عرضه شوند در نمایشگاه TGS به نمایش درآمدند که اکثر آن‌ها با یکی از دو کنسول Xbox 360 و PS3 سازگار بودند. ما در ادامه به‌طور مختصر به برخی از این بازی‌ها اشاره می‌کنیم.

الف)Blue Dragon (سازگار با Xbox 360)

این بازی توسط خالق بازی Final Fantasy، هیرونوبو ساکاگوچی طراحی شده و از جمله بازی‌های نقش‌آفرینی به‌حساب می‌آید. داستان این بازی در مورد پسری جوان به‌نام Shu و دوست اوست که با شیطانی به‌نام Nene و یک انسان از نژاد دوران باستان نبرد می‌کنند تا دنیا را نجات دهند.

ب) Final Fantasy XIII (سازگار با PS3)

اگرچه تا تکمیل این بازی راه طولانی در پیش است، اما بخش‌هایی از آن در قالب یک تریلر در نمایشگاه قابل مشاهده بود. جالب آنکه همین تریلر خیلی‌ها را به غرفه شرکت Square Enix کشانده بود و علاقه‌مندان حرفه‌ای این بازی تا دو ساعت در صف معطل می‌شوند تا تریلر یاد شده را مشاهده کنند. قرار است که نسخه سازگار با تلفن‌همراه این بازی هم در آینده طراحی و عرضه شود.

ج) Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots (سازگار با PS3)

در نمایشگاه TGS تنها تریلری از این بازی محبوب عرضه شده بود و آن‌هایی که این تریلر را دیده‌اند معتقدند این نسخه آخرین قسمت از سری بازی‌های Metal Gear خواهد بود. این مجموعه بازی‌ها همیشه از پرفروش‌ترین بازی‌های کنسول PS2 بوده و به‌نظر می‌رسد این موفقیت با کنسول PS3 هم تکرار شود.

در تریلر جدید، شخصیت اصلی بازی Snake از توانایی‌های فوق‌العاده‌ای برای استتار برخوردار بوده و به‌سادگی رنگ خود را تغییر داده و به‌شکل اشیای مختلف درمی‌آید. انتظار می‌رود این بازی تا سال 2007 روانه بازار شود.

د)Sonic The Hedgehog (سازگار با Xbox 360 و PS3)

بازگشت خارپشت آبی رنگ این بازی که توسط Sega عرضه شده، خیلی‌ها را خوشحال کرده است. بازی جدید هم شامل مسابقه‌های متعدد در محیط‌های گوناگون و جنگ با دشمنان رباتیک است.

ه)Devil May Cry 4 (سازگار با PS3)

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم، این بازی از معدود بازی‌های خشن به نمایش درآمده در نمایشگاه TGS بود که علاقه‌مندان برای بازی ‌کردن آن مجبور بودند حدود دو ساعت در صف بایستند.

Dante شخصیت اصلی نسخه‌های قبلی این بازی این بار جای خود را به شخصیت جدیدی به‌نام Nero داده است. وی برای مقابله با شیاطین از شمشیر و هفت‌تیر استفاده می‌کنند. هنوز مشخص نیست نسخه نهایی این بازی چه زمانی روانه بازار می‌شود.

و)Lost Odyssey (سازگار ا Xbox 360)

در صحنه ابتدایی دموی این بازی که در نمایشگاه TGS به نمایش درآمد، شاهد نبرد با شمشیر دو ارتش بزرگ هستیم. همزمان با تداوم درگیری و بالا رفتن تلفات به ناگهان شخصیت اصلی بهنام Kain که یک شمشیرزن کهنه‌کار است، روی صحنه ظاهر می‌شود. طبیعی است که علاقه‌مندان به جنگ‌های قدیمی از اجرای این بازی لذت خواهند برد. پیش از این نسخه‌ای از بازی مذکور که با کنسول Xbox سازگار بود هم عرضه شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا