تکنولوژی

اينترنت ملی با يک ميليارد دلار هزينه در کشور ايجاد می شود

ایسنا – معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت:‌ با راه‌اندازي شبكه‌ي اينترنت ملي، هزينه‌ي استفاده از اينترنت براي كاربران كشور تا ده برابر كاهش مي‌يابد.

مهندس «رياضي» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، تعداد كاربران اينترنتي كشور در حال حاضر را حدود ‌٥/٧ ميليون نفر اعلام كرد وگفت:هدف‌گذاري شده تا پايان برنامه‌ي چهارم اين رقم به‌٢٢ ميليون نفر برسد، البته تلاش مي‌كنيم استان‌هاي محروم‌تر زودتر به امكانات اينترنتي مجهز شوند.

رياضي در خصوص علت گران بودن هزينه استفاده از اينترنت در كشور اظهار داشت: گران بودن هزينه اينترنت به اين علت است كه در حال حاضر تمام كاربران ما و حتي آنهايي كه اطلاعات مورد نيازشان در داخل كشور است، ابتدا يك بار در اينترنت به خارج از كشور مي‌روند سپس بر مي‌گردند كه اين باعث مي شود مبلغي كه پرداخت مي‌كنند افزايش يابد.

وي افزود: تلاش ما اين است كه شبكه ملي اينترنت را ايجاد كنيم تا كاربران ما كه بيش از ‌٨٠ درصد نيازشان داخلي است از اين شبكه استفاده كنند.

رياضي با بيان اينكه هم اكنون طرح ايجاد شبكه اينترنت ملي تهيه و براي بررسي به مجلس فرستاد شده،‌گفت: در صورت ايجاد اين شبكه با پهناي باند بسيار زياد و كيفيت بالا، هزينه استفاده از اينترنت براي كاربران تا ده برابر كاهش مي‌يابد.

وي اعتبار مورد نياز براي ايجاد اين شبكه را حدود يك ميليارد دلار برآورد كرد و گفت:‌چنانچه مجلس اين طرح را تصويب و اعتبار آن را تامين كند پيش بيني كرده ايم ظرف مدت سه سال اين شبكه را ايجاد كنيم كه علاوه بر ميزباني تمام سايت‌هاي ايراني،‌امكان ارائه سرويس به خارج از كشور را هم دارد.

رياضي افزود: علاوه بر اين راه‌هاي ميان بري هم زده‌ايم تا بتوانيم قبل از ايجاد شبكه ملي اينترنت، وضعيت شبكه‌هاي موجود را تا حدودي بهينه سازيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا