تکنولوژی

فعالان حوزه IT گرفتار جنجال های حاشیه ای

نام نویسنده: فاطمه ملکی

اعتماد ملی – براساس اجرای ماده 12 قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم افزارهای رایانه ای و به منظور حمایت عملی از حقوق یاد شده در آن، نظم بخشی و ساماندهی فعالیت های تجاری رایانه ای مجاز، نظام صنفی رایانه ای کشور توسط اعضای صنف رایانه تشکیل شد و حکم رئیس آن را رئیس جمهور وقت صادر کرد.

در همین راستا، انتخابات نظام صنفی رایانه ای تا قبل از پایان سال 83 در هشت استان کشور برگزار شد و 24 فروردین در اصفهان و 20 اردیبهشت سال 84 این انتخابات در تهران و مشهد برزار و به واسطه آن هیات عمومی صنف و پس از آن شورای مرکزی تشکیل شد.

طبق اساسنامه این نظام صنفی که در 38 ماده و 30 تبصره به تصویب مجمع عمومی رسیده، عضویت در آن برای تمامی فعالان صنف الزامی است و كسانی كه بدون اخذ مجوز فعالیت از این نظام صنفی به فعالیت بپردازند، مشمول مجازات ‌های مربوط به تخلفات صنفی مذكور در قانون امور صنفی مصوب اسفندماه 1382 خواهند بود.

نظام صنفی رایانه‌ای مجموعه قواعد و مقرراتی است كه در جهت ساماندهی، ایجاد تشكیلات، تعیین وظایف و نظم ‌بخشی به فعالیت تجاری رایانه ‌ای مجاز و حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم ‌افزار وضع و تحت نظارت شورای عالی انفرماتیک كشور تنظیم و تنسیق شده است که نظام صنفی رایانه ای خوانده می شود.

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای بالاترین مقام اجرایی و اداری سازمان بوده و با حکم رییس جمهور به این سمت منصوب و نمایندگی سازمان نظام صنفی رایانه ای را در مراجع ملی و بین المللی برعهده دارد.

ابطال انتخابات برخی شهرستان ها
همزمان با برخی زمزمه ها مبنی بر اعتراض به انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه ای که در تهران در حال شکل گیری بود، اعتراضاتی در برخی شهرستان ها شنیده شد.

این اعتراضات که منجر به ابطال انتخابات دو شهرستان شده بود، نهایت در شهرستان ها پایان یافت و سازمان نظام صنی رایانه ای استان شکل گرفت اما در تهران همچنان این اعتراضات به گوش می رسید.

سرانجام سازمان نظام صنفی رایانه ای با برگزاری انتخابات نظام صنفی در 10 استان کشور کار خود را آغاز کرد و ادامه انتخابات در سایر استان ها به بعد از شکل گیری سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور موکول شد که هنوز بعد از گذشت 9 ماه از شکل گیری آن، هنوز خبری از این انتخابات زده نمی شود.

تحریم االکامپ

نخستین قدرت نمایی سازمان نظام صنفی رایانه ای که در بدو تولد قرار داشت و مورد حمایت اولیه تمامی فعالان این صنف بود، عدم شرکت در نمایشگاه الکامپ یازدهم و بایکوت آن از سوی اعضای صنف بود که طبق تقویم نمایشگاه های بین المللی قرار بود از 20 تا 24 خرداد ماه سال 84 برگزار شود.

نمایشگاه الکامپ دهم که از سوی انجمن شرکت های انفورماتیک برگزار شده بود، تحسین بسیاری از شرکت کنندگان و فعالان این صنف را به دلیل مدیریت خوب آن برانگیخته بود اما پس از بروز مشکلات و مسایل مالی که انجمن با شرکت سهامی نمایشگاه ها بر سر قانون ارزی- ریالی پیدا کرد، موجب شد تا شرکت سهامی نمایشگاه ها و بسیاری از فعالان این صنف در مقابل یکدیگر قرار بگیرند.

نپذیرفتن شروط انجمن شرکت های انفورمانیک از سوی شرکت سهامی نمایشگاه ها و نرسیدن توافق بر سر مشکلات ایجاد شده، این صنف را بر آن داشت تا برای نشان دادن قاطعیت و اتحاد خود در به سرانجام رساندن و سامان دادن مسایل این صنف تا حصول نتیجه بر خواسته های خود پافشاری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا