تکنولوژی

تشريح بخش دوم سند اجلاس تونس توسط دکتر معتمدنژاد

ایسنا – پدرعلم نوين ارتباطات ايران بخش دوم سند دستور كار اجلاس جامعه‌ي اطلاعاتي تونس را بررسي و تشريح كرد.

دكتر«كاظم معتمد نژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس رسانه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،گفت: اين بخش، مهم‌ترين و مفصل‌ترين موضوع در اسناد WSIS به‌شمار مي‌آيد.

*بخش دوم؛ راهبري اينترنت

وي با اشاره به اينكه موضوع راهبري اينترنت در بند 29 تا 82 سند دستور كار اجلاس تونس براي جامعه‌ي اطلاعاتي گنجانده شده است، نوان كرد: بند 29 از مديريت بين المللي اينترنت ؛چند جانبه، شفاف و دموكراتيك، نام برده و خواستار مشاركت دولت‌ها، بخش خصوصي، جامعه‌ي مدني و سازمان بين المللي با يكديگر شده است، چرا كه از طريق اين مديريت مي‌توان به توزيع منصفانه‌ي منابع اينترنتي در جهان دست يافت .

* اينترنت؛ عنصر اصلي زيرساخت جامعه‌ي اطلاعاتي

عضو هيات علمي‌ دانشكده‌ي ارتباطات دانشگاه علامه، افزود: بند 30 سند؛ اينترنت را عنصر اصلي زيرساخت جامعه‌ي اطلاعاتي معرفي كرده است و امروز نيز به عنوان يك وسيله‌ي تسهيل آميز جهاني براي عموم مردم به شمار مي‌رود.همچنين در بند 31 بر اساس اصول اعلاميه ‌ي ژنوتاكيد شده است؛ اينترنت يكي از عناصر مهم ايجاد يك جامعه‌ي اطلاعاتي مردم محور، فراگير، توسعه مدار و بدون تبعيض به شمار مي‌آيد. بنابراين تمامي‌كشورها بايد به حفظ ثبات و امنيت آن به عنوان وسيله‌اي تسهيل آميز اطلاعاتي توجه كنند و مشروعيت راهبري آن را مورد نظر قرار دهند .

وي ادامه داد: بند 35 به جنبه‌هاي فني و سياسي مديريت اينترنت پرداخته است و به ضرورت همكاري تمامي‌ نهادها وگردهماي درگير با آن تاكيد كرده است، همچنين در ادامه اين بند آمده است؛ اتخاذ تصميم درباره‌ي سياست‌هاي عمومي‌ مربوط به اينترنت يكي از حقوق حاكمه‌ي دولت‌ها محسوب مي‌شود و آن‌ها نيز مسووليت دارند درباره‌ي سياست‌هاي بين المللي اينترنت تصميم گيري كنند، البته در كنار دولت‌ها نيز بايد بخش خصوصي، جامعه‌ي مدني و سازمان‌هاي بين المللي در اين زمينه نقش داشته باشند .

اما بند 38 سند بر ضرورت تعليم و تربيت مديريت نهادهاي منطقه‌اي منابع اينترنتي و تامين منافع عمومي‌ وحقوقي همه‌ي كشورها در هر منطقه براي نظارت بر مديريت اينترنتي خود و هماهنگي آن‌ها توجه ويژه‌اي داشته است .

*شكل گيري فرهنگ جهاني و امنيتي فضاي سايبر

دكتر معتمد نژاد ياد آور شد: دربند 29 بر ضرورت ايجاد يك فرهنگ جهاني و امنيتي فضاي سايبر بر مبناي قطعنامه‌ي شماره‌ي 239/57 مجموع عمومي‌ ملل متحد تاكيد شده است، همچنين بند 40 به اجراي مقررات حقوقي عليه جرايم سايبر اشاره كرده و به همين‌منظور از« قطعنامه‌ي مجمع عمومي‌ ملل متحد براي مقابله با سوء استفاده‌هاي مجرمانه از تكنولوژي‌هاي اطلاعاتي» و« قطعنامه‌ي اروپايي مربوط به جرايم سايبر‌ي» بهره گرفته شده است .

اما در بند 42، «آزادي در جستجو»، «دريافت»، «انتشار و استفاده از اطلاعات از طريق اينترنت» ياد آوري شده و به ويژه بر حفظ حريم شخصي و آزادي بيان مطابق با اعلاميه جهاني حقوق بشر و ساير اسناد بين المللي تاكيد كرده است، همچنين بند 44 بر اهميت مقابله با تروريست از طريق اينترنت اشاره مي‌كند .

وي با اشاره به اين كه بند 47 ارزش و اهميت تجارت الكترونيك را عنوان كرده است، افزود: در اين بند از كشورهاي مختلف خواسته شده براي ايجاد حكومت الكترونيكي برنامه‌هاي ملي لازم را تدوين و اجرا كنند .

*كاهش قيمت اينترنت
وي در ادامه با اشاره به ا ين كه بند 50 بر كاهش قيمت برنامه‌هاي ترانزيتي اينترنتي و اتصالات متقابل و اينترنت پرسرعت تاكيد كرده است، گفت: اين بند از اتحاديه‌ي بين المللي خواسته تاموضوع اتصال اينترنتي بين المللي را به عنوان يك اولويت مورد توجه قرار دهد .

همچنين بايد شرايطي فراهم شود تا استفاده‌هاي شخصي و جنبي در كشورهاي در حال توسعه ارزان تر شود و در كنار آن نيز تدارك دهندگان خدمات اينترنتي بايد تشويق شوند برنامه‌هاي خودشان را با قيمت‌هاي ارزان تر ارايه كنند .

*مشاركت كشورهاي در حال توسعه در راهبردي اينترنت

دكتر معتمد نژاد با اشاره به بند 65 بر مشاركت بيشتر كشورهاي در حال توسعه در تصميم گيري‌هاي راهبردي اينترنت، تصريح كرد: از اين طريق منافع كشورهاي در حال توسع تا حدود بسياري محفوظ خواهد ماند و در حقيقت اين كشورها براي توسعه مي‌توانند از امكانات خودشان بهره گيرند .

*تشكيل مجمع تبادل نظر راهبري اينترنت

اما بند 67 از دبير كل سازمان ملل متحد دعوت كرده تا براي گت وگوهاي راهبري اينترنت يك مجمع تبادل نظر با همكاري دولت‌ها، بخش خصوصي، جامعه‌ي مدني و سازمان‌هاي بين المللي را تشكيل دهد .

همچنين بند 67 برحق و نقش مساوي تمام دولت‌ها در تصميم گيري‌هاي راهبري اينترنت، تاكيد كرده است .

وي افزود: در بند 71 به منظور تحقق بيشتر همكاري‌هاي بين المللي از مجمع ملل متحد و سازمان‌هاي وابسته به آن تقاضا شده است؛ تا پايان سه ماهه‌ي اول سال 2006 كوشش‌هاي لازم براي شكل دهي هر يك از همكاري‌هاي بين المللي انجام دهند و شرايطي به وجودآورند تا هر يك از سازمان‌هاي تخصصي بين المللي گزارش‌هاي سالانه‌ا‌ي را ارايه كنند .

همچنين بند 72 از دبير كل سازمان ملل خواسته‌است؛ تا آخر سه ماهه‌ي دوم سال 2006 گردهمايي مجمع تبادل نظر چند جانبه به منظور گفت و شنودهاي بين المللي با عنوان مجمع راهبري اينترنت (IGF) را برگزار كند .

*فروم راهبري اينترنت

وي با اشاره به فعاليت‌هاي IGF گفت: اين مجمع بايد سياست‌هاي عمومي‌اينترنت تا منجرشدن به «تداوم»، «تقويت»، «امنيت» ، «ثبات» و «توسعه‌ي آن در سطح جهان» را پيگيري كند.

اما بند 73 بر اهميت فروم راهبري اينترنت تاكيد كرده است و عنوان مي‌كند؛ اين فروم بايد چند جانبه و با همكاري تمامي‌ نهادها يعني دولت‌ها، بخش خصوصي، جامعه‌ي مدني و سازمان‌هاي بين المللي به طور دموكراتيك اداره شود. به همين منظور تاكيد شده‌است؛ بايد فعاليت‌هاي اين نهاد‌ها باهم هماهنگ و مكمل يكديگر باشند .همچنين اين فروم بايد داراي ساختار غير متمركز باشد .

در ادامه بند 76 نيز از دبيركل سازمان ملل متحد خواسته شده‌است؛، بر ضرورت و تداوم اين مجمع از طريق مشاوره با شركت كنندگان در نشست‌هاي فروم در طول پنج سال از تاسيس آن تاكيد كند، كه در اين راستا تاكيد شده اين فروم راهبري اينترنت به هيچ وجه جانشين تشكيلات مديريت فعلي بر اينترنت نيست، ا ما سعي دارد از نظرات كارشناسي در بهبود وضعيت فعلي بهره گيرد .

اما در بند 78 خواسته شده براي حمايت از اين مجمع يك دفتر ويژه و بودجه ‌ي لازم در نظر گرفته شود.

دكتر معتمد نژاد در پايان خاطر نشان كرد: بند آخر اين بخش 82 عنوان كرده است، به پيشنهاد دولت يونان ميزباني اولين گردهمايي مجمع تبادل نظر درباره‌ي راهبري اينترنت در اين كشور برگزار خواهد شد، بر اين اساس از اين دولت خواسته شده تا پايان سال 2006‌، اين مجمع را تشكيل دهد و از دبير كل نيز تقاضا شده دعوت نامه‌هاي لازم براي دست اندركاران اجلاس ژنو و تونس از جمله دولت‌ها، جامعه مدني، بخش خصوصي و سازمان‌هاي بين المللي را ارسال كنند تا در مراسم افتتاح اين مجمع شركت كنند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا