تکنولوژی

ایرانسل توسعه و تجهیز شبکه را واگذار می کند

آي تی ایران – در حالی که مقامات شرکت ایرانسل اخیرا از توافق با شرکت MTN به عنوان شریک خارجی پروژه اپراتور دوم خبر داده بودند اعلام مناقصه انجام کامل پروژه توسعه شبکه تلفن همراه توسط این شرکت سوالات مختلفی در ذهن صاحب نظران و فعالان این صنعت ایجاد کرده است.
به گزارش خبرنگار ما بر اساس آگهی این مناقصه که پنج روز قبل به زبان انگلیسی در روزنامه جام جم منتشر شده شرکت ایرانسل تمامی اجزای توسعه شبکه تلفن همراه ( به جز طراحی ساختمانها) مبتنی بر GSM را از قبیل شبکه رادیویی، تست و طراحی سیستم سایت های خود را به مناقصه گذاشته است. این آگهی تاکید می کند که شرکت ها باید مجوز کیفی این موضوع را نیز از سازمان مدیریت و برنامه ریزی دریافت نمایند.
بر این اساس شرکت های پیشنهاد دهند تا روز 5 دسامبر فرصت داشتند با واریز 5 میلیون تومان اسناد این مناقصه را دریافت نمایند.
برگزاری این مناقصه در حالی اتفاق می افتد که بر اساس مزایده اپراتور دوم تمامی مسایل مربوط به توسعه شبکه به شرکت ایرانسل منتقل شده و این شرکت ( شامل شرکای داخلی و خارجی) وظیفه توسعه شبکه را مستقل از شبکه مخابراتی کشور برعهده دارد.
با توجه به برگزاری این مناقصه کارشناسان مخابرات این پرسش را مطرح کرده اند که اگر قرار است توسعه شبکه اپراتور دوم توسط شرکت های دیگری غیر از شرکت ایرانسل برگزار شود پس نقش صاایران، بنیاد و شرکت MTN در این پروژه کجاست.
در همین حال کارشناسان معتقدند در مناقصه های بزرگ برای آنکه شرکت های دست اول برای یک پروژه انتخاب و از واسطه گری و دلالی جلوگیری به عمل آید ، معمولا در یک بند قرارداد به صراحت این موضوع مورد تاکید قرار می گیرد که برنده مناقصه حق واگذاری بخشی از کار را به دیگران ندارد.
این در حالی است یک مقام سازمان تنظیم مقررات در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه چنین بندی در قرارداد و اسناد مربوط به اپراتور دوم وجود ندارد گفت: شرکت ایرانسل در قالب یک شرکت می تواند با هر شرکت قرارداد همکاری امضا کند.
حسام الدین عرب زاده مدیرروابط عمومی سازمان تنظیم مقررات در پاسخ به این پرسش که اگر قرار است شرکت دیگر توسعه اپراتور دوم تلفن همراه را انجام دهد پس بنیاد، صاایران و MTN در این میان کجاست؟ گفت: سازمان تنظیم مقررات فقط در بحث رگولاتوری و تخلفات ناشی از آن می تواند به پروژه اپراتور دوم وارد شود و در این زمینه ضرورتی برای ورود به مناقصه شرکت ایرانسل وجود ندارد.
در همین حال مدیرعامل شرکت ایرانسل نیز در گفت و گویی با خبرگزاری ایلنا تایید کرده است که این مناقصه برای ایجاد شبکه، و تجهیزات مربوط به اپراتور دوم است. وی با اشاره به پایان مدت زمان مناقصه می گوید: برای توجیه شرکت های زیادی که در این مناقصه شرکت کرده اند امروز کنفرانسی برای پاسخ دادن به پرسش های فنی شرکت ها در زمینه این مناقصه برگزار می شود.

نوشته های مشابه

‫74 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا