تکنولوژی

همایش بورس و شرکت های HI- TECH برگزار شد

آی تی ایران – نخستین همایش بورس و شرکت های HI- TECH با حضو صاحبان صنایع، استادان دانشگاه و مسئولان شرکت های کارگزاری و بورس در تهران برگزار شد.

مهندس پرویز ناصری مدیرعامل شرکت تحقیقات و توسعه ثنارای در این سمنیار با اشاره به بالا بودن ریسک سرمایه گذاری در شرکت های HI- TECH گفت: علی رغم این در سالهای اخیر بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را نیز شرکت های HI- TECH داشته اند.

وی با اشاره به روند حرکت شرکت ها در مسیرهای کاری خود افزود: شرکت ها مثل آدم ها پیر می شوند و از بین می روند و مرگ آنها مانند مرگ انسانها عبرت آموز است اما چیزی که باعث مرگ شرکت ها می شود مدیریت و سازماندهی ضعیف است.

وی مواجه شدن با بحرانها، تغییر شرایط محیط و عدم تمرکز بر سودآوری را از جمله دلایل ناموفق بودن شرکت ها عنوان کرد و افزود: بورس بازار سرمایه و تسهیلات را برای شرکت ها باز می کند و ارتباط بین بنیانگذار و شرکت را کاهش می دهد که این درنهایت به ثبات آن منجر می شود.

وی با اشاره به این که بورس با عمال قانون عرضه و تقاضا مشکل نقدشوندگی شرکت ها را حل می کند افزود: شفافیت اصل اول پذیرش در بورس است البته خیلی از این موضوع می ترسند اما در واقع شفافیت بحران ها را قبل از وقوع پیش بینی می کند و با افزایش سطح توقع ذینفعان کارآیی شرکت ها را افزایش می دهد.

وی با اشاره به اعمال قوانین سخت گیرانه علیه شرکت ها در بورس گفت: این سخت گیری ها در تمام دنیا برای ورود به بورس وجود دارد و درواقع نشان دهنده حمایتی است که دولت ها از خریداران سهام انجام میدهند.

وی به تجربه شرکت گوگل را به عنوان نمونه موفق اشاره کرد و افزود: عمر این شرکت از ده سال کمتر است و سال قبل به دلیل موقعیت خوب شرکت عملا دلیلی برای ورود به بورس نداشتند اما مدیران آن با ورود به بورس قیمت سهام این شرکت را از 70 دلار به 400 دلار افزایش دادند و عملا در رده چهارم شرکت های آمریکایی با سهام گرانقیمت قرار گرفتند.

وی با اشاره به این سهام رقبای این شرکت مانند مایکروسافت از 26 دلار فراتر نرفته افزود: مالکان گوگل پیش از ورود به بورس میلیونر بودند و بعد از آن میلیاردر شدند در حالی که اگر می خواستند بدون بورس به این موفقیت دست یابند باید سالها در این زمینه کار می کردند.

در این همایش همچنین دکتر فریدون قاسم زاده استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به اینکه امروز رقابت اصلی بین شرکت ها رقابت بین مدل های تجارتی است افزود: گوگل و یاهو هر دو در یک زمینه فعالیت داشتند و حتی شکل فعالیت آنها در زمینه جست وجو گر بسیار به هم شبیه و در یک دوره زمانی با هم مشترک بود اما این که چرا یک شرکت مثل گوگل موفق تر از یاهو می شود را باید در تفاوت مدل تجاری دو شرکت جست وجو کرد.

قاسم زاده با اشاره به اینکه اینترنت ااسا مدل های جدید تجارت را ایجاد کرده گفت: مزیت گوگل در شرایط کاری مشابه با یاهو ارایه دادن سادگی و سرعت بود و همین دلیل عمده موفقیت این شرکت است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت نقدشوندگی یکی از مزیت های ورود به بورس است افزود: ورود به بورس عملا ریسک ها را کاهش می دهد و این با توجه به موقعیت متزلزل بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی عملا یک مزیت عمده به حساب می آید.

دکترقاسم زاده افزود: افزایش تعداد سهامداران در واقع تضمین کننده رابطه میان بخش خصوصی با رقیب دولتی است .

وی با اشاره به اینکه در تمام دنیا بنیانگذاران شرکت ها به تدریج از بدنه مدیریتی شرکت ها خارج می شوند گفت: بعد از ورود به بورس بنیانگذاران شرکت ها که عمدتا افراد فنی هستند به نوعی این امکان را می یابند که مدیریت شرکت خود را به افراد متبحرتر در زمینه های مالی واگذار کنند چراکه با بزرگ شدن شرکت ها به تدریج تمرکز از مسایل فنی به سمت مسایل مالی میل می کند.

در این همایش همچنین دکتر غلامرضا اسلامی بیدگلی استاد دانشگاه تهران با شرح مدلها و تئوری های مالی، سرمایه گذاری و مدل های قیمت گذاری سرمایه گذاری ریسک پذیر گفت: ما هم اکنون بین 120 تا 130 سهم داریم که طی یک سال گذشته 35 درصد رشد داشته اند بنابراین باید این موضوع بررسی شود که آیا اساسا تئوری های مدرن در کشوری مثل ایران کارآیی دارد یا خیر.

وی افزود: نتیجه یک مطالعه مفصل نشان میدهد که تا شهریور سال 84 سرمایه گذاری در بورس از سرمایه گذاری در سایر بازارها مثل ارز و طلا سودآور تر است.

بهروز عطایی مدیرعامل شرکت مشاورین توسعه سرمایه گذاری بین الملل نیز در این سمینار با اشاره به حضور 100 هزار ایرانی متخصص در زمینه HI- TECH در آمریکا گفت: این گروه در طی یک سال بیش از 6 میلیارد دلار مالیات به دولت این کشور پرداخت می کنند و فراهم کردن زمینه فعالیت برای آنها می تواند بخش HI- TECH و بازار سرمایه در ایران را متحول کند.

عطایی با اشاره به بالا گرفتن اختلافات بین پاکستان و هند و حتی تهدید به جنگ هسته ای میان دو کشور دلیل کاهش آن را فعالیت توسط صاحبان سرمایه در کشور هند عنوان کرد و افزود: وجود شرکت های HI- TECH و شرکت های سرمایه گذاری که در این زمینه فعالیت کنند در واقع تامین کننده امنیت سیاسی کشورها نیز هست.

وی با اشاره به این که محصولات ج دید نیاز مداوم به سرمایه و پول دارد خاطر نشان ساخت: تنها بازار سرمایه قادر به تامین این میزان سرمایه برای توسعه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه به وجود آمدن بازار “نزدک” به دلیل وجود شرکت های HI- TECH بود افزود: هم اکنون در زمینه سرمایه گذاری کشورهای آمریکا و انگلیسی به ترتیب با 19 و 4 میلیارد دلار بیشترین سرمایه گذاری را در این عرصه انجام داده اند.

وی فاصله زیاد موجود بین بازارسرمایه آمریکاو دیگر کشورهای دنیا را به خاطر وجود شرکت های HI- TECH در بازار سرمایه عنوان کرد و افزود: هم اکنون در آمریکا 70 درصد شرکت های HI- TECH زیر صدنفر کارمند دارند و این شرکت های کوچک درواقع سازنده بازار HI- TECH هستند.
وی با ارایه پیشنهاد معافیت مالیاتی 10 الی 20 ساله به شرکت های HI- TECH و مولد در ایران افزود: این مالیات در مقایسه با رشد اقتصادی که از بابت این شرکت ها عاید کشور می شود ناچیز خواهد بود.

در ادامه این نشست دکتر محمدزاده از شرکت سرمایه گذاری ایران فضای بازارهای سرمایه در کشورای مختلف از جمله کشورهای منطقه و نحوه ورود شرکت ها به آنها را تشریح کرد.
وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه عربستان بزرگترین بازار بورس در منطقه است گفت: ارزش بازار این کشور از سال 2000 تا کنون 698.46 % و ارزش معامالت آن 133% رشد کرده است.
وی با اشاره به وجود 45 شرکت در بازار سرمایه بحرین گفت: از سال 2000 تا کنون ارزش معاملات در این بازار 145% رشد داشته و سرمایه گذاران کشورهای خلیج فارس می توانند تا 100 درصد مالکیت سهام را در اختیار داشته باشند.

به گفته دکتر محمدزاده بازار ابوظبی و دوبی نیز رشد قابل توجهی در طی پنج سال گذشته داشته اند.

وی همچنین خاطرنشان کرد برای حضور در بورس های خارجی باید اشتراکات فرهنگی و تجاری ، متغیرهای قانونی، استانداردهای حسابداری و موقعیت و شرایط رقبا مد نظر قرار گیرد .

در این نشست همچنین فهیمی معاون حقوقی سازمان بروس نیز موارد و خواسته های قانونی ورود به بورس برای شرکت های HI- TECH را تشریح کرد. وی در عین حال با اشاره به تفاوت ها و ویژگی های این دسته از شرکت ها و نقص های قانونی در این زمینه گفت: همیشه نباید منتظر وضع قوانین باشیم چراکه همیشه بهترین قواعد و قوانین آنهایی هستند که از رویه ها و پدیده های موجود ایجاد شده اند.

وی به عنوان نمونه به قانون تجارت الکترونیک اشاره کرد که به خاطر فقدان فضای کاری عملا هیچ استفاده از آن نشده و یا تنها بخش کوچکی از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

آقای قندریز در ادامه این نشست و در میزگردی که در پایان نشست ترتیب داده شده بود با اشاره به اینکه ارزش بازار 4 شرکت HI- TECH در بازار سرمایه ایران کمتر از یک درصد است افزود: مقررات بورس در زمینه جذب این شرکت ها بسیار سخت گیرانه است اما ارزش بازار سهام این شرکت ها 6 برابر شده و از نظر سودآوری در مرتبه دوم قرار گرفته و این نشان میدهد که از این بازار استقبال شده است.

مهندس صفاری عضو هیات مدیه صندوق حمایت از الکترونیک و عضو هیات مدیره صندوق انجازات نیز در این جلسه از ورود صندوق الکترونیک به عرصه سرمایه گذاری ریسک پذیر خبر داد و گفت: این صندوق در سال 1385 با 50 میلیارد تومان در این عرصه وارد خواهد شد.
مهندس ناصری مدیرعامل ثنارای نیز در این میزگرد گفت: حداقل 100 شرکت حوزه HI- TECH در ایران وجود دارند که می توانند در زمان کوتاه یکساله وارد بورس شوند.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیز از نبود شرکت های HI- TECH در این عرصه زیان کرده گفت: بر اساس اعلام IDC نرخ رشد صنعت آی تی در ایران 20 تا 25 درصد و حجم بازار 2 میلیارد دلار برآورد شده است. بر این اساس این شرکت تحقیقاتی پیش بینی کرده که در سال 2010 بازار آی تی در ایران به 8 میلیارد دلار برسد .

همچنین به گفته ناصر امسال 100 هزار نفر و پیش بینی می شود تا سال 2010 در حدود 300 هزار نفر در این بازار مشغول به کار باشند.

وی با اشاره به این که صنعت آی تی در ایران سریع تر از اقتصاد در حال رشد است افزود: علی رغم این رشد حلقه اتصال شرکت های فعال سرمایه گذار در عرصه سرمایه گذاری ریسک پذیر در حوزه HI- TECH خالی است.

وی با اشاره به نگرانی هایی که شرکت های HI- TECH از ورود به بورس و از دست دادن سرمایه دارند گفت: شرکت هایی که وارد بورس می شوند می توانند سهام شرکت را در دست خود نگاه دارند و این جای نگرانی نیست که حتما باید سهام را به دیگران بدهند اما در زمینه مدیریت شرکت به سهامی عام تغییر می کند که در بلند مدت بنیانگذاران باید جای خود را به مدیران دیگر بدهند که این هم به نفع شرکت ها و هم به نفع بنیانگذران خواهد بود.

نخستین همایش بورس و شرکت های HI- TECH توسط شرکت تحقیقات و توسعه نرم افزار ثنارای در سالن اجتماعات وزارت کار برگزار شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا