تکنولوژی

شیرین عبادی: نظارت سازمان ملل بر اینترنت ضروری است

آی تی ایران – سرنوشت دنیا را نمی توان دست یک یا چند کشور خاص داد به همین منظور نظارت سازمان ملل بر اینترنت ضروری است.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل طی یک مصاحبه مطبوعاتی در حاشیه اجلاس جامعه اطلاعاتی با بیان این مطلب و تاکید بر کاهش شکاف دیجیتالی بین کشورها گفت: شکاف دیجیتال بین کشورهای فقیر و غنی رو به افزایش است و باید نسبت به کاهش این شکاف اقدام کرد در این خصوص کشورهای پیشرفته وظیفه دارند که به کشورهای توسعه نیافته کمک کنند.

وی خطاب به حضار به برخورد دوگانه و تبعیض آمیز رسانه های آمریکایی با مسایل جهانی اشاره کرد و گفت: آیا می دانستید برنامه ای که سی ان ان برای دنیا پخش می کند با آنجه که درون آمریکا پخش می شود فرق دارد.

وی در ادامه به ممنوعیت تحصیل دانشجویان کشورهای مسلمان و در حال توسعه در رشته های خاص در آمریکا اشاره کرد و گفت: پس از حادثه یازده سپتامبر کشوری همچون آمریکا دانشجویان کشورهای در حال توسعه و به ویژه کشورهای اسلامی از تحصیل در رشته های فناوری و پیشرفته محروم کرد و این خود به شکاف دیجیتال دامن می زند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یک خبرنگار ایرانی در مورد تاثیر تحریم های اطلاعاتی بر مردم کشورهایی چون ایران و مسدود کردن هاستینگ ها و بیرون کردن سایت های ایرانی از آنها گفت: یکی از نگرانی های مردم دنیا این است که اغلب هاستینگ ها در آمریکا و غرب هستند مردم دنیا از خود می پرسند که چرا در این خصوص نظارت بین المللی وجود ندارد آنها نگران هستند که اگر روزی بر سر اختلاف دو کشور دسترسی به اطلاعات محدود شود چه بر سر آنها خواهد آمد.

عبادی گفت: اگر روزی مردم از خواب بلند شوند و ببیند اینترنت و دیگر تکنولوژی های ارتباطی آن ها به خاطر اختلاف کشورها قطع شده عملا ۲۰۰ سال به عقب بازمی گردند برای همین نظارت سازمان ملل ضروری است و سرنوشت دنیا را نمی توان دست یک یا چند کشور خاص داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا