تکنولوژی

طرح استقلال فناوری اطلاعات ايران:مخالفت با ويندوز يا مستقل از جهان تكنولوژي‌

دنیای اقتصاد – اخيرا جمعى از نمايندگان مجلس شوراى اسلامى در نامه‌اى خطاب به رييس جمهور خواستار استقلال فناورى اطلاعات شده‌‌اند و با توجه به مسائل امنيتى و اقتصادى، عدم وابستگى در تكنولوژى را به شركت‌هاى آمريكايى به عنوان يك ضرورت اعلام كرده‌‌اند كه به نظر مى‌رسد ميان امضا‌كنندگان اين نامه در مفهوم استقلال فناورى اطلاعات اختلاف‌نظر وجود دارد.

برخى از نمايندگان معتقدند در چشم‌انداز 20ساله كشور بايد عدم وابستگى به سامانه‌هاى الكترونيكى و رايانه‌اى متعلق به كشورهاى خارجى اعمال شود و برخى ديگر استقلال در فناورى اطلاعات را غير ممكن و تنها خواستار توجه به استفاده از سيستم عامل ملى شده‌‌اند.

رمضان على صادق‌زاده نايب رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس معتقد است طرحى با نام استقلال فناورى اطلاعات غير ممكن است و نامه نمايندگان تنها توصي‌اى براى خروج از انحصار نرم‌افزارهاى خارجى است.


تبلیغات
راز و رمز يک سرويس هاستينگ خوب چيه ؟
وب رمز – www.webramz.com


وى مى‌گويد: طرح نيازمند قانونگذارى مجلس است و به صورت اشتباه برخى نام را بر اين نامه گذاشته‌‌اند در حالى كه به دليل وابستگى سيستم‌هاى ارتباطى كامپيوتر چه به صورت شبكه و شخصى در كشور به سيستم عامل ويندوز، در اين نامه توصيه به استفاده از سيستم عامل‌هاى كدباز شده است.

طبق گفته رييس كميته مخابرات مجلس بايد در كشور به موازات استفاده از سيستم عامل ويندوز به دليل انعطاف‌پذير و آزاد بودن سيستم عامل‌هاى كدباز از سيستم عامل لينوكس نيز استفاده شود.

وى معتقد است اگر ديتا بيس‌‌هايى كه در لايه‌هاى حاكميتى كشور استفاده مى‌شوند متصل به ويندوز باشند احتمال خدشه‌دار شدن امنيت اطلاعات از سوى صاحبان آن وجود دارد و به همين دليل 15نفر از اعضاى هيات علمى دانشگاه‌ها كه نماينده مجلس نيز هستند در نامه‌اى به رييس جمهور استفاده از لينوكس را در لايه‌‌هاى تصميم‌گيرى و سياستگذارى كشور توصيه كرده‌اند و از لحاظ اقتصادى و امنيتى به‌كارگيرى سيستم عامل لينوكس توجيه شده است.

گفتنى است در اين نامه با بيان اينكه مقوله نرم‌افزارهاى آزاد، متن باز يكى از حوزه‌هاى رشد فناورى اطلاعات در دنيا است كه پس از 20سال تلاش براى آزادى نرم‌افزار امروزه باعث پيشرفت و تحولى عميق در حوزه فناورى اطلاعات شده است، بر سياستگذارى در خصوص توسعه اين حوزه نرم‌افزارى و همكارى و هماهنگى ارگان‌هاى مختلف دولت در راستاى تحقق آن تاكيد شده است.

همچنين ذكر شده است كه عدم توجه به موقع به نرم‌افزارهاى كاربردى به عنوان زيربناى فنى توسعه فناورى اطلاعات كشور، مشكلاتى براى مسايل امنيتى، اقتصادى و وابستگى‌ نرم‌افزارى ايران به شركت‌هاى بزرگ نرم‌افزارى خارجى را ايجاد مى‌كند.

همچنين نمايندگان مجلس در اين نامه به منظور جلوگيرى از بروز مشكلات عنوان شده در آينده راهكارهايى مانند تهيه و ابلاغ بخشنامه براى جايگزينى سامانه عامل لينوكس به جاى ويندوز در سمت خادم به كليه دستگاه‌هاى دولتى در طرح‌هاى جديد و طر‌ح‌هاى قبلى (به شرطى كه موجب اختلال در عملكرد سازمان نشود)، اعطاى امتيازهاى ويژه براى شركت‌هايى كه در حوزه نرم‌افزارهاى آزاد، متن باز محصول توليد كرده‌اند و تدوين برنامه‌هايى جهت تامين نيروى انسانى مورد نياز در حوزه فناورى اطلاعات.

همچنين در اين نامه آمده است: ضرورت دارد دولت محترم به جهت پيشنهاد مطرح شده برنامه‌ريزى جدى در وزارتخانه‌‌هاى آموزش و پرورش، علوم تحقيقات فناورى، فناورى اطلاعات و ارتباطات و ساير دستگاه‌هاى دولتى انجام دهد. به علاوه با توجه به جديد بودن اين موضوع، مبناى حقوقى استفاده از اين گونه نرم‌افزارها نياز به توسعه و تدوين لوايح قانونى دارد كه با ارائه اين لوايح توسط دولت در دستور كار مجلس قرار مى‌گيرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا