تکنولوژی

سان مايكروسيستمز سرويس تبديل متن به پادكست عرضه مي‌كند

شبکه – شركت سان اعلام كرد يك سرويس تبديل متن به صوت عرضه مي‌كند كه براي پادكستينگ مناسب است.

سان مايكروسيستمز از راه اندازي قريب‌الوقوع دو سرويس جديد و غير رايگان خبر داد. يكي از اين دو امكان تبديل انواع فايل‌هاي اطلاعاتي به فرمت OpenDocument را فراهم مي‌سازد و ديگري امكان تبديل فايل‌هاي متني به صوت مناسب براي پادكستينگ را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد.

فرمت OpenDocument يك فرمت فايلي باز است كه در صنعت اپن‌سورس و در نرم‌افزارهايي همچون OpenOffice به‌‌كار مي‌رود و رقيب فرمت‌هاي فايلي آفيس مايكروسافت محسوب مي‌شود.

پادسكتينگ يك روش تركيبي شامل فناوري RSS و يا مشابه آن و نيز صوت MP3 است كه به منظور انتشار منظم اطلاعات صوتي و گفتار در رسانه‌هاي آنلاين يا وبلاگ‌ها و سايت‌هاي شخصي به‌كار مي‌رود و اخيرا مورد استقبال شديد كاربران اينترنت قرار گرفته است.

جاناتان شوارتز مدير شركت سان در ارتباط با اين سرويس‌هاي جديد گفته است: واضح است كه نسل جديدي از وب در حال ظهور است كه در آن طيف وسيعي از خدمات آنلاين به صورت رايگان و منحصر به فرد عرضه مي‌شود. اين سرويس‌ها نه‌تنها از طريق مرورگر وب به آساني در دسترس قرار دارند بلكه بسياري از آنها را مي‌توان از طريق نرم‌افزارها و سخت افزارهاي ديگري كه قابل اتصال به اينترنت هستند، مورد استفاده قرار داد.

هنوز زمان عرضه سرويس تبديل فايل‌هاي اطلاعاتي به OpenDocument اعلام نشده است ولي قرار است سرويس مهم‌تر تبديل متن به صوت پادكست 30 روز ديگر رسما راه‌اندازي شود.

گفته مي‌شود دو سرويس جديد سان از فناوري Grid Computing استفاده خواهند كرد.

اين خبر درحالي اعلام شد كه همزمان شركت مايكروسافت طي يك برنامه پرسروصدا راهبرد جديد اين شركت براي حضور بيشتر در عرصه خدمات آنلاين را اعلام كرد.

مقامات شركت سان هرگونه ارتباط ميان زمان اعلام اين دو سرويس جديد و اعلام راه‌اندازي سرويس Windows Live و Office Live از سوي مايكروسافت را رد كردند. با اين حال بسياري از تحليلگران معتقدند همزماني معني‌داري ميان اين دو اعلان وجود دارد.

نائب رئيس واحد بازاريابي نرم‌افزار در شركت سان در اين ارتباط گفت: مطمئنا همپوشاني واضحي ميان استراتژي دو شركت سان و مايكروسافت در اين زمينه ديده مي‌شود. من وقتي به متن اعلان اخير مايكروسافت نگاه كردم، قويا احساس كردم كه استراتژي جديد ما درست بوده است.

به نظر مي‌رسد كه شركت سان پس از آنكه ائتلاف استراتژيك خود با گوگل را اعلام كرد قصد دارد به تدريج حضور خود در فضاي سايبر را گسترش دهد.

تاكنون شركت سان به عنوان مجموعه‌اي كه توجه به علائق كاربران نهايي(End Users) و عموم مردم جاي چنداني در فرهنگ شركتي آن نداشته، شناخته شده است. اما با توجه به بحران‌هاي سنگين مالي كه اين شركت طي سالهاي اخير تجربه كرده است، احتمالا مديران سان درنظر دارند با ايجاد تغييرات گسترده در اهداف، برنامه ها و عملكرد اين شركت، از قافله وب عقب نمانند و از مزاياي حضور در فضاي سايبر بيشتر استفاده كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا