تکنولوژی

مشكلا‌ت مشترك كاربران و شرکت های اينترنتي:فيلترينگ اشتباهى

دنیای اقتصاد – فيلترينگ اشتباهى هنوز بر اثر فيلتر شدن نابسامان سايت‌ها توسط شركت‌هاى ارائه‌دهنده خدمات اينترنت(ICP) ها ادامه دارد و سختگيرى اين شركت‌ها در فيلتر كردن سايت‌ها موجب عدم دسترسى بسيارى از سايت‌هاى علمى و فرهنگى شده است.

به گفته مديران برخى از شركت‌هاى ICP فيلترينگ سايت‌ها بر اساس دستورات مقامات قضايى صورت مى‌گيرد اما به دليل مشكلات موجود و براى حفظ وضعيت اقتصادى شركت‌ها مجبورند كه مساله مسدود كردن سايت‌ها را جدى گرفته و تا حدودى خودشان به فيلترينگ خودسرانه بپردازند و اين در حالى است كه شركت مخابرات به اين صورت سايت‌ها را مسدود نمى‌كند و اين مساله موجب عدم هماهنگى در فيلترينگ سايت‌ها ميان مخابرات و شركت‌هاى ICP شده است.

به گفته يكى از مديران ICP سخت‌گيرى اين شركت براى جلوگيرى از ايجاد مشكل با مقامات قضايى و احيانا پلمبICP ها صورت مى‌گيرد و با افزايش تعداد كلمات و حروف در ليست فيلترينگ اقدام به مسدود كردن سايت‌ها ى‌كنند تا جايى كه علاوه بر لغات مستهجن لغات شبيه به آنها نيز مورد فيلتر قرار مى‌گيرند.

به گفته كارشناسان فيلترينگ خودسرانهICP ها موجب شده تا بخش عمده‌اى از سايت‌هاى كاربردى، علمى و فرهنگى به دليل داشتن كلماتى شبيه به كلمات مورد فيلتر قرار گرفته شده مسدود شوند و با توجه به اين كه تنها 2درصد از سايت‌هاى اينترنتى را سايت‌هاى غير اخلاقى تشكيل مى‌دهند مى‌توان نتيجه گرفت كه اين روش موجب از ميان رفتن دسترسى به اكثر سايت‌ها مى‌شود.

همچنين برخى از شركت‌هاى ISP كه پهناى باند مورد نياز خود را از شركت‌هاى ICP دريافت مى‌كنند، معتقدند اين اقدام شركت‌هاى ICP موجب شده تا كاربران كاهش يافته و خسارات زيادى برISP ها وارد شود در حالى كه شركت‌هاى ISP كه از شركت مخابرات پهناى باند دريافت مى‌كنند دچار چنين مشكلى نيستند تفاوت و ناهماهنگى فيلترينگ درICP ها و مخابرات موجب شده تا شركت‌هايى كه بر اثر فيلتر موجب مسدود شدن اشتباهى سايت‌هاى مورد نياز كاربران مى‌شوند تعداد بسيارى از مشتريان خود را از دست بدهند.

به‌رغم اعلام مسوولان شركت فناورى اطلاعات (ديتاى سابق) مبنى بر راه‌اندازى بانك فيلترينگ به منظور يك دست شدن فيلترينگ در شركت‌‌هاى ارائه دهنده خدمات اينترنت هنوز اين بانك راه‌اندازى نشده است و اختلاف ميان فيلتر در مراكز ارئه‌دهنده اينترنت ادامه دارد.

به گفته كارشناسان عدم اطلاع‌رسانى صحيح از سوى مسوولان در خصوص اسامى سايت‌هاى فيلتر شده موجب افزايش ناهماهنگى‌هاى موجود شده است در حالى كه با اعلام اين اسامى كاربران و مسوولان به راحتى مى‌توانند سايت‌‌هايى كه به اشتباه مسدود شده‌‌اند را شناسايى و براى رفع فيلتر آنها اقدام كنند.

چندى پيش شركت فناورى اطلاعات اعلام كرد كاربران در صورت مشاهده فيلترينگ اشتباهى سايت‌ها نام سايت را به اين شركت اعلام كنند تا پس از بررسى در صورت نياز فيلتر رفع شود اما تاكنون رويه مشخصى براى اين منظور از سوى شركت فناورى اطلاعات به كاربران اعلام نشده و چگونگى اعلام اسامى سايت‌‌هاى اشتباه فيلتر شده مشخص نيست چنانچه در سايت شركت فناورى اطلاعات نيز مطلبى در اين زمينه مشاهده نمى‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا