تکنولوژی

گيتس در برابر خبرنگاران:از گوگل حرف نزنيد!

دنیای اقتصاد – براى بيل گيتس و همكارانش هفته گذشته هفته پرمشغله‌اى بود، آن‌ها اقدامات زيادى را براى طراحى و عرضه نرم‌افزارهاى حرفه‌اى انجام داده‌اند كه در بين آن‌ها مى‌توان Office12 و تغييراتى در Vista را نام برد. در اين ميان اقدامات امنيتى كوچكى نيز انجام شده است. پيشرفت‌هاى ادارى در ايالات متحده طى 20 سال گذشته و حتى بسيارى از كشورها را مى‌توان مديون مايكروسافت دانست و هم‌اكنون نيز اين امكانات هر روز به بهترين شكل در حال پيشرفت و گسترش هستند. اين روزها مايكروسافت در زمينه اينترنت نيز فعاليت‌هاى زيادى كرده است. به طورى كه اكثر ادارات در لس‌آنجلس در حال حاضر به صورت كاملا اينترنتى (Webbased Development) كار مى‌كنند. بيل گيتس بنيانگذار مايكروسافت طى نشستى با حضور خبرنگاران به سوالات آنها در زمينه دايره حكومت امپراتورى مايكروسافت پاسخ داد كه در ادامه مى‌خوانيد:

***

شما اقدام به استخدام كارشناسان زيادى در زمينه اينترنت و Web كرده‌ايد آيا اين موضوع مى‌تواند تهديدى براى سايت‌هايى مثل google ، Yahoo و ديگران باشد؟

گيتس: نه من اينطور فكر نمى‌كنم. به نظر من در اين زمينه تمام شركت‌ها بايد تمام نيروى خود را به كار گيرند و از بهترين امكانات استفاده كنن. در اين حالت هر كسى كه لياقت پيشرفت را داشته باشد حتما از بقيه پيشى خواهد گرفت. ما در اين نمايشگاه ابزارهاى مختلفى را در زمينه جست و جو در اينترنت كه شامل ميله ابزار MSN نيز مى‌شود عرضه كرده‌ايم. همچنين نرم‌افزارى تهيه شده كه مى‌تواند با نصب شدن روى كامپيوتر كاربر و اتصال به سرورهاى مايكروسافت، سرويس نقشه MSN را در اختيار كاربر قرار دهد.هم اكنون شايعاتى در مورد علاقمندى بسيارى از مردم به سرويس‌هاى گوگل وجود دارد كه واقعا چنين چيزى صحت ندارد. من فكر مى‌كنم كه سرويس جست و جوى مايكروسافت بسيار بهتر از گوگل و يا موتورهاى جست و جوى ديگر عمل مى‌كند. تصور مى‌كنم كه موتورهاى جست و جوى ديگر به خصوص گوگل روى سرورهاى خود زياد زحمت نكشيده‌اند، سرورهاى گوگل پاسخگوى بسيارى از ادارات نيستندGoogle . جايى است كه همه فكر مى‌كنند كه تكنولوژى جست و جو در آنجا به اتمام رسيده و اين سايت كامل‌ترين در جهان است. به نظر من گوگل حتى با Yahoo هم نمى‌تواند رقابت كند.

بسيار خوب ،ما فكر مى‌كنيم كه اين موضوع تمام دليل شما براى اين مبارزه است. اما هر وقت گوگل كارى را انجام مى‌دهد تمام توجهات به سمت آنها جلب مى‌شود اين طور نيست؟

بله كاملا، البته مى‌توان سرويس google talk را اقدامى در اين زمينه دانست، اما ما سال‌ها پيش چنين مراحل اوليه‌اى را طى كريم و به پايان رسانديم.ما تقريبا از سال 1985 تا 1995 در اين دوران بوديم در حالى كه گوگل آن را در سال 2005 آغاز كرده است.

آيا فكر نمى‌كنيد با گذشت زمان اين موضوع به يك تهديد براى مايكروسافت تبديل شود؟ مردم گوگل را دوست دارند و از محصولات آن استقبال مى‌كنند.

متخصصان و برنامه‌نويسان نمى‌توانند سرنوشت گوگل را مشخص كنند. من معتقدم كه محاسبات و پيش‌بينى‌هايى بايد در اين مورد صورت گيرد و به وسيله آنها، گوگل و يا شركت‌هاى ديگر اقدام به گسترش امكانات خود كنند. در اين حالت گوگل خواهد توانست پيشرفت كند . من فكر مى‌كنم كه خدمات پس از فروش و به روز كردن نرم‌افزارها نقش بسيار مهمى در زمينه پيشرفت نرم‌افزارى در دنيا دارد و اين كار يكى از راه‌هاى پيشرفت در دنيا است. در اين حالت همه ما مجبور مى‌شويم تا امنيت و كيفيت نرم‌افزارهاى خود را افزايش داده و به سوى امكانات جديدى در زمينه XML و اينترنت حركت كنيم. ولى شاهد هستيم كه گوگل هيچ كار قابل توجهى تاكنون انجام نداده است.

من به آينده گوگل فكر مى‌كنم ولى نبايد رقابت را مثل بازى در تمام زمينه‌ها فرض كرد.اين روزها گوگل در حال جمع‌آورى بسيارى از اطلاعات مهم بين‌المللى است. ما هم در حال راحت‌تر كردن كار براى مردم هستيم تا اطلاعات را به سادگى در اختيار كاربران قرار دهيم. اين كار بسيار مشكل خواهد بود ولى من معتقدم كه اين كار را براى خودمان انجام داده و در هيچ زمينه‌اى در آن كم كارى نخواهيم كرد.

مايكروسافت چطور مى‌خواهد تا سرورهاى خود را در زمينه تجارت در بالاترين سطح نگه دارد. شما سرورهاى خوبى داريد ولى آيا سرويس‌هاى خوبى هم داريد؟

ما مى‌توانيم مرورى بر اين موضوع داشته باشيم. ما در حال حاضر در حال گسترش بخش‌هاى خدمات خود هستيم و سعى مى‌كنيم تا سرويس‌هاى خود را متناسب با درخواست و سليقه مردم ارائه كنيم.نمونه بارز اين موضوع سرويس پست الكترونيك hotmail است. ممكن است فضايى كه ما در اختيار كاربران قرار داده‌ايم نسبت به سايت‌هايى مثل ياهو يا گوگل كمتر باشد اما هر نوع امكاناتى كه بتوان در يك پست الكترونيكى ارائه كرد، در hotmail وجود دارد. ارزان بودن يكى از خصوصيات بسيار بارز در خدمات ماست و اين خصوصيت اتفاقا باعث توانگر شدن ما شده است. همچنين ما با در نظر گرفتن افكار مردم نيز سرويس‌هاى خود را گسترش مى‌دهيم و منطبق با هر سرويسى سرورهاى مربوط با آن را انتخاب مى‌كنيم. موضوعى كه ما اين روزها خيلى در آن نيرومند شده‌ايم نرم‌افزار Msn messenger است كه پيشرفت بسيار خوبى داشته است.

آيا خريد شركت Siebel توسط اوراكل تغييراتى در كار مايكروسافت ايجاد خواهد كرد و يا باعث تغيير نوع تجارت شما خواهد شد؟

يش‌بينى مى‌كنيم كه اين كار باعث تحولات عظيمى در زيبل و موجب پيشرفت‌ اين شركت خواهد شد. البته بايد ديد افرادى كه در اين شركت كار مى‌كنند چگونه عمل خواهند كرد. فكر مى‌كنم به اندازه اطلاعات اين افراد زيبل پيشرفت خواهد كرد. شايد كسى هم نتواند كه تحولى در اين شركت ايجاد كند اما مطمئنا در صورت پيشرفت آنها در زمينه خدمات CRM، ما كار مشكلى را پيش رو خواهيم داشت. زيبل را مى‌توان در حال حاضر يكى از برترين‌هاى CRM دانست. ما با آنها ارتباط بسيار نزديكى داريم و سعى در تحكيم اين روابط داريم با اين كه آنها عضوى از اوراكل هستند.

از تكنولوژى win fs بگوييد. اين كار بسيار موثرى ات. اما كار‌هاى بسيار بزرگ طبيعتا بسيار مشكل خواهند بود ولى مايكروسافت از آن در آخرين نسخه ويندوز خود استفاده خواهد كرد. اين تكنولوژى امكانات فراوانى را در اينترنت براى كاربر فراهم مى‌كند. آيا در اين راه شما تغييراتى را در ويندوز اعمال خواهيد كرد؟

كاملا درست است، win fs را مى‌توان يك دنياى واقعى دانست. ما در حال حاضر در جايگاه بسيار خوب و بالايى قرار داريم و دليل اين موضوع آن است كه ما روش پيشرفت را به خوبى آموخته‌ايم. من هميشه مطمئن بودم كه win fs مى‌تواند قهرمان بزرگى در ميان نرم‌افزار‌هاى اينترنتى باشد و من هيچ وقت در اين مورد شكى نداشتم. تا چندى پيش ما فقط براى سيستم‌هاى خانگى و به صورت كاربردى كار مى‌كرديم و اين موضوع باعث نگرانى من شده بود، ولى در حال حاضر با گسترش خدمات خود تحولات بسيار عظيمى را حتى در سيستم‌هاى سرور ايجاد كرده‌ايم.

شما مى‌توانيد نمونه بسيار بزرگ اين تحولات را در نسخه بعدى SERVER SQL مشاهده كنيد.

وقتى شما با اين نرم‌افزار‌ها برخورد مى‌كنيد ابتدا فكر مى‌كنيد كه كاربا آنها بسيار مشكل و پيچيده است اما پس از مدتى متوجه مى‌شويد كه اين نرم‌افزار‌ها نه تنها به هيچ عنوان دشوار نيستند بلكه كار با آنها نيز بسيار ساده است و باعث راحت‌تر شدن كار شما مى‌شوند. اين نرم‌افزار‌ها بيشتر مورد استفاده افرادى قرار مى‌گيرند كه قصد دارند كارپرمخاطره‌اى را در مدت زمان بسيار كوتاهى انجام دهند. نمونه‌اى كه امروز خبرنگاران در اين مورد مشاهده كردند Office 12 است كه پاسخ‌ خوبى به مشكلات كاربران است. از نظر ظاهرى، مايكروسافت منوهاى اين نرم‌افزار‌ را به صورت 2 بعدى طراحى كرده و محيط زيبايى را براى كاربر ايجاد كرده است. همچنين من فكر مى‌كنم اين نرم‌افزار‌ يعنى Office 12 امكانات بسيار زيادى را در اختيار خانواده‌ها قرار خواهد داد. من پيش‌بينى مى‌كنم كه اين نرم‌افزار پس از عرضه شوك بزرگى را در ميان كاربران خود ايجاد خواهد كرد.با نگاه به دنياى نرم‌افزار‌هاى كدباز متوجه پيشرفت و گسترش اين نرم‌افزار‌ها مى‌شويم.

به نظر شما اين موضوع كه مردم نيز اين نرم‌افزار‌ها را به عنوان نسل جديدى از نوع خود مى‌دانند و گسترش آنها تهديدى براى مايكروسافت محسوب مى‌شوند؟

اين نرم‌افزار‌ها كاملا آزاد و بيشتر براى كارهاى ارتباطى توليد مى‌شوند. همچنين آنها فقط با يكديگر قابليت كار كردن دارند، به اعتقاد من نمى‌توان تا مدت زيادى توليد اين نرم‌افزار‌ها را ادامه داد. حرف‌هايى كه سازندگان اين نرم افزار مى‌زنند حرف‌هاى بزرگى است ولى عمل كردن به آنها كار بسيار مشكلى است. به نظر من يكى از اقداماتى كه اين افراد نياز دارند تا انجام دهد، پشتيبانى 24 ساعته از نرم‌افزار‌هاى خود است. اين پشتيبانى مى‌تواند هم به صورت تلفنى و هم به صورت IPTV باشد. اين تنها كار كوچكى در مورد سرمايه‌گذارى‌هاى عظيم در اين زمينه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا