تکنولوژی

تلفن اینترنتی جهان را فتح می کند:‌مرگ تدريجى اختراع بل‌

دنیای اقتصاد – شايد گراهام‌بل زمانى كه دستگاه تلفن را اختراع كرد، هيچ‌وقت تصورش را هم نمى‌كرد زمانى برسد كه حتى بدون استفاده از وسيله اختراعى او بتوان ارتباط تلفنى را برقرار كرد. ب هر حال چنين اتفاقى با پيشرفت تكنولوژى در عصر ارتباطات كاملا توجيه‌پذير بوده و چندان هم عجيب به نظر نمى‌رسد. جريانى كه شايد به نوعى يك مرگ تدريجى براى دستگاه‌هاى تلفن محسوب شود، چند سالى است

كه شركت اسكيپ تكنولوژيز (Skype Technologies) را به يكى از مطرح‌ترين شركت‌‌ها در سرتاسر دنيا تبديل كرده.شركتى كه خيلى بيشتر از 3ميليارد دلار ارزش دارد و تصميم گرفته همزمان با كنار گذاشتن شركت‌هاى مخابراتى، ثابت كند كه مى‌تواند به راحتى خدمت تلفن اينترنتى را ارائه كرده و بفروشد. ممكن است Skype در ظاهر يك شركت مهم و معتبر به نظر نرسد، اما بخش نرم‌افزارى اين شركت در لوكزامبورگ به تنهايى با در اختيار داشتن 200كارمند توانسته به فروشى در حدود 20 تا 30ميليون دلار در سال دست پيدا كند.

در حقيقت چيزى كه باعث مطرح شدن اين شركت شد، توليد نرم‌افزارى است كه به كاربران اجازه مى‌دهد با سرعت بالا بتوانند در هر جايى از دنيا به وسيله اينترنت تماس‌هاى تلفنى برقرار كنند. نرم‌افزارى كه از زمان معرفى آن در سال 2004 بيشتر از 160ميليون بار دانلود شده و به‌طور معمول 5/53ميليون نفر كاربر از آن استفاده مى‌كنند.

اشتباه نكنيد اين نرم‌افزار با خدمات تلفن اينترنتى ارايه شده توسط شركت‌هايى مانند Verizon Communications, Timewarner و Vonage كاملا متفاوت است. اين تفاوت به خاطر آن ات كه اين نرم‌افزار به هيچ قطعه سخت‌افزارى اضافه احتياج نداشته و براى استفاده از آن هيچ مبلغى به عنوان وجه اشتراك ماهيانه يا آبونمان گرفته نمى‌شود. دليل ديگر اين است كه از آنجايى كه اين شبكه بر اساس سيستم Peer-to-Peer و بدون هيچ سرور مركزى عمل مى‌كند، هزينه استفاده از آن در مقايسه با شركت‌هاى تلفنى قديمى بسيار كم است. جالب‌تر اينكه به علت آنكه اين نرم‌افزار اغلب از طريق سايت آن دانلود مى‌شود، مى‌توانيد بدون هيچ هزينه‌اى براى صادرات و انتقالCD هاى آن اقدام كنيد.

استفاده از خدمات صدا در email همراه با ابزارهاى جايگزين پيام‌ها توسط شركت‌هايى مانند: مايكروسافت، Yahoo و Google ارايه مى‌شود و يكى از دلايل معروف بودن اين شركت‌ها هم دادن امكان صحبت كردن با استفاده از نرم‌افزار شركت Skype بوده است.

امكانى كه بسيارى از شركت‌هاى ديگر هم به داشتن آن علاقه‌مند هستند تا جايى كه شركت Rupert Murdoch در ماه جولاى گذشته براى خريد Skype با قيمتى در حدود 3ميليارد دلار با مسوولين شركت وارد مذاكره شد، اما اين مذاكره به نتيجه نرسيد. شايد Skype معتقد است كه ارزش آن خيلى بيشتر از 3ميليارد دلار است.

با اين حال آخرين خبرها درباره اين است كه skype با بخش مزايده و حراج اينترنتى شركت بزرگ ebay براى همكارى وارد مذاكره شده استebay . در اين مورد گفته است:

جف كاگان يكى از تحليلگران اين تكنولوژى در اين رابطه مى‌گويد:

رشد قابل توجه skype در اين سال‌ها، دليل مناسبى براى خريدن آن توسط ebay بوده است. در واقع ebay مى‌تواند به راحتى و با استفاده از خدمات skype درآمد خود را تا ميزان قابل توجهى افزايش دهد.

كاربران نرم‌افزار skype براى ارسال پيام خود مى‌توانند به جاى استفاده از پيام متنى از هدست، تلفن يا ميكروفن اسپيكرها براى ارتباط با كاربر مقابل استفاده كنند. اين سرويس كه به ناممى‌توانند تماس‌هاى تلفنى از راه خطوط تلفن ثابت را هم دريافت كنند.

در نهايت skype به وسيله اين نرم‌افزار توانسته بسيارى از مشتريان بزرگ‌ترين شركتهاى مخابراتى را جذب كرده و يك شبكه بزرگ با قابليت استفاده از صدا را در تمام جهان به وجود بياورد آن هم بدون استفاده از هيچ سيم يا كابل نوري. حالا اين شركت به راحتى ادعا مى‌كند كه اين امكانات تا حالا توسط هيچ شركت ديگرى قابل ارائه نبوده‌اند. ادعايى كه توانسته درآمد اين شركت را به صورت قابل توجهى افزايش دهد تا آنجا كه پيش‌بينى مى‌شود درآمد شركت skype در سال 2005 به حدود 20ميليون دلار خواهد رسيد. چشم‌انداز جالب و البته جذابى كه مسلما هر شركتى را مى‌تواند وسوسه كند.

زمان زيادى از اختراع تلفن گذشته است. آرزوهاى ما هم با گذر زمان بزرگ شده‌اند. حالا ديگر شنيدن صدا از پشت گوشى تلفن آنقدرها جذاب نيست، چون نشستن پشت كامپيوتر و برقرارى ارتباط آن هم با سرعت بالا برايمان جالب‌تر شده است.

چين و تهديد استفاده از تلفن اينترنتى‌

در عين حال گويا شركت چينى تله‌كام تصميم دارد از فرآيند عمومى شدن استفاده از خدمات تلفن اينترنتى جلوگيرى كند. اقدامى كه درآمد شركت‌هاى ديگر را تهديد مى‌كند.اين تهديد براى شركت اروپايى كه اين خدمات را در چين ارائه مى‌دهد، جدى‌تر خواهد بود. يكى از مديران اين شركت در اين مورد مى‌گويد: استفاده كرده‌اند. اين شركت تصميم دارد اين افراد را جريمه كند.>در مقابل يكى از كارمندان شركت تله‌كام گفت:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا