تکنولوژی

برنده مناقصه فیلترینگ :‌طی ۵ روز همه فيلترشکن ها را مسدود می کنیم

ایسنا – با ايجاد پايگاه مركزى فيلترينگ، ساليانه نزديك به هفت ميليون دلار صرفه‌جويى ارزى خواهد شد و حداقل نه ميليون سايت خلاف عفت عمومى‌ نيز مسدود خواهد گرديد.

«رحيم معظمى»‌ در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس فناورى اطلاعات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در حال حاضر شركت‌هاى ديتا و ICPها از نرم افزارهاى شركت‌هاى آمريكايى و اروپايى Smart، web sence، web wafher فيلتر، براى فيلترينگ استفاده مى‌كنند كه با ايجاد پايگاه مركزى فيلترينگ اين فعاليت به شركت دلتا گلوبال واگذار خواهد شد.

وى ادامه داد: شركت ديتا مناقصه‌اى براى ايجاد پايگاه مركزى فيلترينگ برگزار كرد كه شركت دلتا گلوبال برنده‌ى مناقصه‌ى آن شد، ولى هنوز مراحل پايانى مناقصه به اتمام نرسيده است.

رييس شركت هيات مديره‌ى دلتا گلوبال با بيان اينكه پايگاه مركزى فيلترينگ سراسر كشور را تحت پوشش قرار مى‌دهد و همچنين از اعمال سليقه در فيلتر كردن سايت‌ها جلوگيرى مى‌كند، گفت: در حال حاضر نرم افزارهاى خارجى به وسيله‌ى كد‌هاى مخصوصى سايت‌ها را فيلتر مى‌كنند كه تنها شركت سازنده از كدها و فيلتر URL آن اطلع دارد.

وى تصريح كرد: در حال حاضر فيلترينگ سايت‌ها با استفاده از كلمات كليدى وURL انجام مى‌گيرد كه به دليل قرار داشتن برخى از اين كلمات در سايت‌هاى مفيد، مشكلاتى را براى كاربران به وجود آمده است و اين در حالى است كه در سيستم پايگاه مركزى فيلترينگ كلمات در سه ليست سياه، خاكسترى و سفيد تفكيك مى‌شوند. كلمات ليست سياه در سايت‌ها، توسط خود نرم افزار شناسايى و فيلتر مى‌شوند و سايت‌هاى كه كلمات ليست خاكسترى در آن‌ قرار دارند، توسط اپراتورهاى متخصص در زمينه‌هاى پزشكى، علمى واجتماعى مشخص مى‌شوند تا از مسدود شدن سايت‌هاى مفيد وعلمى جلوگيرى شود.

مهندس معظمى ‌با تاكيد براينكه بيش از چندين هزار سايت غيراخلاقى هر روز آغاز به كار مى‌كنند، گفت: متاسفانه هنوز استفاده از اينترنت در جامعه‌ى كنونى ما هدفمند نشده است و اغلب افراد از آن براى گذراندن اوقات فراغت خود استفاده مى‌كنند و اين در حالى است كه ساليانه براى توسعه‌ى اينترنت در كشور توسط دستگاه‌هاى اجرايى ‌٢/١ ميليارد دلار از بودجه‌ى عمومى كشور هزينه مى‌گردد و همچنين تنها در برنامه‌ى چهارم ‌٢٥٠ ميليون دلار به توسعه‌ى اينترنت روستايى اختصاص يافته است.

وى ادامه داد: پالايش اينترنت در تمام دنيا وجود دارد و اين عمل نسبت به آداب و رسوم جوامع متفاوت است.

رييس يات مديره‌ى دلتا گلوبال در ادامه تاكيد كرد: بسيارى از كشورهايى كه مدعى آزادى هستند در حال حاضر فيلترينگ را بر روى اينترنت انجام مى‌دهند و در كشور ما به خاطر عقايد مذهبى حساسيت بيشترى در اين مورد وجود دارد.

وى با بيان اينكه دنياى اينترنت همانند دنياى واقعى است گفت: همان افرادى كه در دنياى واقعى برخلاف عرف جامعه ‌عمل مى‌كنند در دنياى مجازى هم اين روند را ادامه مى‌دهند، به خاطر همين پالايش و نظارت در اينترنت ضرورى است.

به اعتقاد وى، اينترنت مى‌تواند عامل مهمى براى پيشرفت كشور قرار گيرد و دغدغه كنونى مسوولان نيز استفاده صحيح از اينترنت است.

وى ادامه داد: مسدود شدن سايت‌هاى سياسى از طريق كميته‌ى تعيين مصاديق انجام مى‌شود و پايگاه مركزى فيلترينگ اكثرا در زمينه‌ى سايت‌هاى خلاف عفت عمومى ‌فعاليت مى‌كند.

وى در مورد ويژگى‌هاى اين سيستم گفت: اين سيستم ديتا بيس براى مدارس، مراكز علمى‌ و دانشگاه و بيمارستان‌ها دسته بندى خاصى را براى فيلترينگ سايت‌ها ارائه مى‌كند و بر اساس سياست‌هاى آن مركز، فيلترينگ اعمال مى‌شود تا سايت‌هاى مورد نياز محقيقين مسدود نشود.

معظمى تاكيد كرد: اين سيستم در بين ‌٢ تا ‌٥ روز همه‌ى فيلتر شكن‌ها را شناسايى و مسدود مى‌كند.

وى در پايان سخنانش گفت: ما در حال تهيه نرم افزارى جهت ارائه به خانواده‌ها هستيم تا كودكان به سايت‌هاى نامناسب دسترسى پيدا نكنند و هم چنين اين سيستم اين قابليت را دارد كه از وارد شدن كارمندان سازمان‌ها به سايت‌هاى نامربوط در ساعات كارى جلوگيرى كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا