تکنولوژی

هفته‌اى چهار صندوق پست به آتش كشيده ‌مى‌شود

ایسنا – مهندس «سعيد فائقى» گفت: به طور ميانگين هفته‌اى چهار صندوق پستى به آتش كشيده مى‌شود در اين راستا صندوق‌هاى جديد شركت پست ضد آتش خواهند بود كه در صورت آتش گرفتن صندوق‌ها، حداقل مرسولات سالم بماند.

مديرعامل شركت پست در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات ايسنا در مورد چگونگى ارسال مرسولات خارجى، گفت: در تام دنيا مرسولات گمركى مورد بازبينى قرار مى‌گيرند و بازبينى مرسولات با توجه به قوانين كشور‌ها متفاوت است و هر كشور محدويت‌هاى خاصى را در اين زمينه در نظر گرفته است.

وى ادامه داد: مرسولات خارجى كه كمتر از 50 دلار ارزش دارند مورد بازبينى قرار نمى‌گيرد و اين مرسولات پستى بدون بازبينى به خارج از كشور ارسال مى‌شوند.

وى، با بيان اينكه در ورود و خروج مرسولات به كشور محدوديت‌هايى وجود دارد گفت: گاهى مرسوله‌ى پستى بدون مشخصات به گمرك فرستاده مى‌شود كه در اين صورت ما چاره‌اى جز بازرسى آن نداريم.

وى، خاطر نشان كرد: نصب دستگاه‌هاى بازبينى مرسولات خارجى را به حداقل رسانده و شركت‌هاى خارجى هم براى ارسال مرسولات به خارج از كشور بايد اين قوانين را رعايت كنند.

وى ادامه داد: ما در حال مذاكره با وزارت بازرگانى هستيم تا مرسولات خارجى با ارزش كمتر از 500 دلار مورد بازبينى قرار نگيرد كه در اين صورت بازبينى مرسولات به حداقل ممكن مى‌رسد .

مديرعامل شركت پست با تاكيد بر اينكه تمام مرسولاتى كه به كشور آمريكا و هلند وارد مى‌شود مورد بازبينى قرار مى‌گيرد، گفت: بازبينى مرسولات به توافق و روابط كشور‌ها بستگى دارد كه در همين زمينه نيز با كشور تركيه به توافق كرديم كه مرسولات ارسالى بين دو كشور مورد بازبينى قرار نگيرد.

وى ا بيان اينكه محدويت ارسال مرسولات در داخل كشور هم وجود دارد، گفت: در شهرهاى مرزى كشور به دليل وجود بازارچه‌هاى مرزى محدوديتى براى ورود و خروج كالا وجود ندارد و بعضى از كالاهاى قاچاق به راحتى وارد كشور مى‌شوند، كه به خاطر همين براى ارسال مرسولات ممنوعه از شهرهاى مرزى به مكان‌هاى ديگر كشور حتما بايد جواز گمركى ارائه شود، در غير اين صورت واحدهاى پستى نمى‌توانند مرسوله را ارسال كنند.

وى، تاكيد كرد: باز كردن هر نوع مرسوله‌ى داخلى به وسيله‌ى پست ممنوع است، مگر اجازه‌ى دادستانى يا قاضى براى بازبينى مرسوله وجود داشته باشد، در غير اين صورت هيچ كدام از كارمندان پست نمى‌توانند مرسولات پستى را بدون دستور دادستان بازبينى كنند.

وى با اشاره به اينكه در حال حاضر نقاط دسترسى شركت پست در سراسركشور 9 هزار واحد پستى است گفت: در برنامه‌ى چهارم توسعه نقاط دسترسى شركت پست به 25 هزار واحد پستى مى‌رسد كه دفاتر خدمات شهرى و روستايى با ماهيت بخش خصوصى مى‌توانند به افزايش نقاط دسترسى شركت پست به مردم كمك كنند، دراين راستا تا پايان سال جارى 10 هزار دفتر خدمات روستايى افتتاح مى‌شود.

مهندس فائقى با تاكيد بر اينكه كه ظرفيت بخش قبول شركت پست در زمان ثبت‌نام براى دانشگاه‌ها 4 برابر مى‌شود، گفت: امسال ما براى جلوگيرى از ايجاد صف‌هاى طولانى نظام صف را اجرا مى‌كنيم و افراد مى‌توانند با گرفتن شماره‌هاى مخصوص در ساعت خاصى براى انجام كار خود به واحدهاى پستى مراجعه كنند كه امسال در نزديك به 10 درصد از مناطق پستى كشور اين نظام به طور آزمايشى اجرا مى‌شود.

به اعتقاد وى شركت‌هاى پست در سراسر دنيا براى ارائه‌ى خدمات عمومى‌از دولت يارانه دريافت مى‌كنند.

وى ادامه داد: شركت پست آمريكا با سرانه‌ى 736 هنوز از دولت يارانه دريافت مى‌كند كه حذف سرانه‌ى پستى آمريكا، ميانگين سرانه‌ى مرسولات پستى دنيا را از70 به 20 مى‌رساند و اين در حالى است كه سرانه‌ى مرسولات پستى در كشور ما 8 است كه تا پايان برنامه‌ى چهارم توسعه اين سرانه به 20 مى‌رسد كه در اين صورت سرانه‌ى پستى ما تازه به كشورهاى منطقه نزديك مى‌شود.

وى خاطرنشان كرد: در زمانى كه مديريت شركت پست را برعهده گرفتم حدود 65 درصد از كاركنان از خود سازمان ناراضى بودند كه ما در مرحله‌ى اول بايد همدلى لازم را به وجود مى‌آورديم و اين در حالى بود كه ما در كنار شركت مخابرات با تكنولوژى و امكانات بهترى قرار داشتيم و اين باعث فرارى شدن كاركنان شركت پست مى‌شد.

وى در ادامه تصريح كرد: در ابتدا برنامه‌ريزى‌هاى خود را در جهت بالا بردن كيفيت و گرفتن مدرك ISO 9001 انجام داديم كه براى اين كار نياز داشتيم كه مردم ما را باور اشته باشند.

وى از تمبر به عنوان كوچك رسانه‌ى بزرگ ياد كرد و آن را عاملى براى ارتقاى سطح پست در مجامع بين المللى دانست.

مهندس فائقى ادامه داد: ما برنامه ريزى چند ساله را براى بازسازى تمبر، توليد، طراحى كيفيت و موضوعات آن شروع كرديم و از اين طريق توانستيم جايگاه واقعى خود را در جامعه پيدا كنيم، تا آن جا كه آقاى خاتمى طى سال گذشته پنج بار در مراسم باطل كردن تمبر پست شركت كردند كه اين نشان از جايگاه واقعى تمبر در جامعه است.

وى ادامه داد: شركت پست با انتشار تمبر در زمينه‌هاى اقتصادى، فرهنگى و ورزشى توانسته جايگاه خود را پيدا كند.

مديرعامل شركت پست با بان اينكه شركت پست در برنامه‌ى سوم توسعه توانسته زيرساخت‌هاى لازم را تكميل كند، گفت: شركت پست 70 ميليارد تومان در كل برنامه‌ى سوم توسعه سرمايه‌گذارى كرده و اين در حالى است كه شركت پست در سال جارى به ميزان 65 ميليارد تومان سرمايه‌گذارى كرده است و اين به دليل تكميل زيرساخت‌ها در برنامه‌ى سوم توسعه است.

وى تصريح كرد: اين حجم سرمايه‌گذارى در پست نزديك به يك دهم سرمايه‌گذارى شركت‌هاى پست در دنياست و اين نشان دهنده‌ى عقب ماندگى ما در صنعت پست است و ما بايد در اين زمينه برنامه‌ريزى دقيق‌ترى داشته باشيم.

وى با تاكيد بر اينكه پست براى كاهش هزينه‌ها بايد كارايى خود را افزايش دهد، گفت: به دليل محدود بودن منابع مالى بايد كارايى و بازده‌ى شركت پست را افزايش دهيم كه برنامه‌هاى چهارم توسعه در اين راستا قرار دارد.

وى خاطرنشان كرد: ارسال نامه‌هاى عادى نزديك به 72 تومان به پست زيان وارد مى‌كند، همچنين براى نامه‌هايى كه از كشور خارج مى‌شود نزديك به70 سنت براى شركت پست هزينه‌ى سربار دارد و هيچ كدام از اين هزينه‌ها از مردم دريافت نمى‌شود.

مهندس فائقى گفت: به دليل نبودن تكنولوژى بيشترين هزينه‌ى شركت پست را نيروى انسانى تشكيل مى‌دهد.

وى با بيان اينكه مهمترين رسالت پست در ارسال مرسولات عادى قرار دارد، گفت: متاسفانه به دليل اين كه مرسولات عادى به ثبت نمى‌رسند ما قادر نخواهيم بود كه آن‌ها را پيگيرى كنيم و به خاطر همين از اوايل سال آينده كارمندان پست وظيفه دارند كه در حين تخليه‌ى صندوق پست آمار مرسولات را وارد ليست مخصوصى كنند كه در صورت مفقود شدن بتوانيم آن را پيگيرى كنيم.

وى در پايان گفت: تكنولوژى لازم براى هوشمند كردن صندوق‌هاى پست و پيگيرى مرسولات عادى وجود ندارد و اين عامل نيز نارضايتى مردم را به وجود آورده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا