تکنولوژی

كابوس بازى سازان

نام نویسنده: عليرضا عبادتى

شرق – شايد شما هم هياهو و جنجالى كه عليه بازى كامپيوترى جى تى اى- كه در فارسى به «آشوب در شهر» ترجمه شده- شنيده باشيد. اين بازى كامپيوترى در همان ابتدا كه به بازار عرضه شد به خاطر خشونت بالا مورد اعتراض خانواده ها قرار گرفت. اكثر آنان اعتقاد داشتند كه خشونت تا اين حد، بر اخلاق نوجوانان اثر گذاشته و آنان را پرخاشگر بار مى آورد.

حالا ديگر اوضاع سازندگان اين بازى به وخامت گراييده چون براساس قوانين آمريكا و با پيگيرى كنگره اين كشور اين بازى كه تا امروز به عنوان محصول قابل استفاده براى افراد بالغ رده بندى مى شد و نوجوانان نيز مى توانستند به عنوان مصرف كنندگان مشروع از آن استفاده كنند اكون به رده بندى «فقط بزرگسالان» افت كرده است و همين تصميم تاثير بسيار زيادى بر فروش اين بازى خواهد گذاشت. كمپانى راكستار سازنده بازى «گراند تفت اتو: سان آندراس» يا همان آشوب در شهر اعتراف كرده است كه بدخواهان صحنه هايى به اين بازى افزوده اند كه ديگر براى نوجوانان مناسب نيست.

سازندگان بازى هاى ويدئويى با اين حقيقت تلخ مواجه شده اند كه اگر هكرها و بدخواهان متخصص در كامپيوتر و اينترنت اراده كنند شخصيت هاى بازى هاى كامپيوترى را برهنه كنند هيچ كس نمى تواند جلوى آنان را بگيرد. اين بدخواهان در آخرين اقدام خود صحنه هاى مستهجنى طراحى كرده اند كه گرفتن آن از اينترنت (دانلود كردن آن) بسيار آسان است و به محض آنكه روى كامپيوتر به اجرا درمى آيد به يكى از اجزاى بازى تبديل شده و صحنه هايى را براى نوجوانان به نمايش مى گذارد كه به هيچ وجه مناسب سن آنها نيست.

اين موضوع چنان كنگره آمريكا را به خشم آورده كه از كميسيون ارتباطات فدرال آمريكا [مهمترين نهاد ناظر بر امور رسانه اى در ايالات متحده] خواسته است در مورد اين بازى و سازندگان آن تحقيق و تفحص به عمل آورد.

رادنى واكر سخنگوى راكستار هم در مصاحبه با يواس آتودى گفته است كه بايد در ساختن اين بازى ها تجديدنظر شود تا امكان اصلاح يا افزودن صحنه هاى ناخواسته به ويژه سكس و برهنگى از بين برود. اين كمپانى ها در دفاع از خود مى گويند سازندگان بازى هاى كامپيوترى چنين صحنه هايى را طراحى نكرده اند و كاربران به اختيار خود اين بخش ها را به بازى مى افزايند و در حال حاضر فناورى هاى موجود قادر نيست جلوى افزودن صحنه هاى مستهجن به بازى هاى كامپيوترى را بگيرد.

بازى ديگرى كه نزد نوجوانان اقصى نقاط دنيا آشنا است بازى Sims است كه از كلمه شبيه ساز يا سيمولاتور Simulator)) گرفته شده و در حقيقت نوعى شبيه سازى «زندگى حقيقى» انسان ها است. اين بازى توسط كمپانى «الكترونيك آرتز» طراحى شده است و طرفداران بسيار زيادى دارد و به دليل پيچيدگى هاى آن بيشتر در ميان نوجوانان و جوانان جاى خود را باز كرده است. اما در اينترنت كدهايى منتشر شده است كه با تايپ كردن آن هنگام بازى شخصيت هاى اين بازى عريان مى شوند. سايت هايى كه اين كدها و برنامه هاى مخصوص آن را مى سازند به هيچ وجه ارتباطى با سازندگان اين بازى ها ندارند.

در رده بندى هاى جى تى اى ام به معنى Mature يا افراد بالغ تلقى مى شد اما اكنون به رده بندى AO يا Adult Only به معنى فقط بزرگسالان سقوط كرده و طبيعى است كه خانواده ها ديگر مبادرت به خريد اين بازى براى نوجوانان خود نخواهند كرد. به همين ترتيب بازى سيمز Sims نسخه دوم كه به سيمز دو معروف است و در رده بندى ها T تلقى مى شد (مخفف Teen به معنى مخصوص نوجوانان) به زودى به رده بندى «فقط بزرگسالان» سقوط خواهد كرد.«جف براون» سخنگوى كمپانى الكترونيك آرتز در مصاحبه با آسوشيتدپرس گفته است: «مردم محصولات ما را مى خرند و به خانه مى برند اينكه در خانه خود از محصولات ما چگونه استفاده مى كنند در كنترل ما نيست. حتى در فكر آن نيستم كه نحوه استفاده از محصولات مان را تحت كنترل درآوريم. مصرف كنندگان محصولات ما تا از اينترنت صحنه هاى مستهجن را دانلود نكنند در بازى هاى ساخت كمپانى ما چنين صحنه هايى به اجرا درنمى آيند. چنين صحنه هايى در نسخه هاى اصل بازى هاى ما وجود ندارد.» سازندگان بازى هاى كامپيوترى از اين ناراحت هستند كه هكرها شخصيت هاى بازى هاى نان را به لجن مى كشند.

از نظر اين سازندگان بازى هاى كامپيوترى، تصويرى كه در ذهن كودكان و نوجوانان معصوم از شخصيت هاى اين بازى ها تشكيل مى شود بايد محافظت شود و هكرها حق ندارند اين شخصيت ها را تخريب كنند.

«جان اينادا» مدير كمپانى تكمو سازنده بازى Dead or Alive در مصاحبه با اى پى مى گويد: «هيچ استوديوى فيلمسازى مايل نيست ستاره هايش سر از كمپانى هاى محصولات پورنو [تصاوير مستهجن] درآورند.» اينادا معتقد است كه بايد شرايطى فراهم شود كه كمپانى هاى سازنده محصولات براى كودكان و نوجوانان بتوانند اقدام قانونى عليه كسانى انجام دهند كه شخصيت هاى محبوب كودكان و نوجوانان را ه لجن مى كشند.

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا