تکنولوژی

بلاگ رولينگ زير تيغ فيلترينگ

نام نویسنده: على پرند

شرق – مسدود شدن سايت بلاگ رولينگ كه يكى از سايت هاى مشهور و مورد استفاده وبلاگ نويسان است بار ديگر موضوع فيلترينگ را در زمينه پيشرفت اينترنت در ايران مورد توجه قرار داده است. بلاگ رولينگ يك سرويس مديريت لينك است كه به دليل استفاده گسترده از لينك سايت هاى مختلف در وبلاگ ها به شدت مورد علاقه وباگ نويسان است.

هر نويسنده وبلاگ مى تواند از طريق اين سايت لينك وبلاگ و سايت هاى مورد علاقه خود را به راحتى ايجاد و اسامى و لينك ها را اضافه و كم كند. به اين ترتيب كاربران كه عمدتاً افراد متخصص وب و كامپيوتر نيستند نيازى به دستكارى در كدهاى صفحه وبلاگ و سايت خود ندارند. يك ويژگى مهم بلاگ رولينگ مشخص كردن وبلاگ ها و سايت هايى است كه به روز شده اند به اين ترتيب وبلاگ نويسان و خوانندگانشان از طريق مشخص شدن نام و لينك سايت ها به طرق مختلف متوجه به روز شدن اين وبلاگ ها مى شوند، اين قابليت طى سال هاى اخير به شدت مورد توجه قرار گرفته چراكه به جز اين كاربران مجبور بودند تا با مراجعه مستقيم به وبلاگ يا سايت مربوطه متوجه به روز شدن آن بشوند.

فيلتر شدن چنين سايتى كه مهمترين قابليت هاى آن در بالا ذكر شد باعث تعجب فراوان وبلاگ نويسان و محروم كردن آنها از يك امكان فنى موثر و قابل توجه شده و بسيارى از آنها مى پرسند دليل چنين فيلترينگى چه مى تواند باشد. البته فيلتر كردن سايت هايى كه به نوعى شمارشگر تعداد و ميزان بازديد از سايت هستند بى سابقه هم نيست. در آخرين مورد از اين دست سايت nedstat كه يك سايت مجانى شمارشگر بازديدكنندگان به شمار مى رود نيز مورد فيلتر قرار گرفته است. اين سايت پس از ثبت نام كدى را در اختيار متقاضى قرار مى داد كه صاحب وبلاگ يا سايت آن را روى صفحه نخست خود مى گذاشت و از اين طريق و با كليك روى آن صاحب سايت يا بيننده متوجه تعداد بازديد از اين سايت و چگونگى رفتار بازديدكنندگان مى شد. بازديدكنندگان دائمى سايت هاى ايرانى _ به خصوص _ با مربع آبى رنگى كه معمولاً در كنار يا پايين صفحه سايت ها و وبلاگ ها قرار مى گيرد آشنايى دارند. اين مربع در واقع نقطه ورودى به سايت نداستات است كه آمار بازديد سايت را در اختيار مى گذارد.

بلاگ رولينگ و نداستات در حالى اين كارها را به صورت رايگان انجام مى دهند كه كاربران براى استفاده از سرويس هاى مشابه _ كه فيلتر هم نيستند _ بايد مبالغ قابل توجهى را به صورت ماهيان يا ساليانه بپردازند به همين دليل وبلاگ نويسان يا صاحبان سايت هايى كه براى راه اندازى سايت و وبلاگشان كمترين هزينه را متحمل شده اند به نوعى با فيلترينگ اين گروه از سايت ها با دشوارى و مشكلات بيشترى روبه رو مى شوند.

از سوى ديگر برخى وبلاگ نويسان نيز طى روزهاى اخير ضمن اعتراض به اين شيوه برخورد با سايت هايى كه به هيچ وجه ظاهر و محتواى نامناسب ندارند و بدون دليل فيلتر مى شوند آن را به نوعى منجر به محدود شدن وبلاگ نويسى در ايران مى دانند و از اين بابت احساس نگرانى مى كنند.

در واقع آنچه طى ماه هاى اخير بيشترين نگرانى را در ميان كاربران ايجاد كرده فيلترينگ اتفاق و تصادفى سايت هايى است كه به هيچ عنوان قابليت فيلترينگ را ندارند و زمانى كه تيغ فيلترينگ به سمت و سوى سايت هاى كاربردى فنى مثل nedstat و بلاگ رولينگ گردش پيدا مى كند اين نگرانى ها بيشتر افزايش پيدا مى كند. تاكنون در زمينه فيلترينگ هيچ مرجعى پاسخگو نبوده و حتى دلايل فيلتر شدن يك سايت نيز اعلام نمى شود. با وجودى كه آمار فيلترهاى اشتباهى سايت هاى اينترنتى رو به افزايش است هنوز مديران سايت ها و وبلاگ ها نمى دانند كه براى اعتراض به مواردى از اين دست بايد به كجا مراجعه و طرح موضوع كرد. تماس تلفنى و حتى از طريق اى ميل نيز با شركت هاى خدمات دهنده اينترنت كه اقدام به فيلترينگ م كنند معمولاً نتيجه بخش نيست چراكه آنها خود را صرفاً مجرى چنين عملياتى مى دانند.

برخى از اين سرويس دهندگان در صفحه فيلتر شده دگمه اى را قرار داده و از كاربران خواسته اند در صورتى كه تصور مى كنند اين صفحه به طور اشتباهى فيلتر شده با فشار دادن آن و ثبت آدرس سايت به نوعى اين موضوع را به مسئولان اين شركت اعلام كنند تا از اين طريق به مقامات مسئول نيز اطلاع داده شود. با اين حال بيشتر كاربران معتقدند كه چنين شيوه اى چندان كاربرد نداشته و عمدتاً به درخواست هاى اينچنينى كاربران هيچ توجهى نمى شود.
موضوع فيلترينگ اشتباهى سايت هاى اينترنتى در حالى اين روزها در ميان قش استفاده كننده از اينترنت مطرح شده كه آمارهاى غيررسمى حاكى از افزايش استفاده از نرم افزارها و سايت هاى ضدفيلتر حكايت دارد.

به گفته يكى از وبلاگ نويسان وقتى سايت هاى كاربردى و فنى اينترنتى هم از فيلترينگ در امان نمى مانند كاربران چاره اى جز استفاده از اينچنين روش هايى را ندارند. به گفته وى «حداقل براى ديدن آمار بازديدكنندگان وبلاگم كه يك حق ساده، سالم و طبيعى من به شمار مى رود مجبورم از نرم افزارهاى ضدفيلتر استفاده كنم.» مقامات شركت ارتباطات ديتا كه مجرى اصلى فيلترينگ در كشور به شمار مى رود اخيراً اعلام كرده اند كه برنامه هاى خود در زمينه فيلترينگ اينترنت را توسعه خواهند بخشيد و از روش هاى هماهنگ ترى براى اين منظور بهره خواهند جست. با اين حال هنوز هيچ ارگانى اعلام نكرده در صورتى كه يك سايت به طور اشتباهى فيلتر شود مرجع رسيدگى به آن كدام است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا