تکنولوژی

57 درصد درآمد حاصل از تاليا متعلق به مخابرات است

ایسنا – مجري پروژه‌ي تلفن همراه اعتباري در مخابرات ايران، گفت: تا زماني كه ظرفيت شبكه به دو ميليون مشترك نرسد، اجازه‌ي رومينگ در داخل نخواهد داشت، همچنين تاليا مي‌تواند با خارج از كشور هم رومينگ برقرار كند.

دكتر ”سيد احمد علمايي” مديركل دفتر مشاركت‌هاي غيردولتي شركت مخابرات ايران در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مورد اين كه چرا فركانس اختصا يافته به مجتمع صنعتي رفسنجان همان فركانسي است كه قرار بود به اپراتور دوم تلفن همراه تعلق گيرد و آيا پس از ورود اين اپراتور، فركانس اختصاصي تغيير خواهد يافت؟ اظهار داشت: شركت مخابرات در مورد باند فركانسي تصميم گيرنده نيست، بلكه سازمان تنظيم مقررات باند فركانسي را به بخش‌هاي مختلف موجود ارائه كننده‌ي خدمات اختصاص مي‌دهد، در مورد اين پروژه نيز محدوده‌ي فركانسي بر اساس ابلاغيه‌ي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي توسط مخابرات ايران به پيمانكار اعلام شد، زيرا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به عنوان اختصاص دهنده‌ي فركانس يا قانونگذار در حيطه‌ي مسؤوليتي مخابرات تصميم مي‌گيرد كه چه باندي و در اختيار چه شبكه‌اي قرار گيرد.

وي، افزود: مشكل خاصي در اين رابطه وجود نداشته و اپراتور دوم با شروع كار، فعاليت خود را بر روي باند فركانسي كه رگولاتور تصميم گرفته است، انجام خواهد داد.

وي، در مورد وضعيت آنتن‌دهي سيم‌كارت‌هاي اعتباري، اظهار داشت: در پروژه‌ي سيم‌كارت اعتباري نقاطي با سرويس‌دهي نامناسب در حاشيه‌ي شهر تهران وجود دارد. به عنوان مثال بخشي از مشكلات پوششي شبكه به شمال غرب تهران برمي‌گردد كه مشخصات آن جهت اصلاح از سوي پيمانكار تنظيم و ارسال شده و شركت مجتمع صنعتي رفسنجان بايد مشكلات را به سرعت برطرف نمايد.

علمايي، در مورد اين كه بعضا در زمان‌هاي خاص احساس مي‌شود شبكه‌ي همراه اعتباري دچار مشكل شده است، گفت: اين مشكل به توسعه‌ي سريع شبكه مربوط مي‌شود به اين معني كه توسعه‌ نياز دارد تا بخشي از شبكه مجددا بنا گذاشته شود و همين مساله اختلال موقتي و كوتاه را در يك محدوده ايجاد خواهد كرد در نتيجه اين مشكل به پوشش شبكه باز نمي‌گردد.

وي، تصريح كرد: شبكه‌ي همراه اعتباري در محدوده‌هايي از شهر تهران پوشش مناسبي ندارد، همان‌طور كه گفته شد در حاشيه‌ي شهر واقع هستند، اما اين محدوده‌ها با توسعه‌ي شبكه در حال كوچكتر شدن مي‌باشند.

وي، در مورد هزينه‌هايي كه از ابتداي شروع به كار شبكه، توسط مجتمع صنعتي رفسنجان به مخابرات پرداخت شده با بيان اين كه طبق قرارداد بخشي از درآمد فروش سيم‌كارت به عنوان سهم كارفرما و به خاطر سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در اختيار مخابرات ايران قرار مي‌گيرد، اظهار داشت: 57 درصد از درآمد حاصل از شبكه‌ي همراه اعتباري به مخابرات ايران تعلق دارد و از ابتداي شروع واگذاري‌ها اين درصد به ازاي سيم كارت‌هاي فروخته شده دريافت شده است.

وي، در مورد وضعيت فراهم كردن و اتصال كامل لينك‌هاي ارتباطي مورد نياز شبكه‌ي همراه اعتباري توسط مخابرات ايران، اظهار داشت: سرمايه‌گذاري در پروژه‌هاي مذكور توسط مخابرات و پيمانكار در موارد مشخص و معين انجام مي‌شود، در اين راستا مخابرات ايران متعهد است لينك‌هاي زيرساخت را بر اساس طرح‌هاي مشخص براي مجتمع رفسنجان فراهم كند، اما ظرفيت شبكه هنوز به حد نصاب خود نرسيده است، به طوري كه بر اساس آمار و سرفصل‌هاي هفتگي توزيع سيم‌كارت‌ها، تعداد مشتركان حدود 200 هزار و نزديك به يك دهم ظرفيت كل مشتركان است.

وي ادامه داد: نزديك به 90 درصد ظرفيت‌ها طبق برنامه‌اي كه به ما ارائه شده در اختيار مجتمع قرار داده شده است، اما نمي‌توان لينك‌هاي ارتباطي را تا زماني‌كه شبكه توسعه نيافته به طور غير متناسب با توسعه اختصاص داد.

وي خاطرنشان كرد: در حال حاضر توسعه‌ي شبكه‌ي همراه اعتباري به گونه‌اي است از دو ميليون مشترك، بيش از 200 هزار مشترك در شبكه وجود دارد. با اين وجود لينك‌هاي ارتباطي بيش از اين مقدار ظرفيت در اختيار پيمانكار قرار گرفته و اگر پيمانكار احساس نياز كند و مشخص شود كه بايد با طراحي مجدد تعداد لينك‌ها اصلاح شود، اين كار انجام خواهد شد.

وي افزود: در حال حاضر اين بحث در جلسات مطرح شده و با توجه به اندازه‌گيري ترافيكي درصدديم به تخصيص صحيح‌تري از لينك‌هاي ارتباطي مورد نياز شبكه برسيم تا با رسيدن به نتيجه‌ي نهايي طرح لينك‌هاي ارتباطي تغيير و در اختيار مجتمع قرار گيد.

وي در مورد اين كه چرا مجتمع رفسنجان براي ايجاد سايت‌هاي BTS خود از سايت‌هاي مخابرات ايران استفاده نكرده است، گفت: مجتمع صنعتي رفسنجان با همكاري مخابرات ايران به طور مستقل عمل كرده و از طرح تجاري خاص خود برخوردار است، اما طبق قرارداد اجراي BTSها كاملا به عهده‌ي پيمانكار است و كارفرما هيچ گونه تعهدي نسبت به تملك در اختيار قرار دادن محل و امكانات مشخص به پيمانكار ندارد، اما اگر توسط شركت‌هاي ذي‌نفع توافقي در مورد استفاده‌ي اشتراكي از دكل هاي مخابراتي صورت پذيرد، بر اساس قراردادهاي مشخص و قانوني اين كار امكانپذير خواهد شد.

وي افزود: اگر شركت ارتباطات سيار براي همكاري در زمينه‌ي سايت‌هاي رضايت داشته باشد، اين كار انجام خواهد شد اين بحث در حالي است كه شركت تعاوني رفسنجان هم سايت‌هايي دارد كه مي‌تواند در اختيار ديگران قرار دهد، در نتيجه اين امكان به عنوان درآمد بالقوه براي شبكه‌ي تاليا نيز وجود دارد.

وي تصريح كرد: بحث استفاده از سايت‌هاي شركت ارتباطات سيار در ابتداي كار مطرح شد اما با توجه به اين كه شركت ارتباطات سيار براي سايت‌هاي مذكور برنامه‌ريزي كرده بود آن را در اختيار مجتمع رفسنجان قرار نداد، اما اگر طرح‌ها و روش‌هاي جديد براي توسعه‌ي شبكه‌ي وجود داشته باشد مي‌توان سايت‌هايي را به طور مشترك همزمان مورد استفاده قرار داد.

به گزارش ايسنا، «علمايي» همچنين با بيان اين كه هنوز نحوه‌ي واگذاري سري جديد و فازهاي بعدي سيم‌كارت تاليا مشخص نيست، اعلام كرد: در حال حاضر بيش از 200 سايت فعال در شبكه‌ي تهران وجود دارد و 400 مكان جديد هم در طرح ديده شده، تا توسعه‌ي شبكه براي حدود يك ميليون مشترك در تهران انجام شود.

وي با اشاره به اين كه هنوز نصب و راه‌اندازي تجهيزات در شهرستان‌ها انجام نگرفته است، يادآور شد: عمليات مربوط به طراحي شبكه در شهرستان‌ها آغاز شده و شركت پيمانكار در حال ترخيص تجهيزات مي‌باشد تا شبكه براي دو ميليون مشترك در سراسر كشور آماده شود.

وي در مورد تعرفه‌هاي استفاده از سيم كارت تاليا، گفت: هزينه‌هاي مربوط بر اساس تعرفه‌هاي مصوب شوراي اقتصاد است، همچنين اين بحث كه فروشگاه‌هاي خاص نسبت به توزيع سيم كارت تاليا اقدام مي‌كنند به روش خود شركت پيمانكارخصوصي بر مي‌گردد كه مسؤوليت توزيع را برعهده دارد.

علمايي در مقايسه‌ي ميزان استفاده و كاربرد سيم‌كارت ا عتباري و معمولي در ساير كشورهاي جهان گفت: آمار نشان مي‌دهد درصد استفاده از اين دو نوع سيم‌كارت، در ساير كشورها تقريبا مساوي است بعضا در برخي از كشورها ميزان استفاده از سيم‌كارت اعتباري بيشتر از سيم‌كارت‌هاي معمولي است.

وي ادامه داد: در دنيا معمولا افرادي از تلفن همراه اعتباري استفاده مي‌كنند كه عمدتا قشر دانش‌آموز، دانشجو و افرادي هستند كه به طور موقت در مكاني سكونت مي‌كنند، بدين ترتيب خود را با تعرفه‌ها و خدمات اپراتورهاي مختلف براي دستيابي به مينيمم هزينه هماهنگ مي‌كنند.

وي افزود: مخابرات در كشور، ماكزيمم ترافيك ارتباط را اداره مي‌كند و مجتمع صنعتي رفسنجان مي‌تواند بر اساس روش خود در مورد تخفيف تعرفه‌ها به مخابرات پيشنهاد دهد، در حال حاضر 10 پالس تماس با

سيم كارت تاليا 5/1 برابر پالس تماس با همراه مخابرات است.

وي ادامه داد: زماني كه از تلفن همراه معمولي با تاليا تماس گرفته شود، تعرفه‌ همان تعرفه‌ي مكالمه با همراه معمولي است و 5/1 برابر شدن هزينه، تنها به تماس از سيم كارت تاليا مربوط است.

وي با تصريح بر اين كه شبكه‌ي تاليا بايد تا پايان امسال دو ميليون مشترك را در كل كشور تحت پوشش قرار دهد، افزود: كليات طرح به صورت فازبندي مشخص شده، اما جزئيات كار بر اساس طرح خود مجتمع رفسنجان خواهد بود.

وي مجهز بودن شبكه‌ي تاليا به سيستم هوشمند يا IN را از جمله مزيت‌هاي اين شبكه عنوان كرد و افزود: تا كنون در كشور شبكه‌اي با سرويس‌هاي IN وجود نداشت، بنابراين مهمترين بخش سرويس‌د‌هي هوشمند كه با سرويس‌هاي معمول مخابرات متفاوت است، ايجاد امكاناتي جديد با ارزش افزوده مي‌باشد كه افراد مي‌توانند بخشي از كسب و كار خود را با آن تنظيم كنند.اين سرويس‌ها تا پايان راه‌اندازي شبكه بايد كاملا به مردم ارائه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا