تکنولوژی

تركيه: حركت به سمت دولت الكترونيكى‌

نام نویسنده: اميراشكان تربيت‌جويى‌

دنیای اقتصاد – كشور تركيه با حدود 70ميليون نفر جمعيت در همسايگى غربى ايران قرار دارد. اين كشور با توجه به اقدام جهت عضويت در اتحاديه اروپا، IT را از مهم‌ترين اهداف برنامه‌ اقتصادى (2001 تا 2005) خود مى‌داند.

سرمايه‌گذارى عظيم در بخش مخابرات، حركت به سمت دولت الكترونيكى و كوچك شدن دولت و خصوصى‌سازى از جمله حركت‌هاى ملموس در اين زمينه مى‌باشد.

تركيه در2005CeBIT

در نمايشگاه امسال غرفه تركيه در سالن 5، با شعار see Turkey- Where the network works for you و در فضايى به متراژ 1200مترمربع واقع شده بود. تركيه امسال نهمين حضور كشورى خود را در اين نمايشگاه تجربه مى‌نمود.

امسال نيز همچون سال گذشته هماهنگ‌كننده و حمايت‌كننده شركت‌‌هاى ترك IMMIB يا همان سازمان صادركنندگان كالاهاى الكتريك، الكترونيك و مكانيكى استانبول بود.

سازمان IMMIB با پشتوانه حدود 7500توليدكننده نسبت به معرفى آن شركت‌ها در بازارهاى بين‌المللى، جهت صدور كالاهاى توليد شده آنان اقدام مى‌نمايد. اهداف اين سازمان عبارتند از: تاييد اسناد و مدارك صدور كالاهاى شركت‌هاى عضو خود- تسهيل و بسترسازى جهت حضور شركت‌ها در نمايشگاه‌هاى داخلى و بين‌المللى و ديگر رويدادهاى خارجى- سازماندهى و برگزارى ملاقات‌ها و همايش‌هاى كارى بين گروه‌هاى تجارى كشورهاى هدف با شركت‌هاى ترك.

اين كشور امسال با نماد تخم‌مرغى منقش به پرچم تركيه، در كنار تخم‌مرغ‌هاى رنگى عيد پاك و با شعار مى‌خواست نشان‌دهنده حضورش در جمع اتحاديه اروپا باشد.

غرفه اين كشور پذيراى 73شركت بود. در ميان آسيايى‌ها، تركيه با ميزان 80درصد بيشترين رشد تعداد شركت‌هاى حاضر را نسبت به سال قبل داشت. شايد امسال قبل از هر تابلو و بيلبردى، رايجه قهوه ترك مشام بازديدكنندگان را به حضور در غرفه تركيه دعوت مى‌نمود. غرفه اين كشور روش‌هاى جديدى را جهت جلب بازديدكننده در نمايشگاه امسال به كار مى‌برد. از جمله: سرو قهوه ترك رايگان، پخش موسيقى تركى، محل استراحت و مطالعه روزنامه‌ها و… شايد غرفه ايران نيز از اين روش‌‌ها در سال‌هاى آينده و با توجه به معيارهاى فرهنگى و ملى خود بتواند سود جويد.

با تمام اين امكانات و فضاسازى‌ها، بيشتر شركت‌هاى حاضر در غرفه كشورى از محل غرفه تركيه رضايت نداشتند و متفق‌القول بودند كه در جاى نامناسبى (وشه سالن 5) قرار داشتند.

شركت‌هاى تركيه با قصد صدور كالا و خدمات خود به اروپا در اين نمايشگاه حاضر و اكثر آنان بازار اروپا را به عنوان بازار هدف نشانه گرفته بودند. بازار IT تركيه در سال 2004 رشدى معادل 8/14درصد را تجربه كرده بود. بازار 2/13 ميليارد دلارى كه 7/9 آن سهم مخابراتش بوده است. شركت‌هاى فعال در اين بازار اميد دارند تا پس از 3 اكتبر 2005 كه مذاكرات پيوستن تركيه به اروپا آغاز مى‌گردد، حدود 16درصد به حجم اين بازار اضافه گردد. جدول ذيل حجم بازار IT تركيه را نشان مى‌دهد. از ديگر مواردى كه اين كشور نسبت به ارائه آن در غرفه خود اقدام نموده بود، تهيه و ارائه گزارش‌هاى مختلف و متنوعى از صنعت ICT اين كشور در محل غرفه بود.

حجم بازار IT تركيه (ميليون دلار آمريكا)

حجم تخمين توزيع بازارIT در سال 2005 (درصد)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا