تکنولوژی

جايگاه برنامه ريزي منابع سازماني (ERP) در مديريت جديد

نام نویسنده: فرناز رضوانى

آی تی ایران – سيستم برنامه ريزى منابع سازمانى (Enterprise Resource Management) را مى توان تركيب فن آورى اطلاعات و مديريت دانست ، به نحوى كه با يكپارچه نمودن فن
آورى اطلاعات با فرآيندهاى هسته اى يك سازمان يا يك پروژه ، اهداف آن حاصل شود .

در يك تعريف ساده تر ERP سيستمى است كه همه قسمتهاى مختلف يك سازمان و وظايف آنها را به شك يك سيستم كامپيوترى واحد مجتمع مى نمايد . ERP كليه سيستم هاى مجزا در قسمت مالى ، ادارى ، منابع انسانى ، انبارها و …. را كنار مى گذارد و آْنها را بايك نرم افزار واحد جايگزين مى كند .

در اين حالت امور مالى ، ادارى ، منابع انسانى و … هنوز سيستم هاى قديمى خودشان را دارند با اين تفاوت كه حالا اين سيستم ها با هم در ارتباطند .

مزايا و نقش ERP در مديريت سازمان ها :
– تسهيل در جمع آورى و ورود اطلاعات .
– در هر زمان و به صورت فورى امكان تحقيق و جمع
آورى اطلاعات از هر جايى از سيستم امكان دارد.
– بهبود فرآيندهاى كارى به طوريكه فرآيندها و
روش هاى اجرايى قانونمند يكنواخت و بهينه
خواهند شد .
– مرزهاى جغرافيايى و موانع عملياتى برداشته
خواهند شد .
– بهبود در زمان پاسخ به مشترى و مراجعه كنندگان
ميسر خواهد شد.
– كليه عملياتهاى سازمان به صورت يكپارچه خواهند
شد .
– پاسخ سريع به تغييرات شرايط و عوامل سازمانى .

جنبه هاى منفى ERP:
– زمان زياد پياده سازى : با توجه به بزرگ بودن حجم پروژه از نظر توليد و آماده سازى نرم افزار و سخت افزار ، نياز به تحول سراسرى و تغييرات وسيع در سازمان و مشكلات مربوط به آن از عوامل اصلى زمان بر بودن طرح هاى پياده سازى ERP است .
– هزينه بالا : علاوه بر هزينه اصلى خريد يا توليد اين سيستم ها ، هزينه هاى بالايى نيز در بخش هاى آموزش ، يكپارچه سازى ، تحليل و تبديل داده ها و
مشاوره بايد صرف شود .
– موارد امنيتى : به دليل پيچيدگى و وسعت حوزه اجراى سيستم ، تامين مسائل امنيتى آن نيز مشكل تر و پيچيده تر از حد معمول است و در صورت ضعف سيستم امنيتى ، لطمه هاى سنگين ترى به سازمان وارد مى آيد .

استفاده از ERP به تنهايى اين ضعف را دارد كه فقط به عوامل درونى سازمان نگاه مى كند . يك سازمان بايد بازتاب سيستم را در خارج از سازمان بررسى كرده و تغييرات لازم براى كارآمد شدن را اعمال كند . با توجه به تعريف ERP بايد سه مشخص اساسى آنرا در برنامه ريزى منابع سازمانى در نظر داشت : مديريت كارآمد فعاليتهاى مختلف ، وجود يك پايگاه داده جامع و قابليت واكنش سرع در مقابل قوانين اجرايى .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا