تکنولوژی

بهترین دوره‌ها و منابع یادگیری برنامه‌نویسی

امروزه، برنامه‌نویسی یکی از حوزه‌های جذاب و پرطرفدار محسوب می‌شود. به همین دلیل، آموزشگاه‌ها و سایت‌های مختلفی به ارائه دوره های برنامه نویسی می‌پردازند. انتخاب دوره‌ی مناسب می‌تواند در تبدیل شدن افراد به برنامه‌نویسانی ماهر مؤثر باشد. در ادامه به نکات مهم مربوط به دوره‌های برنامه‌نویسی اشاره کرده و برخی از بهترین دوره‌های آنلاین را به شما معرفی می‌کنیم.

یک نکته مهم پیش از یادگیری برنامه‌نویسی

اگر در ابتدای مسیر هستید و به دنبال بهترین دوره های برنامه نویسی می‌گردید، خیلی خودتان را درگیر جزئیات نکنید. بسیاری مواقع افرادی که سراغ این حوزه می‌آیند، وقت و انرژی زیادی را برای یافتن بهترین نقطه شروع هدر می‌دهند و در نهایت، از یادگیری منصرف می‌شوند.

به یاد داشته باشید که وقتی در ابتدای راه قرار دارید، هیچ آموزشی نمی‌تواند کامل و جامع باشد و همه نکات را در اختیار شما قرار بدهد. پس بهتر است هرچه زودتر شروع کنید و با مفاهیم پایه آشنا شوید. اینگونه شناخت بهتری از حوزه برنامه‌نویسی خواهید داشت و قدم‌های بعدی خود را به آسانی مشخص خواهید کرد.

برای مشاهده آگهی‌های استخدام برنامه نویس مبتدی با حقوق بالا می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.

دوره‌های فارسی زبان

در این بخش دو مورد از دوره‌های آنلاین برنامه‌نویسی را معرفی می‌کنیم. اگر علاقه‌مند به یادگیری برنامه‌نویسی هستید و ترجیح می‌دهید در دوره‌های فارسی زبان شرکت کنید، می‌توانید سراغ دوره های برنامه نویسی دانشگاه شریف یا امیرکبیر، دوره های برنامه نویسی مجتمع فنی تهران و همچنین دوره‌های جهاد دانشگاهی نیز بروید. همچنین، دوره‌های برنامه‌نویسی حضوری در آموزشگاه‌هایی در شهرهای مختلف از جمله تهران، شیراز، مشهد و اصفهان برگزار می‌شوند.

آموزش پایتون مقدماتی

در پلتفرم مکتب خونه می‌توانید با پرداخت هزینه، دوره آموزش پایتون (python) را پشت سر بگذارید و مدرک آن را دریافت کنید. این دوره پروژه محور و مناسب افراد مبتدی است که قصد آشنایی با برنامه‌نویسی پایتون را دارند. در صورت ارسال تکالیف، تکمیل پروژه و دریافت نمره بالای ۷۰، در پایان دوره گواهینامه شرکت در آن را دریافت خواهید کرد.

آموزش رایگان اصول و مبانی برنامه نویسی

دوره آموزش اصول و مبانی برنامه‌نویسی بصورت رایگان توسط پلتفرم فرادرس در اختیار علاقه‌مندان این حوزه قرار گرفته است. این دوره شامل ۲ ساعت آموزش ویدیویی است که در آن به مفاهیم پایه برنامه‌نویسی اشاره می‌شود و شرکت‌کنندگان با انواع زبان‌های برنامه‌نویسی آشنا می‌شوند.

دوره‌های انگلیسی زبان

دوره های برنامه نویسی رایگان متعددی به زبان انگلیسی موجود هستند که با کمک آن‌ها می‌توانید تمام مراحل ابتدایی برنامه‌نویسی را یاد بگیرید و با تکرار و تمرین زیاد،‌ به یک برنامه‌نویس ماهر تبدیل شوید. در ادامه برخی از این دوره‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

دوره CareerFoundry Web Development Short Course

اگر به تازگی تصمیم گرفته‌اید وارد حوزه برنامه‌نویسی شوید و هنوز مطمئن نیستید به آن علاقه دارید یا خیر، این دوره مناسب شما است. سایت CareerFoundry مقدمه‌ای کوتاه از حوزه برنامه‌نویسی ارائه می‌دهد و شما را با مسئولیت‌های یک برنامه‌نویس آشنا می‌کند. در این دوره بطور خلاصه با HTML، CSS، وب‌سایت‌های ریسپانسیو (واکنش‌گرا) و جاوا اسکریپت آشنا خواهید شد. در پایان دوره می‌توانید با کمک اطلاعاتی که کسب کرده‌اید، یک وبسایت طراحی کنید.

دوره توسعه وب CareerFoundry تمرین‌های مختلفی را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد تا با کمک آن‌ها درک بهتری از مفاهیم برنامه‌نویسی پیدا کنید.

دوره CS50’s Introduction to Computer Science

این دوره که توسط پلتفرم EdX در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، مقدمه‌ای بر علم کامپیوتر توسط دانشگاه هاروارد است. این دوره مقدماتی مناسب علاقه‌مندان به حوزه برنامه‌نویسی است و راهکار صحیح و کارآمد حل مسئله را به آن‌ها می‌آموزد.

برخی از موضوعاتی که در این دوره مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از: الگوریتم‌ها، ساختار داده‌ها، مدیریت منابع، امنیت، مهندسی نرم‌افزار و توسعه وب. همچنین، در این دوره به زبان‌های C، پایتون، SQL، جاوا اسکریپت، CSS و HTML اشاره می‌شود.

دوره University of Toronto Learn to Program: The Fundamentals

این دوره مبانی برنامه‌نویسی توسط دانشگاه تورنتو تدوین شده و توسط پلتفرم Coursera در اختیار علاقه‌مندان برنامه نویسی پایتون قرار گرفته است. برای تکمیل این دوره، به ۲۵ ساعت زمان نیاز خواهید داشت. با شرکت در آزمون‌ها و تحویل پروژه‌ها می‌توانید مدرک این دوره را دریافت کنید.

در پلتفرم کورسرا، دوره های برنامه نویسی با مدرک بین المللی با تمرکز بر زبان‌های مختلفی از جمله پایتون و جاوا وجود دارد که توسط برخی از دانشگاه‌های برتر جهان گردآوری شده‌اند. شرکت در هر یک از این دوره‌ها می‌تواند به شما در مسیر تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق کمک کند. همچنین، در این پلتفرم چندین راهنمای پروژه وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید برنامه نویسی اندروید را تمرین کنید، اما متأسفانه استفاده از این راهنماها رایگان نیست.

سایت freeCodeCamp

سایت freeCodeCamp یک بوت‌کمپ فوق‌العاده و رایگان در حوزه برنامه‌نویسی است. در این سایت می‌توانید مسیرهای آموزشی مختلفی مانند توسعه وب، یادگیری ماشین، امنیت اطلاعات و… را انتخاب کنید. اگر مطمئن نیستید با کدام دوره شروع کنید، مسیر یادگیری طراحی وب ریسپانسیو گزینه مناسبی است.

هر دوره از درس‌های کوتاه و قابل فهمی تشکیل شده و باید برای هر درس تمرین‌های مختلفی را حل کنید. در پایان دوره، باید پنج پروژه مختلف را تکمیل کنید تا بتوانید مدرک آن را دریافت کنید. با شرکت در دوره‌های این سایت، می‌توانید یک پورتفولیوی کامل از کارهای خود در حوزه توسعه وب ایجاد کنید. همچنین، تالارهای گفتگوی این دوره‌ها می‌توانند هنگام مواجهه با بسیاری از مشکلات به شما کمک کنند.

چطور بهترین دوره را انتخاب کنیم؟

یکی از مهم‌ترین مسائلی که افراد هنگام انتخاب بهترین دوره برنامه‌نویسی در نظر می‌گیرند، هزینه آن است. این روزها دوره‌های رایگان متعددی به زبان‌های مختلف در اینترنت موجود است، اما گاهی اوقات انتخاب بین آن‌ها بسیار سخت می‌شود. در ادامه به معیارهای مهم برای انتخاب دوره که باعث صرفه‌جویی در انرژی و زمان شما در فرآیند یادگیری برنامه‌نویسی می‌شوند،‌ اشاره شده است.

ساختار دوره چطور است؟

آیا دوره آموزش ویدیویی دارد؟ پروژه‌محور است یا بیشتر محتوای آن تئوری هستند؟ این سوال‌ها را از خود بپرسید و با توجه به شناختی که از سبک یادگیری خود دارید، ببینید آیا این دوره مناسب شما است یا خیر.

با خودتان صادق باشید. آیا می‌توانید یک دوره ۱۰۰ ساعته در رابطه با مفاهیم و الگوریتم‌های تئوری را پشت سر بگذارید؟‌ آیا تماشای ویدیو برایتان خسته‌کننده است و همیشه ویدیوها را با سرعت چند برابر نگاه می‌کنید؟ یا بالعکس، با تماشای ویدیو و استفاده از محتوای تصویری راحت‌تر یاد می‌گیرید؟ اگر یک مفهوم جدید بطور کامل به شما آموزش داده شود، سردرگم می‌شوید و ترجیح می‌دهید آن را قدم به قدم بیاموزید؟

با مراجعه به صفحه مربوط به دوره‌های آنلاین روی پلتفرم مورد نظر یا تماس با واحد پشتیبانی دوره‌های حضوری، بطور کامل از ساختار دوره‌ای که قصد شرکت در آن را دارید، آگاه شوید. همچنین، تقویم زمانبندی دوره را مشاهده کنید. آیا می‌توانید هر زمان که دلتان خواست سراغ یادگیری بروید یا برای تحویل پروژه‌ها و تکلیف‌های آن مهلت مشخصی وجود دارد؟

آیا مفاهیم اساسی را آموزش می‌دهد؟

تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند. به همین دلیل، مهم است که یک دوره به شما مفاهیم پایه و اساسی را آموزش بدهد و اجازه ندهد صرفا به حفظ کردن سینتکس بسنده کنید. این مسئله باعث می‌شود با پیشرفت و توسعه تکنولوژی‌های مختلف، بتوانید به کار خود ادامه دهید و عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشید.

پشتیبانی خوبی ارائه می‌دهد؟

آیا دوره انتخابی شما راهی برای کمک در مواقع لزوم ارائه می‌دهد؟ برخی از دوره‌ها یک تالار گفتگو دارند و برخی دیگر امکان ارتباط برقرار کردن با اساتید دوره را فراهم می‌کنند. وقتی با یک مفهوم جدید و پیچیده رو‌به‌رو می‌شوید، با دانستن اینکه در این مسیر تنها نیستید، احساس خوبی خواهید داشت. همچنین، اگر در این مسیر از شما به اندازه کافی پشتیبانی شود، تجربه یادگیری بهتری خواهید داشت.

مدرس دوره کیست؟

درباره تحصیلات مدرس دوره تحقیق کنید و ببینید چه میزان تجربه و چه دستاوردهایی در حوزه برنامه‌نویسی دارد. نیاز نیست مدرس دوره حتما دوره‌های تحصیلات تکمیلی را گذرانده باشد، اما بهتر است مدرسی را انتخاب کنید که در حوزه برنامه‌نویسی تجربه کافی دارد و دانش او صرفا تئوری نیست.

دوره چه زمانی تولید شده؟

باز هم باید تأکید کنیم که تکنولوژی سریع تغییر می‌کند. باید ببینید چه ورژنی از زبان برنامه‌نویسی و فریم‌ورک مورد نظر شما در دوره تدریس می‌شود. اگر تنها یک یا دو سال از انتشار آن ورژن گذشته باشد، مشکلی نیست. اما سراغ دوره‌ای نروید که به آموزش یک ورژن از زبان برنامه‌نویسی که ۸ سال پیش منتشر شده بود، می‌پردازد.

نظرات کاربران درباره آن چیست؟

اگر کاربرانی که از دوره استفاده کرده‌اند نظرات خود را به اشتراک گذاشته‌اند، حتما آن‌ها را مطالعه کنید. اگر در میان نظرات، سوالات یا نکات مبهم زیادی وجود دارند، بهتر است این دوره را انتخاب نکنید.

جمع‌بندی

در این مقاله برخی از بهترین دوره های برنامه نویسی آنلاین به زبان‌های فارسی و انگلیسی را به شما معرفی کردیم. برای انتخاب بهترین دوره باید معیارهای مختلفی مانند سبک یادگیری، میزان زمان و پولی که می‌توانید برای آن صرف کنید، زبانی که دوره به آن ارائه می‌شود و… را در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که رمز موفقیت در برنامه‌نویسی، تمرین و تکرار است و تنها با تلاش فراوان می‌توانید مهارت کافی برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس موفق را کسب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا