تکنولوژی

پتانسيل‌ شركت‌هاى IT ايرانى براى ورود به بورس بالا است‌

دنياى اقتصاد – صنعت IT در كنار ديگر صنايع در بورس كشورهاى جهان جايگاه مهمى دارد با توجه به اينكه در ايران تاكنون تنها دو شركت انفورماتيكى در بورس حاضر بوده‌اند كارشناسان معتقدند پتانسيل‌هاى بالاى اين صنعت مى‌تواند زمينه حضور تعداد بيشترى از شركت‌هاى انفورماتيكى را در بورس فراهم كند.

با توجه به اينكه اخيرا هشت شركت انفورماتيكى در حال آماده‌سازى خود براى ورود به بورس هستند يكى از كارشناسان بورس معتقد است: صنعت IT به عنوان يكى از صنايع پيشتاز در جهان در بازارى همچون بورس به دليل داشتن پتانسيل‌هاى بسيار با رشد فراوانى همراه است و در ايران با توجه به نوپا بودن اين صنعت پيش‌بينى مى‌شود طى 4-5سال آينده با رشد چشمگير IT در كشور شركت‌هاى انفورماتيكى جايگاهى مناسب در بورس پيدا كنند.

وى افزود: در برنامه پنج ساله دولت بيشترين ميزان رشد و توجه به صنعت IT شده است و اجراى طرح تكفا و راه‌اندازى دولت الكترونيك نشان دهنده عزم جدى دولت براى توسعه IT در كشور است.

وى با اشاره به فراوانى زمينه‌هاى فعاليت شركت‌هاى انفورماتيكى گفت: به طور مثال در جهان كل سيستم‌هاى بانكى به صورت كامپيوترى است و در ايران نيز بانك‌ها بايد وارد اين سيستم شوند و با وجود اينكه برخى طرح‌ها مانند شتاب انجام گرفته اما به دليل پايه بودن آن و جزيى و ساده بودن طرح هنوز بانك‌هاى كشور نيازمند طرح‌هاى بيشترى در اين راستا هستند كه شركت‌هاى انفورماتيكى مى‌توانند در اين فعاليت‌ها سهيم باشند.

وى در خصوص ورود شركت‌هاى انفورماتيكى بخش خصوصى به بورس گفت: ورود شركت‌هاى انفورماتيكى به بورس با توجه به مسايل ذكر شده و گستردگى بازار انفورماتيك و سوددهى بالاى آن در كشور لازم است و اگر سهامداران آنها نيز شركت‌هاى خصوصى باشند در بورس وى‌تر و فعال‌تر هستند.

وى در پاسخ به اين سوال كه آيا شركت‌هاى انفورماتيكى كوچك مى‌توانند در بورس حاضر شوند گفت: شركت‌هاى كوچك با هدف رشد كردن مى‌توانند وارد بورس شوند اما شركت‌هاى انفورماتيكى بزرگ‌تر كه داراى توانايى بالا و رتبه بالا در شوراى عالى انفورماتيك هستند بخش بزرگى از پروژه‌ها را در صنعت IT و انفورماتيك كشور بر عهده مى‌گيرند اما با توجه به فراوانى ظرفيت‌هاى خالى اين صنعت شركت‌هاى كوچك‌تر نسبت به توانايى خود مى‌توانند فعاليت كنند.

وى با اشاره به سوددهى بالا در بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار گفت: سود شركت‌هاى سخت‌افزارى خيلى سريع شناساي مى‌شود ولى سود شركت‌هاى نرم‌افزارى به دليل تخصصى‌تر ‌بودن فعاليت‌شان به اين سرعت نيست اما سود نرم‌افزار بيشتر از سود سخت‌افزار است.

همچنين به گفته محمد ثروتى معاون مركز صنايع نوين، حضور شركت‌هاى انفورماتيكى در بورس باعث شفاف شدن بازار فناورى اطلاعات و مطرح شدن صنعت IT در كنار ديگر صنايع مى‌شود.

وى معتقد است حضور در بورس وارد شدن به مسابقه‌اى بدون پايان و ارزشمند براى شركت‌هاى انفورماتيكى است كه اگر در اين رقابت شركت‌ها بخواهند نسبت به رقباى خود رشد بيشترى داشته باشند و يا قيمت سهامشان افزايش پيدا كند بايد اقدام به ايجاد ارزش افزوده از طريق توليد محصولات جديد و يا كاهش قيمت‌ها كنند.

سعيد تهرانى يكى از كارشناسان بورس در خصوص ورود شركت‌هاى انفورماتيكى به بورس مى‌گويد: صنعت IT در كشور داراى فضاى رشد بسيارى است اما رشد شركت‌هاى انفورماتيكى خصوصى در اين بازار با توجه به اقتصاد دولتى و مديران دولتى كمى بعيد به‌نظر مى‌رسد.

وى افزود: بخش خصوصى بايد با زحمت بسيارى پروژه‌هاى بزرگ را قبل از شركت‌هاى دولتى به دست آورد و اكثر شركت‌هاى خصوصى به دليل وجود افراد بسيار متخصص توانسته‌اند از دولت به عنوان كارفرما پروژه‌ها را دريافت كنند زيرا دولت نمى‌تواند نيروى متخصص را ناديده بگيرد.

تهرانى در خصوص چگونگى موفقيت شركت‌هاى انفورماتيكى در بورس گفت: بازار انفورماتيك تشنه است و هنوز اشباع نشده و تقاضاى بازار فاكتورى براى قيمت گذاشتن به شماره مى‌رود از سويى سابقه كارى شركت‌ها و ميزان پروژه‌هاى آنها مى‌تواند در قيمت سهام تاثير گذار باشد و مديريت قوى سهامدار نيز از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار در بالا بودن قيمت سهام در بورس است.

وى افزود: متاسفانه در كشور اكثر سهامداران براى به قيمت نگه داشتن ثروت‌هاى خود وارد بورس مى‌شوند و براى جلوگيرى از اينكه در 5 يا 6سال آينده با بورسى داراى هزاران شركت‌هاى كوچك و خرد و سرمايه‌هاى كوچك مواجه نشويم بهتر است شركت‌هى انفورماتيكى كوچك با توجه به مشكلاتى كه در عرصه رقابت با بزرگترها و دولتى‌ها دارند به همكارى و ادغام با يكديگر بپردازند و در قالب يك شركت انفورماتيكى بزرگ وارد بورس شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا