تکنولوژی

بزرگترين رايانه ساز جهان نگران کسادى بازار نيست

بی بی سی – شرکت دل( Dell )، بزرگترين سازنده رايانه شخصى در دنيا، با وجود کسادى اين بازار توانسته است در سه ماهه منتهى به ۲۹ آوريل سود خود را ۲۸ درصد افزايش دهد و به حدود يک ميليارد دلار برساند.

در حالى که سود اين شرکت در مدت مشابه سال گذشته ۷۳۱ ميليون دلار بود، اکنون اين رقم به ۹۳۴ ميليون دلار بالغ شده است.

اين سود پس از آن به دست آمد که فروش رايانه هاى شخصى ساخت شرکت دل با ۱۶ درصد رشد از ۱۱ و نيم ميليارد دلار در سال پيش به ۱۳ ميليارد و ۴۰۰ ميليون دلار افزايش يافت. علت اين رونق فروش مطلوب محصولات اين شرکت در بازارهاى خارجى بخصوص سيستمهاى ذخيره سازى اطلاعات و رايانه هاى دستى عنوان شده است.

فروش توليدات دل در بازارهاى غيرآمريکايى نسبت به سال پيش ۲۱ درصد رشد داشته و اکنون ۴۲ درصد کل درآمد اين شرکت را تامين مى کند.

با انتشار اين خبر ارزش سهام دل در بازار “نزدک” (Nasdaq) هفت سنت رشد کرد و به ۳۶ دلار و ۶۱ سنت رسيد.

با اين وجود، شرکت “دل” که تا دو سال پيش “شرکت رايانه اى دل” ناميده مى شد، هنوز قادر نيست تحليلگران را قانع کند که مى توانند با تقويت حضورش در بازار چاپگر و سرور درآمد خود را در آشفته بازار رايانه به ۸۰ ميليارد دلار تا سال ۲۰۰۹ برساند.

اين شرکت پيش بينى کرده است که درآمدش ظرف سه تا چهار سال از ۴۹ به ۸۰ ميليارد دلار بالغ خواهد شد که سريعتر از تخمين تحليلگران خواهد بود.

بعد از آن که درآمد بزرگترين رايانه ساز جهان در سال ۲۰۰۴ به حدود ۵۰ ميليارد دلار رسيد، اين شرکت هدف خود را از ۶۰ به ۸۰ ميليارد دلار بهبود بخشيده است، ولى کوين رالينز، مدير اجرايى دل تا اين اواخر حاضر نبود جدولى زمانى براى نيل به اين هدف بلند پروازانه ارايه کند.

اکنون وى مى گويد که شرکتش با ارايه محصولات و خدمات جديد و تقويت رشد خود در بازار کنونى رايانه مى تواند به مرز ۸۰ ميليارد دلار دست يابد. او در اوايل آوريل گفت: “ما رشدمان را به رشد فروش رايانه شخصى گره نزده ايم.”

مدير اجرايى شرکت دل ادعا مى کند در حال حاضر بيش از ۶۰ درصد درآمد شرکتش از فروش محصولاتى غير از رايانه شخصى به دست مى آيد و در چند سال آتى شرکتهاى بيشترى به استفاده از سرورها و چاپگرهاى ساخت دل روى خواهند آورد.

اين غول رايانه ساز همچنين مى خواهد بازوى خدماتى خود در بازار سودآور خدمات فناورى اطلاعات را تقويت کند، ولى در حال حاضر محتاطانه عمل کرده و فقط به مشتريان موجود خدمات ارايه مى دهد.

با اين وجود، شرکت دل قصد ندارد اجازه بدهد که نفوذش در بازار رايانه شخصى کم رنگ شود، مخصوصا بعد از اين که آى بى ام تصميم گرفت واحد رايانه سازى خود را به شرکت چينى “لونوو” بفروشد و هيولت پاکارد رييس نيرومندش کارلى فيورينا را عزل و يک مدير گمنام را جانشين وى کرد.

کارشناسان اين واقعيت را قبول دارند که دل با کاهش هزينه و شکستن پشت حريفان با ارايه رايانه هاى ارزان تانسته است موقعيت خود به عنوان پيشتاز بازار کامپيوتر را تثبيت کند. اين شرکت همچنين وارد عرصه سرور، تجهيزات نگهدارى داده، چاپگر، لوازم الکترونيکى و خدمات فناورى شده است.

با اين وجود ارزش سهام اين شرکت پس از آن که در دسامبر ۲۰۰۴ به بالاترين رقم در چهار سال اخير رسيد، امسال حدود ده درصد کاهش يافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا