تکنولوژی

افزايش مهارت ها در کارکنان IT

نام نویسنده: فيليپ ويرگو (www.ComputerWeekly.com)

همکاران سیستم – در دوازده ماه گذشته جاى خالى افراد با تجربه و ماهر در زمينه‌ى ITبيش از هميشه حس شده است. درست مانند اواسط سال 2001 ما وارد دوره‌ى جديدى از بحران‌هاى شغلى مى‌شويم، اما اين بار اين كمبود به توانايى در امر طراحى و تنظيم، پشتيبانى سيستم‌هاى اطلاعاتى و برآورده كردن نياز مشترى مربوط مى‌شود.

امروزه بازارها به جريانى دوقطبى تبديل شده­اند. حق­الزحمه­ى مديران برنامه­ها، تحليل‌گران مشاغل و افرادى كه از فناورى IT براى برآورده كردن نياز مشترى استفاده مى‌كنند رو به افزايش است و گاه آهنگ اين افزايش از ميزان تورم نيز فراتر مى‌رود. در مقابل درآمد مشاغل فنى، به خصوص در مورد برون­سپاري­ها سقوط قابل توجهى داشته است.

اما مهندسى سيستم­هاى اطلاعاتى و مهارت­هاى مديريت در طول سال­هاى گذشته مورد بي­توجهى زيادى قرار گرفته است، زيرا دولت­ها در سياست­هاى خود بخش IT را در بالا و علم كامپيوتر را در راس حرم توسعه در نظر گرفته بودند.

در پنجاه سال گذشته علومى مانند رياضيات، تحقيقات كاربردى، آمار و اقتصاد در دانشگاه­ها و مهارت‌هاى كامپيوترى تحت حمايت مراکز و نهادهاى مختلفى در کشورهاى دنا مورد توجه بوده­اند. با توجه به داده‌هاى جديد، سياست‌هاى دولت­ها در حال تغيير است و تكنيسين‌هاى زيادى براى NVQ3 آموزش مى‌بينند.

در سال 2010 اولين دانش‌آموختگان اين رشته پا به عرصه‌‌ى فعاليت‌هاى صنعتى خواهند گذاشت.

در حال حاضر بدون در نظر گرفتن كارت‌هاى شناسايى (ID cards)، که امروزه افراد زيادى آن را در اختيار دارند، مديران باتجربه و ماهرى در بخش پروژه و برنامه‌نويسى و براى انتقال سيستم‌ NHS وجود ندارد.

بنابراين نبايد از مشكلات كلان مديريت بخش عمومى متعجب باشيم. با اين حال بخش خصوصى قسمت عمده‌ى اين مشكلات را با استفاده از فناورى روز از پيش رو برداشته است.

توسعه‌ى قابليت‌هاى ياد شده به تجربه و آموزش كافى نياز دارد. براى دست­يابى به اين هدف به افرادى حرفه‌اى و مسوول در شاخه‌ى IT نيازمند هستيم. البته گمان نكنيد كه اين توانايي­ها فقط در حوزه‌ى فعاليت‌هاى بزرگ قرار مى‌گيرند، براى رسيدن به موفقيت بايد از بخش‌هاى كوچك اقدام كنيم.

كمبودها و مشكلات فقط در صورت به كار گرفتن و استخدام كاركنانى با تجربه در حوزه­ى IT امكان­پذير است. كارفرماها بايد مهارت كاركنان خود را در عمل تضمين كنند.

در انگلستان انجمن حرفه‌اى‌هاى IT، موسسه‌ى مديريت سيستم‌هاى اطلاعاتى(Imis)، ماليات بر درآمد و كمك‌هزينه‌هاى بيمه‌ى ملى را براى اين قبيل آموزش‌ها در نظر گرفته است. اين كمك‌هزينه‌ها به افراد كمك مى‌كند، هزينه‌هاى ماليات تحصيل خود را متوازن كنند.

با اين حال بررسى‌هاى بازار حاكى از اين است كه 70% سوابق شغلى مبالغه­آميز است و حدود 30% باقى مانده هم چيزى جز خيال و وهم نيستند.

موسسه­ى ياد شده درصدد است براى مشاغل كوچك و پيش پاافتاده‌ى خود نيز از نيروى كار تحصيل كرده استفاده كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا