تکنولوژی

چين بزرگترين سانسورچي اينترنت در جهان است

ایرنا – نتايج يك بررسى نشان مى‌دهد چپن بزرگترين سانسورچى اينترنت، فيلترينگ پايگاههاى اينترنتى، وبلاگ‌ها، نامه‌هاى الكترونيكى و گردهمايى‌هاى آن لاين با مضمون سياسى حساس است.

به گزارش خبرگزارى رويترز از واشنگتن، اين كشور هزاران شهروند آزاد و دولتى را براى ايجاد يك سامانه فاگير، پيشرفته و موثر براى سانسور اينترنت به كار گرفته است.

گروه ‪ (OpenNet Initiative) ONI‬به منظور بررسى ميزان فيلترينگ پايگاههاى اينترنتى در چين در مورد موضوعاتى كه از نظر دولت اين كشور حساس است مطالعه‌اى انجام داد و دريافت اين كار در سطح گسترده‌اى انجام مى‌شود.

شهروندان چينى كه مى‌خواهند به پايگاههاى اينترنتى با مضامين مرتبط با استقلال تايوان و تبت، فالون گونگ، دالاى لاما، حادثه ميدان تيانانمن، احزاب سياسى مخالف يا انواع جنبش‌هاش ضد كمونيستى دسترسى پيدا كنند غالبا راه آنها مسدود مى‌شود.

اين تحقيق كه با مشاركت دانشگاه هاروارد، دانشگاه كمبريج، و داشگاه تورنتو انجام شده است چهار آزمون مختلف را براى بررسى وضعيت انسداد اينترنتى از داخل و خارج چين انجام داد.

داوطلبان در چين برنامه ويژه‌اى را اجرا كردند كه هدف از آن ارزيابى نوع مطالبى بود كه دسترسى به آن در اين كشور مسدود مى‌شود. پژوهشگران ‪ONI‬ نيز دسترسى به سرورهاى كنترل‌كننده ‪ ، proxy‬ارسال پيامهايى با مضمون حساس به وبلاگهاى معروف در اين كشور و دريافت و ارسال نامه‌هاى الكترونيكى آزمايشى به ارايه‌دهندگان اصلى خدمات اينترنتى چين را بررسى كردند.

نتايج اين بررسى نشان داد چين گسترده‌ترين و موثرترين سامانه‌هاى قانونى و فناورى را براى سانسور و نظارت بر اينترنت در جهان امروز دارد.

چين از چندين روش هم پوشانى فيلترينگ و تركيبى از كنترل‌هاى سخت و آسان شامل مسدود شدن از طريق صفحه كليد، فشارهاى قانونى رسمى و فشار بر كاربران و ارايه‌دهندگان مطالب استفاده مى‌كند.

روش فيلترينگ شفاف نيست ، تصميم‌هاى سانسور نيز قابل اعتراض نيست در نتيجه يك جو خودسانسورى ايجاد مى‌كند. داوطلبانى كه به انجام اين مطالعه كمك كردند با خطر زيادى روبرو هستند.

چين به عنوان ارايه‌دهنده خدمات اينترنتى براى كشورهاى ويتنام، كره شمالى ، ازبكستان و قرقيزستان مى‌تواند كنترل محتوايى خود را به همسايگان خود نيز صادر كند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا