تکنولوژی

نبرد ۶۰ ميليارد دلارى در بازار نرم افزار

بی بی سی- رقابت در بازار جهانى ۶۰ ميليارد دلارى نرم افزار هاى ادارى به اندازه محصولات شرکتهاى رايانه اى پيچيده است و حالا غولهاى بزرگ براى تسلط بر آن پنجه در پنج همديگر انداخته اند.

در يک طرف شرکت “اوراکل” قرار دارد که دومين شرکت رايانه اى بزرگ جهان بعد از مايکروسافت است. اوراکل بخاطر بانکهاى اطلاعاتى و مدير بى پرواى خود، لرى اليسون، معروف است.

در طرف ديگر، “سپ” ايستاده است که سومين نرم افزار ساز بزرگ جهان تلقى مى شود و دفتر مرکزى آن در فرانکفورت آلمان واقع شده است. اين شرکت ظاهرا گمنام است ولى نرم افزارهاى آن نبض بسيارى از شرکتهاى جهان را کنترل مى کند.

حدود ۲۶ هزار شرکت در بيش از ۱۲۰ کشور جهان از محصولات سپ استفاده مى کند. اين شرکت در سال ۲۰۰۴ بيش از دو و نيم ميليارد دلار سود برد. اما اوضاع سخت و بازار پراکنده است.

هنينگ کاگرمن، رييس سپ که بيشتر شبيه يک پرفسور آشفته فيزيک است تا مدير تجارى، مى گويد اين شرکت مى تواند نيمى از نيازهاى بازار ۶۰ ميليارد دلارى نرم افزار را برآورده سازد.

اصلاحات ساختارى اخيردر سپ که يک اسراييلى ۳۶ ساله به نام شاى آغاسى را به رياست توسعه فناورى اين شرکت رساند، با هدف دستيابى به نيمه ديگر بازار صورت گرفته است. اين توليد کننده نرم افزار اميدوار است محصولاتش بتواند نيازهاى صنايع تخصصى و کسب و کارهاى کوچک و متوسط را برآورده سازد.

استراتژى مشابه

مشکل در اينجاست که استراتژى شرکت اوراکل نيز بسيار مشابه سپ است. اين غول آمريکايى بيشتر پول خود را از راه توليد نرم افزارهاى مديريت حجم زياد اطلاعات ( از جمله وب سايت خبرى بى بى سى) به دست مى آورد.

اوراکل سخت مى کوشد در عرصه هاى جديد، مانند سپ، مشتريان تازه اى بيابد. در سال ۲۰۰۴ فروش ساليانه اين شرکت به بالاى ده ميليارد دلر و سودش به دو ميليارد و هفتصد ميليون دلار بالغ شد.

اما به نظر مى رسد کاسه صبر اوراکل از اين رقابت فزاينده لبريز شده است. اين شرکت آمريکايى به منظور تقويت سهمش در بازار نرم افزار رقيب کوچکتر خود “پيپل سافت” را به مبلغ ده ميليارد و سيصد ميليون دلار خريد.

اوراکل همچنين براى عقب راندن رقيب آلمانى خود شرکت “رتک” را که سازنده نرم افزار براى فروشگاه ها است، ۶۴۰ ميليون دلار خريد.

سپ در عوض شرکتى را خريد که به مشتريان پيپل سافت خدمات مى رساند. هدف اين شرکت آلمانى جذب اين مشتريان به طرف خود، بجاى اوراکل بود.

ايان اسميت، مدير عامل اوراکل در بريتانيا مى گويد: “ما به مشتريان قول داده ايم تا ده سال آينده نه تنها از محصولاتشان پشتيبانى خواهيم کرد بلکه آن را توسعه خواهيم داد.”

آقاى کاگرمن هيچ دوست ندارد شرکتش با اوراکل مقايسه شود، ولى سخت تلاش مى کند مشتريان پيپل سافت را با وعده هاى خاص مانند پشتيبانى از محصولاتشان تا سال “۲۰۱۰ يا ۲۰۱۱” جذب کند.

وى که در طول ساعات کار حاضر نيست از بيم احساس تنبلى چيزى بخورد، مى گويد: “من خوشبين هستم که مشتريان زيادى به سپ علاقه دارند.”

ادغام با مايکروسافت

آقاى کاگرمن همچنين مى خواهد شرکتش موفقيت خيره کننده خود در بيش از پنج سال پيش را تکرار کند. در سال ۱۹۹۹، نرم افزار R۳ سپ ۹۰ درصد درآمد اين شرکت را تامين مى کرد. امروزه اين رقم به ۵۰ درصد رسيده است.

رييس اين شرکت آلمانى مى گويد: “مى خواهم تا پنج سال ديگر ۵۰ درصد درآمد ما از محل نرم افزارى به دست آيد که امروز وجود ندارد.

البته بسيارى از رقبا هستند که مى خواهند عرصه را بر اوراکل و سپ تنگ تر کنند و الگوى تجارى آنها را به زير سوال ببرند.

يکى از اينها مايکروسافت است. بزرگترين توليد کننده نرم افزار ساليان سال کوشيده است سلطه خود بر بازار نرم افزارهاى ادارى را حفظ کند، ولى به موازات پيشرفت اوراکل و سپ، رويارويى اين غولها اجتناب ناپذير به نظر مى رسد.

مگر اين که مايکروسافت طرح سال گذشته خود براى ادغام با سپ را احيا کند. آن موقع آقاى کاگرمن و سهامداران بنيانگذار اين شرکت آلمانى پيشنهاد شرکت متعلق به بيل گيتس را محترمانه رد کردند.

چنانچه برنامه هاى آنها براى ايجاد عرصه تازه در بازار نرم افزار شکست بخورد، شايد آنها ناگزير به تجديد نظر شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا