تکنولوژی

قيمت اينترنت براى کاربران نهايى چه ميزان کاهش مى يابد؟

ITanalyze.ir – به نظر مى رسد کاهش تعرفه اينترنت بيشتر به نفع کاربران شهرستان ها تمام مى شود. وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات سرانجام اعلام کرد که تعرفه اينترنت را تا 50 درصد کاهش مى دهد و به اين ترتيب به وعده خود عمل کرد. اما برخى از آگاهان معتقدند از آنجا که در تهران بخش خصوصى به عنوان ارايه دهنده خدمات اينترنتى از مدت ها قبل در حال ارايه اين سرويس بوده به نظر نمى رسد که اين کاهش قيمت ها تاثير زيادى بر کاربران تهرانى داشته باشد.

کارشناسان دليل اين امر را قيمت هاى بالاتر مخابرات نسبت به سرويس دهندگان بخش خصوصى و از سوى ديگر سود بسيار اندک ISP ها مى دانند چراکه در حال حاظر گفته مى شود که ISP ها تنها با درآمدى که از طريق کار VOICE (تلفن هاى اينترنتى) به دست مى آورند مشغول به ادامه کار بوده و سرويس اينترنت سودى براى آنها ندارد.

لذا و ه اين ترتيب دو ديدگاه وجود دارد. اول آن که برخى معتقدند که اين کاهش 50 درصدى براى کاربران نهايى هيچ تغييرى ايجاد نخواهد کرد و برخى نيز معتقدند که از اين 50 درصد تنها 10 تا 15 درصد نصيب کاربران نهايى خواهد شد. حتى يکى از ارايه دهندگان خدمات اينترنتى مى گويد: اگر فشار روانى ناشى از کاهش 50 درصدى قيمت ها وجود نداشت شايد همين ميزان (10 تا 15 درصد احتمالى) نيز قيمت ها براى کاربران نهايى کاهش نيابد.

اما اين وضعيت در شهرستانها تا حدودى تفاوت مى کند چراکه بخش خصوصى در بسيارى از شهرستانها حضور نداشته و اکثر کاربران خدمات خود را از مخابرات دريافت مى کنند. به اين ترتيب اگرچه هيچ کام از ارايه دهندگان اينترنت در بخش خصوصى به رقم روشنى در خصوص کاهش قيمت اينترنت در مرحله نهايى (کاربران) اشاره اى نمى کنند ولى به نظر مى رسد که اين کاهش تعرفه با توجه به مسايلى که به آنها اشاره شد بيشتر در شهرستان ها محسوس باشد.

با اين حال جاى طرح اين پرسش وجود دارد که آيا وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات و مشخصاً شرکت ارتباطات ديتا طرح و يا نظارتى بر قيمت نهايى ارايه خدمات اينترنتى به کاربران دارند يا اين خود ISP ها هستند که به تعيين نهايى قيمت براى کاربران مى پردازند؟ و بالاخره اينکه اگر اين ISP ها هستند که به تعيين قيمت ها خواهند پرداخت، روش محاسبه آنها بر چه اساس و معيارى خواهد بود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا