تکنولوژی

روزشمارى طرح كاهش 50درصدى تعرفه اينترنت:مصوبه ای که در راه ماند

نام نویسنده: آرش کريم بيگى – Manager [at] ICTna.ir

هموطن – بيش از شش ماه است كه خبر كاهش نرخ تعرفه هاى دسترسى به اينترنت بين مديران وزارت ICT، صاحبان ICPها و ISPها و درنهايت كاربران خانگى زمزمه ميشود. بيستم آبانماه سال گذشته بود كه مهندس نقوي” مديركل دفتر توسعه‌ى IT وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات در گفتگوى كوتاهى با ايسنا خبر از طرح اين موضوع در شوراى رسميت نيافتهِ فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات را داد.

كاهش قطعى است
هفت روز بعد مهندس رضا رشيدى مهرآبادى مديرعامل شركت ارتباطات ديتاى مخابرات در حاشيه نمايشگاه الكامپ دهم و در جمع خبرنگاران با تاييد اين خبر از عدم تصويب نهايى اين طرح سخن به ميان آورد و افزود اين بحث هنوز به تصويب نهايى نرسيده است و بايد موارد حاشيه‌يى مانند شركت‌هاى ISP و ICP در نظر گرفته شود تا آن‌ها با كاهش قيمت دچار ضرر و زيان نشوند، اما اين بحث كاهش تعرفه‌هاى اينترنت براى توسعه‌ى IT و اينترنت در كشور جزو دستور كار وزارت قرار گرفته است.

رشيدى در مورد ميزان اين كهش گفت: ما دنبال آن هستيم كه صنعت IT يارانه‌يى نشده و روى پاى خود بايستد، نظرات مختلفى در اين باره ارائه مى‌شود كه بايد از ميان آن‌ها جمع‌بندى نهايى صورت بگيرد.

درست در همان لحظه و در گوشه ديگرى از تمايشگاه الكامپ دهم سيد احمد معتمدى وزير ارتباطات و فناورى اطلاعات به عنوان بلندپايه ترين مقام دولتى متولى اينترنت با تاييد اخبار مربوط به كاهش تعرفه ها گفت : در حال بررسى بر روى اين موضوع هستيم و كه كاهش تعرفه‌هاى اينترنتى قطعى است، اما درصد آن مشخص نيست.

كاهش 50 درصدى است !
پنج روز بعد يعنى دوم آذرماه 83 ”مسن پاذري” مديركل دفتر امور اجرايى فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات در گفت‌وگو با ايسنا گفت:‌ با كاهش تعرفه‌هاى ديتا، از اين پس سرويس‌ها با قيمت كمترى ارائه مى‌شود و طبيعاتاً مشترى و كاربر بيشترى خواهيم داشت.

پاذرى براى اولين بار از كاهش 50 درصدى تعرفه ها سخن به ميان آورد و افزود: پيش‌بينى ما اين است كه با كاهش 50 درصدى تعرفه‌هاى اينترنتى مسلماً كاربران اينترنت 2 برابر نخواهد شد، ولى انتظار داريم كه با اين كاهش تعرفه‌ها، كاربران 10 تا 20 درصد افزايش يابند.

‌پاذرى تاكيد كرد بنا به تاكيد و تلاش انجمن صنفى كارفرمايان شبكه‌هاى اينترنتى كاهش خوبى را در تعرفه‌هاى ديتا شاهد خواهيم بود چرا كه غالب كاربران از طريق ISPها به اينترنت متصل‌اند و طبيعتاً اين كاهش، بازار خوبى را براى ISPها به وجود مى‌آورد.

ما به فكر كاربرانيم !

دو روز بعد و در چهارم آذرماه 83 مهندس ابراهيمى رئيس هيات مديره‌ى شركت ارتباطات داده‌ها در گفتگويى تاكيد كرد: تغيير تعرفه‌هاى اينترنتى در راستاى كمك به كاربران نهايى، انجام خواهد شد. وى در مورد برخى اظهارنظرها مبنى براينكه «كاهش تعرفه‌هاى اينترنتى و پهناى باند به نفع كاربران نهيى نيست» اظهار داشت: آنچه تا كنون در جلسات داخلى شركت ارتباطات داده‌ها مطرح شده اين است كه تغيير تعرفه‌ها در راستاى كمك به كاربران انجام خواهد شد و شايد شائبه‌هايى به گوش برسد كه اين كار به نفع ارائه دهندگان اينترنت تمام خواهد شد اما واقعيت اين است كه اين حركت براى فراهم كردن امكان استفاده‌ بيش از پيش مردم از اينترنت است، تا بتوانند با قيمت ارزان‌تر و سهولت بيشتر از اينترنت استفاده كنند.

وى ادامه داد: قاعدتا با فراهم شدن زمينه‌هاى مناسب به تعداد كاربران اينترنت در ديتا افزوده شده و درآمد اين شركت نيز افزايش خواهد يافت.

وى در پايان يادآورى كرد: مسايل ربوط به بحث كاهش تعرفه‌ها در جلسه‌ آتى اعضاى هيات مديره‌ مورد بررسى قرار خواهد گرفت.

ICPها ورشكست ميشوند؟!
كم كم زمزمه هاى انتقادى اين طرح به آغاز شد،يكى از اعضاى انجمن صنفى ISPها با بيان اينكه ضرر ICPها (تامين كننده هاى نقطه تماس بين المللى و پهناى باند براى ISPها) در اثر كاهش تعرفه‌هاى اينترنتى براى مخابرات اهميتى ندارد، گفت: تا به حال تعرفه‌ها و قيمت‌گذارى مخابرات در جهت منافع صنف نبوده است و اين باعث ورشكستگى بعضى از شركت‌هاى اينترنتى شده است.

وى گفته بود شركت ديتاى مخابرات بايد حداقل از 6 ماه قبل به شركت‌هاى ICP كاهش تعرفه‌هاى اينترنتى را اعلام مى‌كرد تا اين شركت‌ها در قراردادهايشان با شركت‌هاى خارجى اين موضوع را لحاظ مى‌كردند.

اين عضو انجمن صنفى ISPها با بيان اينكه ISPها به مقدار زياد از شركت مخابرات سرويس نمى‌گرفتند، گفت: كاهش تعرفه‌هاى اينترنتى براى ISPها فرقى نخواهد كرد.

بالاخره تصويب شد !
بالاخره در ششم ديماه 83 دكتر محسن پاذرى مدير دفتر امور اجرايى فناورى اطلاعات وزارت ICT از تصويب كاهش 50 درصدى تعرفه‌هاى اينترنتى در شوراى فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات خبر داد و با رد بحث ضرر و زيان شركتهاى ICP گفت : چون اين كاهش مربوط به خش ارتباط بين‌الملل و در واقع خريد بيرونى اينترنت است كه هم شركت ديتا وهم شركت‌هاى ICP از يك كانال مشترك اين خريد را انجام مى‌دهند بنابراين تصور نمى‌كنم اين كاهش به متضرر شدن ICPها بينجامد.

در همان گفتگو پاذرى گفته بود با توجه به اينكه رئيس مجمع مخابرات شخص وزير است و رئيس هيات مديره‌ى شركت مخابرات هم عضو شوراى فناورى اطلاعات وزارتخانه است، بنابراين مى‌توان گفت كه اين موضوع به تصويب هر دو بخش رسيده است و با توجه به اينكه اين موضوع در شوراى فناورى اطلاعات وزارتخانه به تصويب رسيده و در مجمع مخابرات هم مصوب شده تا چند روز ديگر اين موضوع به صورت رسمى ابلاغ مى‌شود.

اما اين “چند روز ديگر” دكتر پاذرى نزديك به “چهارماه” طول كشيد: تا فروردين 84 !!!

مخالفان: موافقيم !
10ام دى ماه 83 روزنامه دنياى اقتصاد از تغيير موضع انجمن صنفى ISPها در مخالفت با طرح كاهش تعرفه ها خبر داد.

به دنبال مطرح شدن بحث كاهش 50‌درصدى تعرفه‌هاى اينترنتى برخى از اعضاى اين انجمن در واكنش سريع آن را باعث ايجاد يك دامپينگ در عرصه خدمات اينترنتى دانسته و حتى به نوعى بحث حذف ICPها را مطرح كردند اما به مرور به نظر مى‌رسد كه موضع اين انجمن تغيير كرده چرا كه رضا پاسا در گفت‌وگو با خبرنگار دنياى اقتصاد حتى اين كاهش را نتيجه پيگيرى‌هاى اين انجمن ذكر مى‌كند.

پارسا تاكيد كرده بود كه: قيمت اينترنت در كشور چندين برابر قيمت جهانى آن است چنانچه هم اكنون قيمت پهناى باند يك مگابيت متقارن 7500 دلار حدود 6 ميليون تومان است كه پس از پيگيرى‌هاى اين انجمن وزارت ICT و شركت مخابرات بر بررسى اين موضوع و كاهش قيمت تعرفه اينترنت پرداخته‌اند كه در صورت كاهش 50‌درصدى قيمت پهناى باند طى چند ماه آينده به تدريج قيمت اينترنت در بازار 30‌درصد كاهش مى‌يابد.
كاهش هزينه‌هاى يك ISP موجب ارتقاى كيفيت خدمات آن مى‌شود و اگر تاكنون به دليل بالا بودن زينه باند و هماهنگ نبودن دخل و خرج برخى شركت‌ها از پهناى باند كم در ساعات اوج ترافيك استفاده مى‌كردند اما با كاهش هزينه‌ تعرفه مى‌توانند خدمات بهترى ارائه كنند كه هم به نفع مردم و هم به نفع خودشان است.

وى در پاسخ به برخى از كارشناسان كه معتقدند شركت‌هاى ICP با كاهش تعرفه‌ها متضرر مى‌شوند گفت: شركت‌هاى ICP فعال در كشور اكثرا ISP نيز هستند و از محل درآمد ISP خود درآمد دارند و پهناى باند قابل ملاحظه‌اى نيز از مخابرات دريافت مى‌كنند و با توجه به اينكه 60‌درصد ISPدهاى كشور پهناى باند خود را از مخابرات دريافت مى‌كنند تنها 40‌درصد از آنها باICP ها قرارداد دارند.

كى ورشكست نميشود !
15ام دى ماه سيد احمد معتمدى هم در حاشيه مراسم افتتاح مرحله‌ى اول توسعه‌ شبكه‌ انتقال زيرساخت كشور با رد ادعاهاى مطرح شده در مورد دامپينگ مخابرات و ورشكستگى ICPها با كاهش تعرفه ها گفت : برآوردمان اين است كه در كل كشور 50 درصد پهناى باند توسط ما عرضه شده و 50 درصد توسط ICPها و بخش‌هاى دولتى تامين شود كه بايد براى اين‌كه توان پاسخگويى داشته باشيم اين ميزان را به دو برابر افزايش دهيم. معتمدى در مورد زمان دقيق اعلام كاهش تعرفه‌هاى اينترنت گفت: انجام اين كاهش در برنامه‌ ما قرار گرفته، اما تبعات جانبى آن هم بايد در نظر گرفته شود. ما تصميم خود را گرفتيم و اين كاهش به عهده‌ى وزارت ICT است و به مصوبه‌ى دولت يا شوراى اقتصاد نياز ندارد.

معتمدى تاكيد كرده بود اين‌كه دقيقا تعرفه‌ها چه ميزان كاهشى بايد داشته باشد مشخص نيست، اما اميدواريم كاهش تعرفه‌ها در سال جارى اتفاق بيفتد. اين كار به هماهنگى با شركت‌هاى خصوصى براى آن‌كه متضرر نشوند نياز دارد، زيرا آن‌ها هم بايد خودشان را آماده كنند و نمى‌توانند قرارداد خود را بلافاصله فسخ كنند. هم‌چنين بايد ظرفيت كافى را براى پاسخگويى ايجاد كنيم.

ابلاغيه در راه مانده

و بالاخره در سيزدهمين روز بهمن ماه سال گذشته روابط عمومى شركت مخابرات ايران خبر و ميزان كاهش تعرفه هاى دسترسى به اينترنت را رسما اعلام كرد : در راستاى رفاه حال مشتركان قرار است تعرفه‌ اينترنت پرسرعت تا پايان سال حدود ‌٥٠ درصد كاهش يابد.

دهم اسفند 83 و در آخرين روزهاى كارى سال دكتر صدرى سرپرست معاونت فناورى اطلاعات وزارت ارتباطات گفت: تعرفه‌ كاهش ‌٥٠ درصدى قيمت اينترنت قبل از پايان سال اعلام و از ابتداى سال آينده اينترنت با كاهش قيمت به ICPها، ISPها و بخش‌هاى دولتى ارائه خواهد شد.

ده روز بعد مهندس مسعود مقدس“ رييس هيات مديره‌ شركت مخابرات ايران و مشاور وزير ICT خبر از ابلاغ مصوبه كاهش 50درصدى به شركتهاى مخابرات استانها داد و اضافه كرد ” مخابراتهاى استان ميتوانند از اين هفته اين مصوبه را اجرا كنند”

گوش شيطان كر
بعد از گذشت شش ماه از انتشار خبر كاهش تعرفه هاى اينترنتى ، چهارماه از وعده “دو- سه روزه” دكتر پاذرى مدير دفتر امور اجرايى فناورى اطلاعات وزارت ICT و يك ماه از وعده “سه – چهار روزه” مهندس مقدس در مورد ابلاغ مصوبه كاهش 50درصدى تعرفه هاى اينترنت بالاخره در بيست و سوم فروردين سال جارى روابط عمومى شركت مخابرات ايران از اجراى اين رح خبر داد و اعلام كرد هزينه اشتراك ماهانه پايه ارتباط با شبكه اينترنت با سرعت 64 كيلو بيت از 3 ميليون و 600 هزار ريال به يك ميليون و 800 هزار ريال كاهش مي‏يابد و قيمت ساير سرعت‏ها و حجم استفاده به همين نسبت 50 درصد كاهش يافت.

همچنين بر اساس اعلام روابط عمومى مخابرات به منظور واگذارى هرچه بيشتر خدمات اينترنت به بخش غيردولتى اعطاى سرويس اينترنت جهانى با ظرفيت كمتر از 2 مگابيت بر ثانيه به بخش خصوى توسط شركت‏هاى وابسته به وزارت ارتباطات ممنوع شده است و اين خدمات از طريق ICP يا ISP ارائه خواهد شد.

در آخرين روز كارى هفته گذشته هم مسعود مقدس رييس هيات مديره‌ شركت مخابرات ايران در گفتگو با ايسنا اعلام كرد : مصوبه‌ ديروز به شركت ارتباطات ديتا و مهندس رشيدى ابلاغ شده و بايد از جانب آن‌ها به استان‌ها ابلاغ شود.

مقدس تاكيد كرد: ما به عنوان فروشنده‌ پهناى باند، تخفيف را از ابتداى فروردين منظور كرديم و طبعا شركت‌هاى ICP كه نسبت به خرده‌فروشى پهناى باند زير 2 مگا بيت به ISPها مشغولند اين تخفيف را قائل خواهند شد.

شكمتان را صابون نزنيد !
به نظر كارشناسان كاهش 50درصدى تعرفه هاى اينترنت تحول چندانى در جدول قيمت خدمات شركتهاى ISP نخواهد داشت و سود اعظم اين كاهش تعرفه ها به جيب ICPها يعنى تامين كنندگان تقاط تماس بين المللى براى ISPها و همينطور شركتهاى PAP كه ارائه كننده سرويس هاى اينترنت پرسرعت هستند خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا