تکنولوژی

ويژگى يك وبلاگ خوب

نام نویسنده: عليرضا شيرازى

شرق – يكى از مزيت هايى كه در بسيارى از ابزارها و برنامه هاى ساخت وبلاگ در نظر گرفته شده است فراهم كردن امكان ايجاد قالب جديد و يا تغيير قالب وبلاگ است. قالب ها، شكل، مكان، رنگ و نحوه نمايش مطالب و يا ديگر عناصر وبلاگ را در صفحات وبلاگ تعيين مى كنند. آنها كمك مى كنند كه كاربران اين ابزارها و نويسندگان وبلاگ بدون درگيرى با مسائل و مشكلات برنامه نويسى امكان اعمال سليقه خود را در نحوه نمايش وبلاگ خود داشته باشند.

از نظر فنى قالب ها از كدهاى HTML كه تعيين كننده شكل و رنگ صفحات وبلاگ است و همچنين كدها و تگ هاى به خصوصى كه مكان و شيوه تكرار عناصر وبلاگ را تعيين ى كند تشكيل شده است و معمولاً هر ابزار ساخت وبلاگ (مانند بلاگفا، بلاگر و يا MT) از تگ ها و كدهاى مخصوص خود استفاده مى كند.

تگ هاى موجود در قالب وبلاگ ها جدا از آنكه در كدام ابزار مورد استفاده قرار مى گيرند براى دو هدف در نظر گرفته شده است. تعدادى از تگ ها تعيين كننده مكان عناصر غيرتكرارى وبلاگ هستند مانند عنوان وبلاگ، توضيحات، اى ميل و يا آدرس صفحات آرشيو و تعدادى ديگر تعيين كننده نحوه نمايش عناصر تكرار شده در وبلاگ هستند (مانند متن، تاريخ و يا نويسنده مطالبى كه پست مى شوند) هر فردى مى تواند با كمى حوصله و يا كمك از برنامه هايى مانند فرانت پيچ قالبى مناسب و دلخواه براى وبلاگ خود ايجاد كند و يا حتى قالبى را كه طراحى كرده در اختيار ديگران نيز قرار دهد و البته آشنايى با كدهاى HTML و يا برنامه هاى طراحى صفحات HTML مانند فرانت پيچ كمك بزرگى در اين زمينه خواهد بود. در اين ستون به برخى از نكات اشاره خواهد شد. بايستى به ياد داشته باشيم مهمترين عنصر يك وبلاگ مطالب و يادداشت هاى نويسندگان است و در طراحى قالب هدف آن است كه مطالب در واضح ترين و مناسب ترين شكل و با سرعت براى خوانندگان قابل دسترس باشد.

• تصوير كمتر، وبلاگ بهتر
اكثر وبلاگ ها توسط سرويس هاى رايگان وبلاگ ايجاد مى شوند و معمولاً اين سايت ها فضايى را براى قرار دادن تصوي در اختيار كاربران قرار نمى دهند از اين رو براى نمايش تصاوير نياز به قرار گرفتن آنها در سايتى ديگر است كه اين باعث افزايش درخواست ها و كندى نمايش كامل وبلاگ خواهد بود. خوانندگان وبلاگ ها معمولاً در هر روز تعداد زيادى وبلاگ را مى خوانند و انتظار دارند وبلاگ به سرعت براى آنها به نمايش درآيد. در اين ميان بايستى اشكالاتى كه ممكن است براى سايت نگهدارنده تصاوير پيش آيد را در نظر گرفت پس توصيه مى شود قالب را به گونه اى طراحى و يا انتخاب كنيد كه كمترين نياز را به تصاوير داشته باشد.

• جداول كمتر، سرعت بيشتر
جداول از متداول ترين عناصر به كار گرفته شده در صفحات HTML هستند. آنها يكى از مهمترين تگ هاى HTML براى فرمت بندى و شكل دهى صفحات به شمار مى روند. براى مثال اگر بخواهيد صفحه خود را به چند بخش تقسيم كنيد يا براى ايجاد نوار رنگى كه در گوشه صفحه به كارگيرى تگ هاى جدول مى تواند شما را به هدف نزديك كند. اما جداول معايبى دارند. اول اينكه پردازش اين كد و محتويات آن براى مرورگر وقت بيشترى مى گيرد و مهمتر اينكه اكثر مرورگرها تا دانلود كامل تمام متن ها و ديگر دستورات HTML موجود در يك جدول صبر مى كنند و سپس آن را نمايش مى دهند. براى مثال اگر شما صفحه وبلاگ خود را با جدول تقسيم بندى كرده ايد و تمام مطالب ماه جارى را در سلول هاى اين جدول نوشته ايد و يا حتى در جداولى در زيرمجموعه اين جدول نوشته ايد خواننده بايستى تا دانلود كامل تمامى مطالب ماه جارى صبر كند و البته گزينه بهترى نيز وجود دارد و آنكه در هنگامى كه جديدترين يادداشت نمايش داده شده است و خواننده مشغول خواندن آن است ديگر مطالب نيز به ترتيب دانلود و نمايش داده شوند. امروزه طراحان وب براى رسيدن به اين مقصود به جاى تگ Table از تگ هاى DIV و يا SPAN استفاده مى كنند. اين تگ ها اگرچه عملكردى دقيقاً مانند جداول ندارند اما براى رفع بسيارى از نيازها مانند نوار رنگى در كنار مطالب وبلاگ و رنگى كردن و يا تعيين مكان يك محدوده كارآمدتر و سريع تر از تگ هاى Table هستند. (براى ثال اگر مايليد مطالب هر پست در پس زمينه اى با رنگ متفاوت نمايش داده شوند تگ DIV همراه با STYLE نظر شما را تامين مى كنند.)

• اكتيو ايكس و جاوا اپلت ممنوع
ديگر حتى سايت هاى اينترنتى نيز در استفاده از اكتيو ايكس ها و جاوا اپلت ها محتاط هستند. نمونه اى از اكتيو ايكس ها كنترل Media Player و يا حتى Real Audio هستند كه امكان پخش موسيقى و كنترل آن توسط ويزيتور را در صفحه فراهم مى كنند. دامنه استفاده از جاوا اپلت ها بيشتر است ولى ايجاد افكت هاى تصويرى و چت از رايج ترين كاربردهاى آنها هستند. اكتيو ايكس ها جز در سيستم عامل ويندوز در سيستم عامل هاى ديگر پشتيبانى نمى شوند و همچنين در رخى موارد نمايش آنها با پيام ها هشدار و يا حتى خطا براى ويزيتور همراه است كه ممكن است او را از خواندن وبلاگ شما منصرف كند. جاوا اپلت ها اگرچه مشكلات كمترى دارند اما مثلاً در ويندوز XP بدون سرويس پك نمايش داده نمى شوند. پس عاقلانه است كه استفاده از آنها را در وبلاگ خود ممنوع اعلام كنيد.

• موسيقى جذاب ولى آزاردهنده
گوش كردن يك موسيقى هنگام خواندن يك وبلاگ مى تواند جذاب باشد. اما آيا خوانندگان هم با شما در انتخاب موسيقى هم سليقه هستند؟ آيا فكر كاربرانى كه مثلاً هنگام خواندن وبلاگ شما راديو و يا موسيقى ديگرى گوش مى دهند را نيز كرديد؟ آيا حدس مى زنيد اگر خوانده وبلاگ شما يك وبلاگ ديگر را كه در آن نيز موسيقى به كار رفته باز كرده باشد چه حسى خواهد داشت؟ پس به شرايط و سليقه خوانندگان تان نيز توجه كنيد يا حداقل به آنها رحم كنيد! شما مى توانيد موسيقى مورد علاقه خود را به صورت لينك به فايل آن (و نه گذاردن مدياپلير در صفحه) به خوانندگان وبلاگ پيشنهاد كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا