تکنولوژی

گوگل به شما لبخند بزند

نام نویسنده: مهدى رودكى

شرق – سايت شما در اينترنت همانند كتابى مهم در كتابخانه اى بزرگ است. شما سايت را طراحى كرده ايد تا از آن استفاده شود، كتاب نيز نوشته شده است تا خوانده شود. براى آن كه راهنماى اين كتابخانه كتاب شما را به ديگران توصيه كند، كتاب شما ضمن داشتن محتواى مناسب بايد بتواند نظر مساعد وى را نيز جلب كند.

شايد مجبور باشيد هر هفته جلد كتاب خود را تغيير دهيد، يا بعضى از صفحات آن را به روز رسانى كنيد. اما اين كتابداران هر هفته عوض مى شوند و شما بايد به طور مداوم وقت خود را صرف شناسايى رفتار اين كتابداران كنيد به اين اميد كه كتاب شما را توصيه كنند. آيا شما وقت اين كار را داريد؟

راه حل منطقى همواره اين است كه شما زبان مشتركى با اين كتابداران بيابيد تا بهتر يكديگر را تفهيم كنيد. در اين كتابخانه تنها كتاب شما وجود ندارد؛ هزاران كتاب ديگر نيز با همان موضوع كتاب شما وجود دارند. مولفان اين كتاب ها هم در جست وجوى زبانى مشترك با كتابداران هستند، آنها هم مى خواهند كتاب شان خوانده شود. چه بايد كرد؟

راهنمايان اينترنت، يا همان موتورهاى جست وجوگر نيز همين رفتار را با سايت ها دارند. آنها براى هر موضوع هزاران سايت مى شناسند، اما تنها چند سايت را قبل از همه در نتايج جست وجو قرار مى دهند و به ديگران معرفى مى كنند. شما با چه زبانى مى توانيد موتور جست وجوگر را متقاعد كنيد كه سايت شما را اول از همه به ديگران توصيه كند؟

برخى از موتورهاى جست وجوگر را با پول مى توان متقاعد كرد. به عبارت ديگر هر سايتى كه پول بيشترى بپردازد، در ابتدا به .Overture.com همه معرفى مى شود. به اين موتورهاى جست وجوگر رتبه به ازاى پول مى گويند؛ اما قدرت موتورهاى جست وجوگر در اى ديگرى نهفته است. آنجا كه شما با هر مقدار پول باز هم نمى توانيد در نتايج جست وجو حضور داشته باشيد و راهى به ابتداى نتايج بيابيد. اين موتورهاى جست وجوگر خريدنى نيستند و شما نمى توانيد براى سايت خود رتبه اى بخريد. اينجا رتبه ها را بايد به چنگ آوريد و به طور مداوم براى حفظ آنها بايد تلاش كنيد.

خوشبختانه اينگونه موتورهاى جست وجوگر متقاعد شدنى هستند. به عبارت ديگر شما با دانستن اصول و قواعد آنها، مى توانيد زبانى مشترك با آنها داشته باشيد. اگر بتوانيد اين زبان مشترك را بيابيد آنگاه سايت شما حتى مى تواند در صدر نتايج جست وجو قرار بگيرد. به اين رتبه ها، رتبه هاى عادى (طبيعى) موتور جست وجوگر مى گويند.

حال بار ديگر اين سئوال مطرح مى شود كه اين زبان مشترك را چگونه مى يابيد؟ SEO به عنوان ابزار اصلى بازاريابى الكترونيك يك تخصص بسيار جدى است. تخصصى كه بيشتر يك هنر به شمار مى آيد: هنر كسب رتبه هاى بالا در گوگل و موتورهاى جست وجوگر ديگر. SEO كسى است كه اين هنر را به خوبى مى داند. او زبان مشترك براى ارتباط با موتور جست وجوگر را مى داند. او مى داند كه رفتار موتور جست وجوگر در طول زمان چگونه بوده است و امروز چه رفتارى دارد. او به خوبى مى داند كه موتور جست وجوگر هر روز، سازى را كوك مى كند و باز هم اوست كه اين سازها را به خوبى مى شناسد. او به خوبى مى داند كه چگونه راه ورود موتور جست وجوگر به سايت شما را هموار كند و سايت شما را برايش دوست داشتنى كند.

كيست كه گوگل را نشناسد و نام آن را نشنيده باشد. اگر گوگل به شما لبخند بزند، تمام بازار به شما لبخند مى زند. اما گوگل دختر طنازى است كه تنها به پسران پر مغز و رعنا لبخند مى زند. اين پسران همان سايت هاى پر محتوا و محبوبى هستند كه از ساختارى مناسب در طراحى برخوردارند.SEO مى تواند سايت شما را براى گوگل و هر موتور جست وجوگر ديگرى جذاب كند، ساختار آن را اصلاح كند، قابليت هاى آن را به خوبى عرضه كند به گونه اى كه بتواند در ميان سايت هاى ديگر سر راست كند.

شما اگر اين زبان مترك را نمى دانيد از يك SEO كمك بگيريد. يا دست كم يك SEO را دوست داشته باشيد و توصيه هاى او را گوش كنيد. همچنين مى توانيد خود يك SEO باشيد، تنها كافى است كه چند ماه زمان صرف كنيد و لحظه به لحظه همراه موتورهاى جست وجوگر باشيد!آيا گوگل به شما لبخند خواهد زد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا