تکنولوژی

گزارش بی بی سی از نمايشگاه سبيت

بی بی سی – سبيت، بزرگترين نمايشگاه فناورى پيشرفته جهان، براى معرفى تازه ترين دستگاه هاى ارتباطى و مخابراتى با حضور گرهارد شرودر، صدر اعظم آلمان، در هانوفر آلمان افتتاح شده است.

موبايلهاى نسل سوم، خانه هاى ديجيتالى و اينترنت پرسرعت از ويژگى هاى اصلى نمايشگاه امسال است. بيش از ۶ هزار شرکت، تازه ترين نوآورى هاى خود را در بيستمين نمايشگاه سبيت در معرض ديد عموم قرار داده اند و انتظار مى رود نيم ميليون نفر از اين نمايشگاه ديدار کنند.

صنعت اطلاعات و ارتباطات به موتور رشد مهمى براى اقتصاد آلمان و جهان تبديل شده است. آقاى شرودر اعلام کرد آلمان براى احياى رشد اقتصادى به بخش فناورى پيشرفته اتکا کرده است.

شرکت کره اى سامسونگ قصد دارد با معرفى گوشى موبايل دوربين دارى که وضوح تصوير آن به ۷ مگاپيکسل ارتقا يافته، توجه بازديدکنندگان را در اين روز جلب کند.

اين گوشى موسوم به اس سى اچ-وى۷۷۰ برخى از خصوصيات دوربينهاى عکاسى ديجيتالى تک لنز مانند قابليت زوم دستى و نصب لنز وايد يا تله را دارد.

بن وود، تحليلگر شرکت آلمانى گارتنر، اعلام کرد که گوشى هاى دوربين دار احتمالاَ به صحنه قابل توجه رقابت شرکتها در اين نمايشگاه تبديل مى شود.

وى به بى بى سى گفت: “اين يک واقعيت کاملاَ شناخته شده است که دوربين بخش جدايى ناپذير گوشى هاى موبايل شده و اکنون رقابت بر سر تقويت وضوح تصوير است. در اين نمايشگاه تا حدودى بحث درباره اين خواهد بود که کدام شرکت دوربين بهترى عرضه کرده است.”

همچنين تاکيد خاصى بر موبايلهاى داراى قابليت پخش موسيقى وجود دارد. آقاى وود گفت: “در نمايشگاه ۳GSM در کن همه به سراغ موسيقى رفته بودند و موسيقى در سبيت نيز از محورهاى بزرگ غرفه داران خواهد بود.”

سونى اريکسون مى خواهد در اين نمايشگاه تلفن-واکمن دابليو۸۰۰ خود را به رخ بکشاند که به تازگى معرفى کرد.

همچنين گفته مى شود که موتورولا شايد گوشى هاى موبايل ROKR خود را به نمايش بگذارد که اولين گوشى داراى قابليت اجراى نرم افزار موسيقى iTunes ساخت شرکت اپل است که به کاربران امکان پخش و خريد فايلهاى موسيقى از اينترنت را مى دهد.

اپل و موتوولا در اواخر سال گذشته اعلام کردند که در نتيجه دوستى ديرينه بين اد زاندر، مدير اجرايى موتورولا و استيو جابز، رييس اپل، با يکديگر متحد شده اند.

اکراه بزرگان

برخى تحليلگران مى گويند که چه بسا موتورولا عرضه اين گوشى را تا هفته ديگر به تعويق بياندازد و آن را در نمايشگاه CTIA در آمريکا در معرض ديد عموم بگذارد که نشانه سردى علاقه شرکتها به سبيت خواهد بود.

آقاى وود به بى بى سى گفت: “يکى از جالب ترين مسايل اين است که نمايشگاه سبيت در حال افول است. بسيارى از بازيگران بزرگ نظير نوکيا عقب نشسته اند و مى گويند که شرکت فعال در اين همه نمايشگاه بيهوده است. اين مى تواند آخرين سال بزرگ سبيت باشد.”

ساير محصولات عرضه شده عبارتند از موبايلهاى مجهز به تلويزيون که انتظار مى رود با استقبال فراوان مواجه شود. شرکت ودافون قصد دارد يک نمونه از اولين گوشى هاى تلفن همراه را عرضه کند که مى تواند برنامه هاى تلويزيون ديجيتالى را زنده نشان دهد.

اخيراَ اخبار زيادى درباره موبايلهاى تلويزيون دار مخابره شده است. شرکتهاى مخابراتى فرانسه در اين زمينه بسيج شده اند، شرکت O۲ يک سيستم تازه را در شهر آکسفورد محک مى زند و نوکيا مى خواهد آزمايش مشابهى را به کمک يک شرکت راديو و تلويزيونى فنلاند و شبکه هاى خصوصى به اجرا بگذارد.

سبيت همچنين مى تواند جايگاهى براى معرفى فناورى دسترسى به داونلود پرسرعت (HSDPA) باشد که گفته مى شود با موبايلهاى نسل سوم به رقابت خواهد پرداخت.

اين فناورى مى تواند به کاربران امکان دهد فايلها را سريع تر به گوشى خود وارد کنند. مثلاَ آهنگى که در حال حاضر ظرف يک و نيم دقيقه دوانلود مى شود، با HSDPA در ده ثانيه وارد گوشى شما مى شود.

ال جى و سامسونگ گوشى هاى مجهز به اين فناورى را به نمايش خواهند گذاشت و پيش بينى مى شود اين فناورى در سال آينده در آمريکا، اروپا و کره عرضه شود.

خانه آينده

علاوه بر اين، اينترنت پرسرعت کماکان از جاذبه هاى بزرگ سبيت خواهد بود و تاکيد شرکتها در نمايشگاه مسال حول تلفن اينترنتى مى گردد.

گفته مى شود تى-آنلاين، بزرگترين ارايه دهنده خدمات اينترنت در آلمان، نرم افزارى را براى تماسهاى ارزان اينترنتى معرفى خواهد کرد تا با شرکت مادرش، دويچ تلکوم، به رقابت بپردازد.

سازماندهندگان سبيت همچنين در يکى از سالنهاى آن، يک خانه ديجيتالى شامل ۲۷ ساختمان آشيانه مانند درست کرده اند تا نسل آينده خانه را به نمايش بگذارند.

گابريل دوريس از سازماندهندگان سبيت مى گويد: “اين خانه ديجيتالى که از موضوعات جالب توجه نمايشگاه خواهد بود، کاملاَ الکترونيکى و مملو از تجهيزاتى است که براى سرگرمى خانگى بکار گرفته خواهد شد.”

سبيت امسال تا ۱۶ مارس در شهر شمالى هانوفر ادامه خواهد يافت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا