تکنولوژی

معرفی چند وبلاگ فارسی

نام نویسنده: رضا جوالچی

شرق – كوتاه و خواندنى

دانستنى هاى جذاب

http://0800/blogsky.com

«از اين به بعد هميشه اطلاعات جالب و جذاب كه معمولاً كمتر انتشار يافتند را در اين وبلاگ بخوانيد. در مورد نوع اطلاعاتى كه دوست داريد در سايت قرار بگيرد نظر بدين.» وبلگ دانستنى هاى جذاب با جملات فوق به معرفى خود پرداخته. در اين وبلاگ مى توان هر نوع مطلبى را از نظر گذراند از مطالب علمى گرفته تا نكات كوتاه و خواندني. يكى از همين مطالب به اين شرح است: «وزن مغز انسان حدود ۶/۱ كيلوگرم است. وزن مغز فيل يك هزارم وزن جثه اش است، وزن افراد عادى ۴۰ برابر وزن مغزشان است، حجم مغز انسان هاى اوليه حدود ۹۰۰ سانتيمتر بوده و حجم مغز انسان هاى فعلى حدود ۱۳۰۰ سانتيمتر مكعب است.» از نكات جالب توجه اين وبلاگ كه مى توان به آن اشاره داشت پرداختن به مطالب آموزشى با بيان بسيار ساده است. در يكى از همين مطالب تحت عنوان چگونگى رايت بر روى سى دى هاى سوخته مى خوانيم: «تقريباً همه به محض اين كه سى دى هاشون زير رايت مى سوزه اون رو خرد مى كنن و يا دور مى اندازند اما به هر دليل اگر در زمان رايت سى دى به صورت DATA سى دى شما سوخت اصلاً ناراحت نباشيد چون اگر مايل باشيد مى توانيد در ادامه سى دى رو مجدداً رايت كنيد حتى فايل هايى رو كه سالم رايت شدن رو نيز حفظ كنيد. براى اين كار كافى هست كه از NERO شش به بالا استفاده كنيد. سى دى سوخته خود را در رايتر قرار بدهيد. حال نحوه رايت را دوباره DATA انتخاب كنيد و فايل هايى را كه قرار هست رايت كنيد مجدداً ADD كنيد. در اين حالت رايتر از شما سى دى سوخته را قبول مى كنه و لازم نيست سى دى خام درون رايتر قرار بدهيد ما چند نكته را به ياد داشته باشيد اول اينكه حتماً قبل از ADD كردن فايل ها بايد بدونيد كه چه مقدار فضاى خالى در سى دى سوخته داريد. اينو بايد از ميزان پر بودن حلقه پشت سى دى حدس بزنيد و…» اگر به خواندن اين مطلب علاقه داريد حتماً به اين وبلاگ سرى بزنيد.

رويدادجهان

خبرنامه آرتين

http://artinnews.blogsky.Com

در اوايل شروع به كار وبلاگ ها وقتى صحبت از وبلاگ و بلاگ نويسى به ميان مى آمد ناخواسته اين ذهنيت شكل مى گرفت كه وبلاگ اختصاص به يكسرى مطالب شخصى و خصوصى دارد كه قبل ها در دفتر خاطرات ثبت مى شده اما حالا همان مطلب با پيشرفت علم و تنولوژى به گونه ديگرى نگاشته مى شود اما در كمترين زمان رشد روزافزون وبلاگ ها و كاركرد تخصصى آنها نشان داد كه هر وبلاگ مى تواند به تنهايى خود به يك رسانه گويا تبديل شود.وبلاگ خبرنامه آرين از آن دسته وبلاگ هايى است كه نويسنده به دنبال مطالب روز خصوصاً در حوزه بين الملل است. به عنوان نمونه در مطلبى تحت عنوان مستر جورج بن لادن مى نويسد: «اگر بن لادن واقعاً مسئول حوادث ۱۱ سپتامبر بود چرا آمريكايى ها به جاى سرگرم شدن به مسئله عراق و تهديد كشورهاى مستقل در جهان درصدد دستگيرى و مجازات او برنمى آيند؟ با گذشت چند سال از حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مهمترين بخش از استراتژى امنيت مل و سياست خارجى آمريكا مبارزه با تروريسم است اما ديگر سخنى از بن لادن و تعقيب او در محافل سياسى، نظامى و امنيتى آمريكا در ميان نيست. بن لادن كه به هنگام وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر از سوى محافل مهمترين دشمن آمريكا معرفى شد اينك كاملاً به فراموشى سپرده شده و دولت آمريكا به هنگام بحث در باب استراتژى مبارزه با تروريسم از دشمنان ديگرى نام مى برد كه در حوادث ۱۱ سپتامبر نقشى نداشتند و عليه مردم آمريكا به حربه تروريسم متوسل نشده اند. اين فراموشى عمدى بار ديگر اين احتمال را تقويت مى كند كه در حادثه ۱۱ سپتامبر دستگاه هاى حاكميتى آمريكا دخالت داشته اند و از پروژ ه اى به نام بن لاد و القاعده تنها براى پوشاندن حقايق استفاده كرده اند. اگر بن لادن واقعاً مسئول حوادث مذكور بود چرا آمريكايى ها به جاى سرگرم شدن به مسئله عراق و تهديد كشورهاى مستقل در جهان درصدد دستگيرى و مجازات او بر نمى آيند؟»


نفس مرگ بار

سيگار قاتلى كه در جيب جا مى گيرد

http://notobacco.persianblog.com

براساس آمار سالانه ۵۰ ميليارد نخ سيگار در كشور مصرف مى شود و طبق گزارش منعكس شده در طرح سلامت ۱۲ درصد جمعيت بالاى ۱۵ سال كشور كه حدود هشت تا نه ميليون نفر برآورد مى شوند به استعمال دخانيات مى پردازند. اين در حالى است كه رقمى در حدود يك هار ميليارد تومان براى مصرف سيگار طى يك سال هزينه مى شود و بنا به تخمين بانك جهانى دو تا سه برابر اين مبلغ هزينه درمان امراض سيگار است كه مى تواند در اثر مصرف مستقيم و يا قرارگيرى در معرض استنشاق دود آن پديد آيد. براساس آمار سازمان جهانى بهداشت، سالانه چهار ميليون نفر بر اثر ابتلا به بيمارى هاى ناشى از استعمال دخانيات جان خود را از دست مى دهند و هر هفت ثانيه يك مورد مرگ ناشى از استعمال دخانيات برآورد شده است. اگرچه در سال هاى اخير تبليغات زيادى بر عليه مصرف دخانيات انجام شده است ولى متاسفانه رشد مصرف سيگار در بين جوانان و بخصوص دختران غيرقابل انكار است. وبلاگ «سيگا قاتلى كه در جيب جا مى گيرد» تمام تلاش خود را بر بيان مضرات مصرف سيگار معطوف كرده است. در يادداشتى از اين وبلاگ با موضوع تاثير دود سيگار بر افراد غيرسيگارى آمده است: «بيرون دادن دود سيگار حتى دور از كسانى كه آنها را دوست داريد ممكن است آنها را از صدمه ديدن حفظ نكند. يك تحقيق جديد نشان داده است كه دود ناشى از يك سيگار روشن به تنهايى براى صدمه زدن به ريه ها كفايت مى كند، و نوزادان و كودكان ممكن است بيشتر در معرض خطر باشند. محققان اكنون مى گويند كه دود حاصل از سيگار روشن مابين پك ها، كه به عنوان دود جانبى شناخته مى شود، ممكن است به ريه غيرسيگارى ها صدمه بزند. اين علاوه بر صدمه اى كه از طريق دود دست دوم، كه توسط فرد سيگارى بيرون داده مى شود و توسط فرد غير سيگارى تنفس مى گردد، زده مى شود.»

رستم و اسفنديار

بدن سازان حرفه اى

http://showdown.persianblog.com

داشتن بدن ورزيده و عضلات پرورش يافته از زمان هاى گذشته روياى شيرين بسيارى از جوانان بوده كه براى رسيدن به آن در هر زمان روش خاصى وجود داشته است. مثلاً در زمان هاى نه چندان دور براى پرورش اندام روش هاى سنتى رواج داشت كه سينه به سينه از نسلى به نسل ديگر منتقل مى شد و جوانان در زورخانه هاى سنتى در كنار ريش سفيد ها همزمان با پرورش اندام درس هاى جوانمرى را نيز تجربه مى كردند. اما اينك رفته رفته با پيشرفت علم و تكنولوژى براى داشتن بدنى نيرومند و قوى روش هاى جديدى پا به ميدان گذاشته است؛ از باشگاه هاى بدن سازى گرفته تا داروها و مكمل هايى كه قرار است در كمترين زمان بدنى هركولى را به جوانان عرضه كند و در اين ميان علاقه مندى جوانان خود عامل اصلى رشد رو به افزون اين گونه روش هاست و شايد همين عامل سبب شده كه علاقه مندان در اين زمينه از پديده وبلاگ غافل نباشند. وبلاگ بدن سازان حرفه اى يكى از همين نمونه ها است نويسنده اين وبلاگ در مورد علت راه اندازى وبلاگش مى نويسد: «من به دليل علاقه زياد به پرورش اندام اين وبلاگ را تاسيس كرده ام و تو اين فايل تا اون جا كه تونستم شما را با چگونگى بدن سازى آشنا كرده ام و اميدوارم كه در اين مورد شما را راضى كرده باشم. وبلاگ من دو هفته يكبار به روز مى شود.» اين وبلاگ به قسمت هاى مختلفى چون بدن سازان، دانستنى ها، لينكستان، خبرها، آلبوم و خانه تقسيم شده است كه با كليك بر روى هر قسمت خوانند گان مى توانند مواردى را در مورد پرورش اندام از نظر بگذرانند. به عنوان نمونه با كليك بر روى آلبوم ليستى از نام هاى معروف در عرصه پرورش اندام ظاهر مى شود مثلاً با كليك بر روى نام رونى كلمن علاوه بر آنكه در چند سطر با بيوگرافى آن آشنا مى شويد به راحتى مى توانيد به سايت و كالرى عكس او نيز دسترسى داشته باشيد. به هر حال ديدن اين وبلاگ براى علاقه مندان به رشته خالى از لطف نيست.

قطعه آذربايجان

مراغه آن لاين

http://maragheh.persianblog.com

«مراغه از شهرهاى تاريخى و قديمى آذربايجان و ايران است. در ۲۸۰ هجرى فرمانروايى مراغه به محمدبن افشين بن ديو داد رسيد. بعد از وى برادرش يوسف به جاى او نشست و در سال ۲۹۶ هجرى به نام خود در مراغه سكه زد و…» مطلب فوق برگزيده اى از وبلاگ مراغه آن لاين است. نويسنده خوش ذوق اين وبلاگ جاهاى ديدنى مراغه را با توصيف هاى زيبا و خواندنى براى علاقه مندان معرفى مى كند و گاهى اوقات تاوير را به كمك مى طلبد. شايد اين وبلاگ براى كسانى كه هنوز قدم به شهر مراغه نگذاشته اند بسيار خواندنى باشد تا آن جا كه آنها را براى بازديد از اين شهر ترغيب كند اما متاسفانه بايد گفت كه نويسنده اين وبلاگ براى به روز كردن مطالب خود بسيار كم انرژى است چرا كه آخرين بار اين وبلاگ در ۵ ارديبهشت سال ۸۲ به روز شده است. در اين وبلاگ در مطلبى تحت عنوان كليساى هوانس مى خوانيم: «كليساى هوانس تنها كليساى موجود در شهرستان مراغه و يكى از معدود كليسا هايى است كه امروزه نيز مورد استفاده اقليت ارامنه اين شهر قرار مى گيرد. كليساى قديمى مزبور در روستاى پيرآباد بين مراغه و ميانه قرار دارد و مربوط به دوران ايلخانان است. مدخل اين كليسا در ضلع غربى است و ورود به داخل آن از طريق درگاه زير طاق گنبدى صورت مى گيرد. فضاى اصلى كليسا به شكل مستطيل است كه عبادتگاه يا محراب در ضلع شرقى آن واقع شده و مركب از سه طاق نما و دو پنجره مستطيل شكل موجود است كه با شيشه هاى رنگى تزئين شده است. طاق نماى ميانى داراى طاق جناغى و طاق نماهاى طرفين داراى گنبد كوچكى است. در ضلع شمالى و جنوبى بر روى ديوارها، طاقچه ها و نغول هاى كم عمقى جهت عرضه عكس هاى يادبود تعبيه شده است. نور داخل كليسا از درب ورودى و پنجره هاى كوچك ظلع شرقى و شمالى و جنوبى تامين مى شود و….»

از گذشته تا امروز

عبرت تاريخ

http://historyteacher.persianblog.com

بارها شده است كه تاريخ را مطالعه كرده ايم، تعريف كرده ايم و عبرت گرفته ايم. مجموعه حادثه هايى كه در زمان هاى گذشته روى داده اند تاريخ را تشكيل مى دهند و هر چه زمان مى گذرد بر اين مجموعه افزوده مى شود. در وبلاگ عبرت تاريخ مى توانيد بخشى از درس هاى عبرت آموز تاريخ را مطالعه كنيد. نويسنده وبلاگ در داستانى تاريخى در مورد فوايد سحرخيزى آورده است: «به طورى كه نوشته اند حكيم و دانشمند فرزانه بوذرجمهر از جمله اشخاصى بود كه هميشه سحرخيز بوده و وقتى به دربار مى آمد كه هوا هنوز به خوبى روشن نشه بود و در اين حال انوشيروان را بيدار كرده و اين جمله را در گوش او زمزمه مى كرد كه سحرخيز باش تا كامروا باشي. شاه چون دير مى خوابيد زود بر خاستن برايش مشكل بود و اين زود آمدن وزير با آن سخنانش براى او طاقت فرسا شده بود. انوشيروان به چاره جويى افتاد و گماشتگان را بر آن داشت كه بامدادان در رهگذر بزرگمهر كمين كنند و جامه از تنش به در آورند. چاكران شاه چنان كردند. بزرگمهر ناچار به خانه برگشت و جامه ديگر پوشيده به دربار شتافت. انوشيروان از بوذرجمهر چگونگى دير آمدنش را پرسيد. وزير پاسخ داد در راه دزدان جامه از تنم درآوردند و من ناچار به خانه برگشتم و جامه ديگر گرفتم؛ از اين و اندكى دير آمدم. شاه او را به باد خنده و مسخره گرفته و گفت: شما كه اين همه مرا به سحرخيزى پند و اندرز مى دهيد چگونه به اين بليه كه در اثر سحرخيزى است دچار شديد؟ باشد كه ديگر نه خودت سحرخيز باشى و نه مرا به آن سفارش نمايي. وزير بى درنگ مى گويد: قربان سحرخيزى هميشه سودمند است ولى دزدان از من سحرخيزتر بودند و به همين جهت در كار خود هم موفق و كامياب شدند. شاه گفته محكم و منطقى وزير فرزانه خود را تحسين كرده و دستور داد لباس هاى او را با خلعتى فاخر به او مسترد دارند.»


سلامتى

بهداشت حرفه اى

http://www.amozeshonline.com/ghalenoy

شاي تصور اينكه ايمنى و بهداشت حرفه اى مى تواند نقش بسزايى در بهره ورى بسيارى از واحدهاى صنعتى داشته باشد براى اكثر افراد مشكل باشد. به طور كلى ارتقاى سطح بهره ورى در واحدهاى صنعتى به طرق متفاوتى امكان پذير است. اين امر از طريق به كارگيرى روش هاى مديريتى صورت مى پذيرد. لازم به ذكر است كه اصول ايمنى و بهداشت حرفه اى نيز علاوه بر اثرات غيرمستقيم بر بهره ورى و بازده اقتصادى واحدهاى صنعتى به طور مستقيم بر اين موارد تاثير دارد. به طور كلى خسارات مالى يا جانى، عواقب و پيامدهاى منفى تمامى حوادث صنعتى را تشكيل مى دهند. بنابراين وقوع حوادث يا سبب آسيب ديدن دستگاه ها و تجهيزات، واد خام محصولات يا محيط كار مى شود و يا صدمات غيرقابل جبران جسمى و جانى را به همراه خواهند داشت. بديهى است كه تمامى اين موارد بر اقتصاد و بهره ورى واحدهاى صنعتى تاثير خواهد گذاشت. علاوه بر موارد فوق بيمارى هاى ناشى از كار نيز عوامل ديگرى هستند كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم بر بهره ورى اثر مى گذارند. چراكه علاوه بر خسارات و زيان هاى اقتصادى ناشى از غيبت ها مخارج درمانى، بيمه و ساير هزينه هاى مرتبط نيز قابل توجه خواهند بود. از اين رو توجه به اصول ايمنى و بهداشت حرفه اى اهميت ويژه اى مى يابد. زيرا تنها با به كارگيرى اين اصول است كه مى توان رخداد حوادث و بيمارى هاى شغلى را كاهش داد و يا به حداقل رسانيد و در صورت امكان به طور كامل حذف كرد. با توجه به تحقيقاتى كه تاكنون در اين زمينه صورت گرفته، توجه به اصول ايمنى و بهداشت حرفه اى و رعايت اين اصول، نقش زيادى در كاهش زيان هاى اقتصادى واحدهاى صنعتى داشته است. چرا كه با كاهش حوادث، احتمال آسيب ديدن تجهيزات و ايجاد خسارات مالى كاهش يافته و كاهش لطمات جانى نيز رخ خواهد داد.

پزشكى

شنوايى شناسى

http://www.audiran.amozeshonline.com

شنوايى سنجى در لغت به معناى شناخت، بررسى و تحقيق در زمينه شنوايى است كه مسائلى از قبيل سنجش كمى و كيفى شنوايى و ارزيابى اخلالات از نظر تعيين محل ضايعه و همچنين اقدامات توانبخشى و ارزيابى مشخصات الكترواكوستيكى وسايل كمك شنوايى نظير سمعك را در برمى گيرد. شنوايى شناسى علم شناخت و مطالعه شنوايى و اختلالات آن است كه شامل ارزيابى و تشخيص اختلالات شنوايى و تعادل، حفاظت و پيشگيرى، آموزش و توانبخشى مى شود. يعنى يك شنوايى شناس با استفاده از دستگاه هاى مختلف و آزمايشات متنوع به ارزيابى شنوايى و تشخيص ضايعات شنوايى از مسير گوش خارجى تا كرتكس مغز پرداخته و يا سيستم تعادل را ارزيابى كرده و ضايعات آن را تشخيص مى دهد و سپس نتيجه آزمايشات را به پزشك معالج از جمله متخصص گوش و حلق و بينى، مغز و اعصاب و يا اطفال ارائه مى دهد. نويسنده وبلاگ شنوايى سنجى در مطلبى با عنوان موبايل مى تواند تومور شنوايى ايجاد كند مى نويسد: «يك تحقيق تازه نشان داده است كه استفاده از موبايل به رشد تومورهاى خوش خيم در سيستم شنوايى كمك مى كند. به گزارش خبرگزارى فرانسه دانشمندان سوئدى در تازه ترين مطالعات خود دريافته اند افرادى كه به مدت ۱۰ سال از موبايل استفاده كرده اند احتمال خطر رشد تومور در سيستم شنوايى خود را تا دو برابر افزايش داده اند. نتايج اين مطالعه در آخرين شماره از ژورنال موسسه سوئدى پزشكى زيست محيطى منتشر شده و به كاربران موبايل كه دائماً از آن استفاده مى كنند هشدار داده است. در اين مطالعه همچنين كشف شده است كه خطر ابتلا به تومور دستگاه شنوايى در افرادى كه دائماً از يك گوش خود در مكالمات استفاده مى كنند چهار برابر افرادى است كه به صورت متناوب گوشى را مورد استفاده قرار مى دهند.»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا