تکنولوژی

5 نکته براى استفاده از کامپيوترهاى عمومى

نام نویسنده: صادق جم *

آی تی ایران – کامپيوترهاى عمومى در کتابخانه ها، کافى نت ها، فرودگاهها، و کپى نت ها راحت تر و ارزان تر از خريد کامپيوترهاى همراه شخصى هستند. اما آيا آنها به اندازه کافى امن هستند؟ اين موضوع به نحوه چگونگى استفاده شما از آنها بستگى دارد.

در زير 5 نکته درباره بکار بردن کامپيوترهاى عمومى بدون به خطر انداختن اطلاعات شخصى و مالى شما آورده مى شود:

1.اطلاعات مربوط به Login خود را Save نکنيد

هميشه به جاى آنکه براى خروج از يک سايت پنجره جستجوگر را ببنديد يا آدرس سايت ديگرى را در نوار آدرس وارد کنيد، پس از اتمام کارتان با فشردن دکمه Logout، بطور کامل از سايت خارج شويد. اين کار موجب مى شود تا افراد بعدى که از آن کامپيوتر استفاده مى کنند، نتوانند به اطلاعات شما دسترسى پيدا کنند.

بسيارى از برنامه ها (خصوصاً پيغامبرهاى آنى مانند Yahoo! Messenger و MSN Messenger) داراى قابليت Automatic Login هستند که Username و Password شما را ذخيره مى نمايند. هميشه بخاطر داشته باشيد که اين گزينه را غيرفعال نمائيد تا افراد ديگر بصورت تصادفى (يا عمدى) نتوانند بجاى شما Logon شوند.

2.کامپيوتر را در حاليکه اطلاعات مهمى روى صفحه آن وجود دارد، ترک نکنيد

اگر شما مجبوريد که کامپيوتر عمومى را براى مدتى (هرچند کوتاه) ترک کنيد، ا همه برنامه ها Logout شويد و همه پنجره هايى که ممکن هستند اطلاعات مهمى داشته باشند را ببنديد.

3.ردپاى خود را پاک کنيد
وقتى که کارتان با يک کامپيوتر عمومى تمام شد، بايستى همه فايلهاى موقتى (Temporary Files) و تاريخچه اينترنتى (Internet History) را پاک نمائيد.

براى پا کردن Temporary Files و Internet History مراحل زير را طى نمائيد:
1. در Internet Explorer روى منوى Tools و سپس Internet Option کليک نمائيد.
2. در پنجره Internet Option قسمت General را انتخاب کنيد و زير بخش Temporary Internet Files دکمه Delete Files و سپس Delete Cookies را فشار دهيد.
3. زير بخش History روى دکمه Clear History کليک نمائيد.

4.مراقب نگاههاى دزدکى باشيد

از آنجائيکه هر روزه خبرهاى زيادى درباره نحوه دسترسى ديجيتالى هکرها به اطلاعات شخصى مى شنويم، گاهى روشهاى قديمى را از ياد مى بريم. هنگامى که شما از يک کامپيوتر عمومى استفاده مى نمائيد، بايستى همواره مراقب کسانى باشيد که دزدکى به صفحه نمايشگر و دستانتان مى نگرند تا از اين طريق اطلاعات شخصى و کلمات عبور شما را به دست آورند.

5.سعى کنيد اطلاعات مهم و محرمانه خود را در کامپيوترهاى عمومى وارد نکنيد

نکته ها قبلى مربوط به هکرهايى بوده که پس از شما از کامپيوتر عمومى استفاده مى کنند. اما شما بايستى مراقب افراد قبلى هم باشيد! ممکن است که شخصى روى کامپيوترهاى عمومى رم افزار پيچيده اى را نصب کرده باشد که تمام ورودى هاى صفحه کليد را ذخيره نمايد و سپس آنها را براى شخص موردنظرى ايميل کند.

بنابراين حتى اگر شما اطلاعات تان را پاک کنيد و ردپاهايتان را از بين هم ببريد، باز هم شخص ثالث آنها را در اختيار خواهد داشت.
اگر واقعاً مى خواهيد که محفوظ بمانيد، از وارد کردن شماره کارت اعتبارى و ديگر اطلاعات مالى و محرمانه در يک کامپيوتر عمومى بپرهيزيد.

(http://blognevesht.blogspot.com)

منبع : Microsoft

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا