تکنولوژی

فناورى تلفن اينتنتى گسترش مى‌يابد

ایرنا – استفاده از خطوط تلفن اينترنتى موجب شده‌است ، هزينه استفاده از تلفن تقريبا به صفر برسد.

هرچند فناورى انتقال صدا بر روى اينترنت اين امكان را بوجود مى‌آورد كه در هزينه مكالمات تلفنى صرفه جويى زيادى به عمل آيد، دسترسى به اينترنت كه درحال حاضر صرفا با استفاده از كامپيوتر امكان پذير است، گزينه ارزانى نيست.

اما خبر خوش آنكه اين محدوديت بزودى و در سال جارى برطرف خواهد شد.

به نوشته هفته‌نامه علمى “نيو ساينتيست” محققان بزودى دو سيستم تازه را روانه بازار خواهند كرد. سيستم نخست تلفنهاى همراهى است كه داراى يك سامانه موسوم به ‪ (Wireless Fidelity””)Wi-Fi‬هستند كه به آنها امكان مى دهد به صورت بيسيم و با كيفيت خوب به خطوط اينترنت متصل شوند.

سيستم دوم نوع تازه‌اى از تلفنهاى زمينى است كه بدون نياز به كامپيوتر مستقيما به شبكه اينترنت با پهناى باند عريض متصل مى‌شوند.

اين دو تحول تازه موجب مى‌شود كه استفاده از اينترنت به منظور انتقال صوت رواج كامل پيدا كند.

انتقال صوت به وسيله اينترنت كه با عنوان “پروتكل صداروى شبكه اينترنت” ‪ “(VoIP)voice over internet protocol‬شناخته مى‌شود علائم صوتى را به امواج الكترومغناطيس ديجيتالى تبديل مى‌كند و آن را از طريق شبكه اينترنت و پروتكلهاى اينترنتى ‪IP‬در اختيار دريافت‌كنندگان پيام قرار مى‌دهد.

نحوه عمل اين سيستم به گونه‌اى است كه امكان مى‌دهد از يك خط تلفن واحد به صورت همزمان براى انتقال چند پيام استفاده شود.

درحال حاضرنرم‌افزارهاى رايگانى موجود است كه مى‌توان آنها را از اينترنت دريافت كرد و با كمك آنها مكالمه تلفنى مجانى از طريق اينترنت انجام داد.

درمدت يكسال ‪ ۲۵‬ميليون نفر يكى از اين قبيل نرم‌افزارها را كه متعلق به شركتى موسوم به اسكايپى ‪ Skype‬مستقر در لوكزامبورگ است دريافت كرده- و از تلفن مجانى بهره‌مند شده‌اند.

اما محدوديت همه اين قبيل نرم‌افزارها آن بوده كه افراد ناگزير بوده اند براى استفاده از آنها و انجام مكالمات نلفنى از كامپيوتر خود استفاده كنند.

همين امر موجب شده كه هنوز بسيارى از كسانى كه اين نرم‌افزارها را در اختيار دارند همچنان از خطوط تلفن زمينى و يا تلفنهاى همراه خود بهره بگيرند.

اين محدوديت سبب شده كه به گفته “كيث نيسن” از شركت “اين-استات” در آريزونا، عمدتا كسانى از شبكه اينترنت براى انجام مكالمات تلفنى استفاده كنند كه مكالمات بين‌المللى و راه دور انجام مى‌دهند.

بر اساس بررسى‌هاى شركت اين-استات در حال حاضر تنها پنج ميليون نفر در سطح جهان به صورت مستمر از اينترنت براى انجام مكالمات راه دور بهره مى گيرند.

اگر قرار باشد مكالمات تلفنى اينترنتى واقعا فراگير شود بايد شيوه بهره‌بردارى از آن نيز آسانتر شود و اين دقيقا همان هدفى است كه دو فناورى جديد دنبال مى‌كنند.

يكى از اين دو فناورى تلفن همراهى است كه در خانه مى‌تواند بطور بيسيم خود را به شبكه اينترنت منزل متصل سازد و مكالمات را از طريق اينترنت انتقال دهد.

همين تلفن در بيرون از خانه به صورت تلفن همراه عادى عمل مى‌كند.

مكالمات تلفنى اينترنتى براى شركتهاى متوسط و بزرگ فوايد بيشترى در بر دارد و اين شركتها مى‌توانند با استفاده از شبكه كامپيوترى خود به جاى اجاره كردن خطوط تلفن پرهزينه، مكالمات خود را از طريق خطوط اينترتى انتقال دهند.

كيفيت مكالمات تلفنى اينترنتى در ايام اخير تا حد زيادى بهتر شده و سخت‌افزارهايى كه به وسيله شركتهاى اينترنتى مورد استفاده قرار گرفته در اين زمينه تاثير داشته است.

يك علت ديگر اقبال به سيستمهاى مكالماتى اينترنتى آن است كه شركتهاى بزرگ مخابرات نگران آنند كه روى آورى مصرف‌كنندگان به اين نوع سيستمها موجب شود خطوط زمينى آنها بلا استفاده بماند.

در عين حال اين شركتها سرمايه‌گذارى سنگينى در زمينه نسل سوم تلفنهاى همراه انجام داده‌اند و سيستمهاى اينترنتى مى‌توانند آنها را از سودى كه از اين سرمايه‌گذارى انتظار دارند محروم سازند.

ازين رو اين قبيل شركتها براى حفظ موقعيت خود در بازار كوشش مى‌كنند شبكه‌هاى خود را به گونه‌اى تقويت كنند كه هم خدمات مكالمات اينترنتى و هم خدمات تلفن همراه را به صورت همزمان به مشتركان ارايه دهند.

براى مكالمات راه دور بين‌المللى هر چه شمار استفاده‌كنندگان بيشتر شود كيفيت مكالمه كاهش خواهد يافت و در نتيجه براى حفظ كيفيت، مصرف‌كنندگان ناگزير خواهند شد براى مكالمات خود هزينه بپردازند.

بنابراين توصيه متخصصان اينترنتى به مصرف‌كنندگان آن است كه تا وقت باقى است از خطوط اينترنتى مجانى استفاده كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا