تکنولوژی

نشست کارگروه راهبری اينترنت در ژنو برگزار شد

آی تی ایران – نشست کارگروه راهبرى اينترنت سازمان ملل WGIG طی سه روز در ژنو برگزار شد.

اين کارگروه که ه درخواست اعضا و با دستور کوفى عنان و در پى برگزارى دورنخست اجلاس جامعه اطلاعاتى در ژنو سوييس آغاز به کار کرد موضوع حاکميت بين المللى بر منابع اينترنتى را پيگيرى مى کند.

تازه ترين نشست اين کارگروه که هم اکنون در مقر سازمان ملل در ژنو سوييس در حال برگزارى براى نخستين بار براى حضور بخش هاى خصوصى، جامعه مدنى، سازمان هاى بين المللى و دولتى ها آزاد اعلام شده است.

جلسات کارگروه راهبرى اينترنت سازمان ملل درست پيش از برگزارى نشست مقدماتى دوم اجلاس جامعه اطلاعاتى برگزار مى شود و دبير اجرايى اين کارگروه اميدوار است که در پايان اين دوره نشست ها بتواند گزارش خود را ه نشست جامعه اطلاعاتى PrebCom-2 ارسال نمايد.

على رغم اين که از زمان تشکيل اين کارگروه زمان چندانى نمى گذرد اما به نظر مى رسد که در همين مدت کوتاه اين کارگروه با حجم انبوهى از مسايل ريز و درشت فنى و محتوايى روبه شده که همين موضوع اعضاى اين کارگروه را براى تصميم گيرى و تمرکز روى مسايل مختلف دچار سرگردانى کرده است.

از جمله مسايلى که اين کارگروه در حالى بررسى آن است بررسى مديريت سرورهاى ريشه ، مديريت دامنه هاى اينترنتى و تخصيص IP هاست اما در عين حال موضوعاتى چون نامه هاى ناخواسته (SPAM) و تجارت الکترونيکى را نيز در اين ميان مورد توجه قرار مى دهد.

هم اکنون اين کارگره با دو جبهه متفاوت فکرى روبه روست نخست طرفداران سيستم فعلى مديريت اينترنت و ديگرى طرفداران نظام جديد و ايجاد رفرم براى قاعده مند کردن مکانيسم هاى مديريت منابع اينترنتى .

اين دو گروه طى جلسات و کنفرانس هاى گذشته تلاش کرده اند تا مواضع خود را بر جمع کارگروه تحميل کنند.

طرفداران سيستم فعلى در واقع طرفداران آيکان سازمان مديريت کننده دامنه هاى اينترنتى هستند و متعقدند چنانچه در مديريت اينترنت و راهبرى آن مشکلى وجود داشت اينترنت اين قدر توسعه پيدا نمى کرد و لذا آنها معتقدند چيزى که به خوبى کار مى کند احتياج به تغيير و دستکارى ندارد.

از طرف ديگر اما کشورهاى در حال توسعه از سيستم فعلى ناراضى اند و يکى از دلايل اصلى آن ها حضور آيکان در آمريکا و تبعيت اين سازمان از قوانين ايالات متحده است در حالى که کشورها که هم اينک با توسعه سريع اينترنت در کشورهايشان روبه رو هستند نمى توانند نسبت به مديريت آن بى نظر باشند و با توجه به اين که وارد کردن نظرات يک کشور به مديريت آيکان کار ساده اى نيست موضوع مديريت بين المللى اينترنت را مطرح مى کنند.

از طرف ديگر آيکان طى ماههاى اخير با تقويت کميته مشورتى دولتى خود با عنوان GAC تلاش مى کند تا اندازه اى از حجم انتقادات نسبت به انحصار مديريت اينترنت بکاهد . هم اکنون 99 کشور عضو اين کميته هستند که با برگزارى سه جلسه در سال و کنفرانس هاى ماهيانه تلفنى مسايل دولت ها را به هيات مديره اصلى آيکان منتل مى کند.

ايران در اواخر سال گذشته با پيگيرى هاى شوراى عالى اطلاع رسانى و پيگيرى کارگروه راهبرى اينترنت اين شورا به عضويت GAC در آمد.
ايران همچنين يکى از چهل عضو کارگروه حاکميت بر اينترنت سازمان ملل نيز هست و نمايندگان ايران در جلسات روزهاى گذشته اين کارگروه حضور داشته اند.
از ايران دبير کارگروه حاکميت بر اينترنت کميسيون ملى WSIS به همراه نمايندگان وزارت خارجه مذاکرات کارگروه حاکميت بر اينترنت را از نزديک دنبال کرده اند.

عليرضا کاشيان دبير اين کارگروه که در نشست هاى مالزى و آفريقاى جنوبى آيکان و همچنين برخى کنفرانس هاى مرتبط در زمينه حاکميت بر اينترنت نيز حضور داشته معتقد است که فعاليت هاى کنونى کارگروه حاکميت بر اينترنت سازمان ملل WGIG بدون تمرکز بوده و همين امر باعث مى شود که نتيجه مطلوب کشورهاى در حال توسعه در آن شکل نگيرد.

به گفته کاشيان به زودى با تقويت سايت رسمى کارگروه راهبرى اينترنت ايران WWW.WGIG.infoپايگاه قوى و مناسبى براى محققان در حوزه مديريت منابع اينترنتى ايجاد مى شود.

اين کارگروه هم اکنون از همه علاقه مندان به تحقيق در زمينه موضوعات مرتبط با فعاليت اين کارگرو دعوت کرده است که با ارسال مشخصات خود به اين کارگروه به آدرس [email protected] در جلسات داخلى آن شرکت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا