تکنولوژی

روياهاى آقاى استيوجابز:اپل به فتح بازار می اندیشد

نام نویسنده: اميركوچك سرابندى‌

دنیای اقتصاد – استيو جابز با استفاده از موفقيت‌هاى خارق‌العاده Ipod، راه ديگرى در بازار كامپيوتر براى خود باز كرده است.

استيو جابز مديرعامل كمپانى بزرگ اپل، هر ژانويه به نظر مى‌رسد خوشحال‌ترين رييس در كل صنعت الكترونيك و كامپيوتر است. در هفته اول سال با خونسردى همراه ديگر روساى كمپانى‌هاى فعال در اين صنعت راهى لاس‌وگاس مى‌شود تا در شوى تجارى بزرگ CES كه احتمالا بدترين شوى جهان به لحاظ صف‌هاى تاكسى است، شركت كند. سپس در هفته دوم آقاى جابز او به كنفرانس اپل در سانفرانسيسكو با همان كت چرمى سياه و شلوار جين مى‌رود. در آنجا او با آب و تاب فراوان آخرين توليد اپل را معرفى مى‌كند، محصولى كه نه تنها طراحى شيك آن چشمگير و جذاب است و كاربر به راحتى مى‌تواند از آن استفاده كند، بلكه در مقايسه با محصولات رقبا كه هفته قبل از آن معرفى شدند هم جلوتر است با اين وجود، هفته گذشته آقاى جابز يك پله از سال‌هاى گذشته فراتر رفت.

جابز با شجاعت مثال زدنى ناشى از موفقيت‌هاى Ipod، موسيقى پلى‌ير قابل حمل اپل و سودى كه در سه ماهه اخير كسب كرده است كه 368درصد بيشتر از سال گذشته در همين فصل بوده است، استراتژى همكارى جديدى را اعلام كرد. به عوض اينكه خود را محدود به فروش وساي زيبا و شيك براى كامپيوترهاى گران كه عده بسيار اندكى از آنها استفاده مى‌كردند، اعلام كرد كمپانى قصد دارد تا به بازارى وارد شود كه پيش از اين متعلق به كمپانى‌هاى صاحب نامى مانند مايكروسافت، دل و ديگران بوده است.

اين چالش بزرگ (در نتيجه، مسابقه و رقابت جديدى را با بيل گيتس دشمن شماره يك استيو جابز موجب مى‌شود) كاملا به لطف Ipod به وجود آمد و در ماه دسامبر، كمپانى اپل 10ميليون دستگاه به بازار عرضه كرد كه 5/4ميليون آن را فقط در تعطيلات گذشته فروخت. سهم Ipod از بازار از يك سوم به به دو سوم در سال گذشته افزايش پيدا كرده است البته به لطف پلى‌يرهاى Hash (كه از كارت‌هاى حافظهدار Flach استفاده مى‌كند به جاى Ipod كه از ديسك استفاده مى‌كند). اين يكى از دلايلى بود كه آقاى جابز را واداشت تا مدل ارزان‌تر و كوچك‌تر Ipod را ارائه دهد.

با اين وجود آقاى جابز مى‌خواهد به بخش سوم باقيمانده بازار هم حمله برد. هفته گذشته وى از محصول جديد اپل يعنى>

استيون ميلونوويچ از يك بانك سرمايه‌گذارى معتقد است كه اين خيلى با معناست كه بگوييم Ipod مانند دمى است كه سگ را مى‌جنباند! به نظر او سگ همان كمپانى كامپيوترى است. با وجود اينكه Ipod در حال حاضر فروش خوبى دارد، بخش اعظمى از درآمد كمپانى از محل فروش كامپيوتر، دسك‌تاپ Imac، لپ‌تاپ Ibook، و Powerbook و Powermac جديد است. به همين دليل آقاى جابز بايد مشكل درازمدت اپل يعنى فعاليت تجارى اصلى اين كمپانى كه فقط 3‌‌درصد بازار را در اختيار دارد، حل كند. ميلونوويچ معتقد است كه توليد Ipod راهى براى حل اين مشكل و به دست آوردن سهم بيشترى از بازار كاربران كامپيوتر است كه در اختيار مايكروسافت است.

اين موضوعى بود كه آقاى جابز را در مقابل مخاطبان و شنوندگان هيجان زده كرده بود (با وجود اينكه خبرها قبلا درز كرده بود) وقتى دانست محصول جديد خود يعنى Mac mini را معرفى مى‌كرد. نامى كه براى اين خاطر انتخاب شده است كه Ipod mini را به خاطر بياورد كه كامپيوترى كوچك محسوب مى‌شود.

به گفته آقاى جابز اين چرخش BYODKM يا نام دارد، قصد دارد تا با توليد ابزار و وسايل حاشيه كامپيوتر، بازار خود را توسعه دهد و هزينه خريداران را به 499دلار يا 599دلار كاهش دهد.

اين مقدار 800دلار كمتر از گل سرسبد اپل، YMac است و به واقع اولين كامپيوتر كم‌هزينه و ارزان توليدى كمپانى اپل مى‌باشد.بنابراين مردمى كه به فكر تغيير هستند (از سيستم ويندوز) هيچ بهانه‌اى ندارند.اين موضوع راه هوشمندانه‌اى است كه احتمال دو خطر را كاهش مى‌دهد.

بعيد است كه اين محصولات فروش و سود محصولات گران‌قيمت را داشته باشد و در عين حال احتمال دارد كه بسيارى از كاربران ويندوز را به خود جذب كند.

آقاى جاب معتقد است كه تبديل اين سيستم‌ها به Macs به كاربران ويندوز خواهد گفت كه چه قدرMac ها نسبت به ويندوز امن‌تر هستند (و در مقايسه با باگ‌ها و سوراخ‌هاى امنيتى محصولات مايكروسافت) و چه قدر براى استفاده كاربر راحت‌ترند.

استيوجابز اميدوار است تا كمپانى اپل به سوى توليد محصولات يكپارچه برود از چيزهايى كه به درد بچه‌ها مى‌خورد گرفته تا وسايل و دستگاه‌هايى كه به كار موزيسين‌ها و طراحان مى‌آيد، از اين رو اين كمپانى بايد به سوى توليد محصولاتى براى خانه‌ها گام بردارد.

به اين دليل است كه استيوجابز فروشگاه‌هاى خرده‌فروشى 101دلار در سراسر جهان را راه‌اندازى كرد.

وى هفته گذشته اعلام كرد كه كمپانى‌هاى نيسان، BMW، آلفارومئو، فرارى، ولوو، مرسدس بنز و كنترل IPod را براى فرمان اتومبيل تقاضا كردند.اين موضوع مى‌تواند به استيوجابز كه رييس Pixar، استوديوى توليد فيلم‌هاى انيميشن ماننEinding Nemo است كمك كند كه بفهمد رييس جهان تفريحات و سرگرمى‌ها بودن بهتر از رييس بودن در صنعت ديگرى است.يكى از كسانى كه احتمالا اميدوار است تا ابتكارات و ابداعات اپل متفاوت باشد بيل گيتس است. در دهه 80، بيل‌گيتس به طور سرنوشت‌سازى مجوز سيستم عامل ويندوز را براى بسيارى از سازندگان و توليدكنندگان سخت‌افزار گرفت و حالا اين يك استاندارد است و اپل را كه مدعى برترى در نرم‌افزار و سخت‌افزار بود را به حاشيه راند. كمپانى اپل وقتى دوباره احياء شد كه استيو‌جابز كه در سال 1985 از رياست كمپانى بركنار شده بود، بار ديگر در 1996 به مقام خود بازگشت.

اپل بازار موسيقى آنلاين را با Itune در دست خود دارد و نرم‌افزار Iuke box و موسيقى آن فقط با Ipod كار مى‌كنند، در حالى‌كه مايكروسافت windows Media را به عنوان نرم‌افزار رقيب توليد كرده و سعى دارد تا آن را به استانداردى در اين صنعت بدل سازد.بنابر اين بار ديگر بيل‌گيتس در پشت در قرار دارد. به عبارت ديگر آقاى جابز ملاحظات و تدابير زيادى را در حال حاضر در پيش دارد، ساختنItune هايى كه با ويندوز سازگار بشند و كار كنند، انجام قراردادهاى بازاريابى براى Ipod با كمپانى‌هاى Hewlett-Pakard و موتورلا و در هفته‌‌هاى اخير، دفع كردن رقباى ضعيف‌تر. هنوز خيلى زود است كه بگوييم كه اين دو اصل كلى آخرين جنگ و مبارزه است.

منبع : اکونوميست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا