تکنولوژی

تجارت الكترونيك (بخش نخست)

نام نویسنده: حسن شجاعى‌مند (MIS همكاران سيستم)

همکاران سیستم – اصطلاحات

Merchant Account

يك حساب بانكى است كه به فروشنده امكان مى‌دهد، هزينه‌ى مبادلات تجارى خود را از طريق كارت‌هاى اعتبارى دريافت كند.

Acquiring Bank

بانكى كه Merchant Account فروشنده در آن قرار دارد. اين بانك مبادلات كارت اعتبارى اين فروشنده را انجام مى دهد. گاهى به اين بانك Merchant Bank نيز گفته مى‌شود.

Independent Sales Organization(ISO)

ISO مثل يك شخص ثالث بين فروشنده و Acuiring Bank عمل مى‌كند. بسيارى از فروشنده‌ها نمى‌توانند Merchant Account را به دست آورند. اين فروشنده‌ها براى مبادلاتى كه از طريق كارت اعتبارى انجام خواهد شد، از اين شركت واسط استفاده مى‌كنند.

Interchange

تراكنشى كه بين Acuiring Bank و بانك صادر كننده كارت برقرار مى‌شود و وجوه را از كارت اعتبارى به حساب فروشنده انتقال مى‌دهد.

Interchange fee

دستمزد عمليات انجام شده در تراكنش Interchange كه بانك صادر كننده كارت از Acuiring Bank دريافت مى‌كند.اين دستمزد به طور معمول به صورت درصدى از كل ميزان پولى است كه بايد انتقال يابد.

Merchant Discount

درصدى از فروش كه فروشنده به Acuiring Bank براى انجام مبادلات كارت اعتبارى مى‌پردازد.

ChargeBack

رد كدن يك شارژ و برگشت آن به فروشنده توسط صاحب كارت. اين اتفاق زمانى رخ مى‌دهد كه صاحب كارت ادعا كند، كالاى خريدارى شده به دستش نرسيده است يا به هيچ وجه مبادله‌اى با كسى كه كارت را شارژ كرده است، نداشته است، يا اين‌كه بنا به دلايلى از كالاى خريدارى شده رضايت نداشته باشد. صاحب كارت به بانك صادر كننده كارت اعلام مى‌كند و بانك از فروشنده مى‌خواهد براى شارژ انجام شده مدرك ارايه كند. فروشنده بايد در زمان تعيين شده مدارك خود را در اختيار بانك صادر كننده‌ى كارت قرار دهد.ChargeBack هزينه‌اى در حدود 20 دلار براى شخص دربردارد. هم‌چنين اعلام شكايت از شارژ انجام شده نيز داراى يك محدوده‌ى زمانى است كه زمانى در حدود 60 روز پس از شارژ است.

راه‌هاى موجود براى ورود به تجارت الكترونيك

يك فروشنده كه بخواهد از طريق اينترنت كالاهاى خود را براى فروش عرضه كند بايد افزون بر داشتن يك Merchant Account، توانايى پردازش كارت‌هاى اعتبارى را نيز بايد داشته باشد. منظور از پردازش كارت‌هاى اعتبارى، دست‌رسى به آن‌ها براى اطمينان از داشتن هزينه‌ى مورد نياز براى خريد و امكان انتقال پول از كارت اعتبارى به حساب فروشنده است.

در صورتى كه فروشنده‌اى نتواند Merchant Account بگيرد و يا به هر دليلى Merchant Account نداشته باشد، مى‌تواند از شركت‌هاى واسطى چون PayPal و ccnow استفاده كند. استفاده از اين شركت‌ها شايد يك برترى باشد؛ زيرا گرفتن Merchant Account از يك بانك مدت زيادى طول مى‌كشد و از طرف ديگر گرفتن موافقت بانك براى صدور Merchant Account نيز مشكل است. اما از سوى ديگر استفاده از اين شركت‌هاى واسط يك اشكال دارد و آن از دست دادن درصدى از فروش است كه بايد به حساب شركت‌هاى واسط واريز شود.

براى بررسى راه‌حل‌هاى موجود فروشندگان را به دو دسته با Merchant Account و بدون Merchant Account تقسيم مى كنيم:

· فروشنده‌اى كه Merchant Account دارد.

اگر فروشنده Merchant Account داشته باشد؛ يعنى امكان پرداخت از طريق كارت‌هاى اعتبارى دارد. در اين صورت دو راه براى ورود به تجارت الكترونيك در پيش روى دارد:

1- با استفاده از صفحات ايمن (SSL) اطلاعات كارت اعتبارى را دريافت و سپس به صورت دستى سفارش‌ها را پردازش كند.

2- با استفاده از صفحات ايمن اطلاعات كارت اعتبارى را دريافت و با استفاده از فراهم كنندگان سرويس پردازش آن‌ها پردازش كند (Processing Service Provider يا Payment Gateway). مثل Verisign يا Authorize.Net.

فراهم كنندگان سرويس پردازش، سفارش‌ها را براى فروشنده پردازش مى‌كنند و وجوه را به حساب فروشنده واريز مى‌كنند. (به همان Merchant Account اى كه فروشنده از بانك گرفته است). استفاده از اين سرويس‌ها براى فروشندگانى كه حجم فروش زيادى دارند و يا براى اطمينان فورى از وجو هزينه مورد نياز در حساب مشترى بسيار مفيد است.

· فروشنده‌اى كه Merchant Account ندارد.

اين فروشنده براى پردازش كارت‌هاى اعتبارى دو راه دارد. نخست روش معمول آن است كه بايد از بانك يك Merchant Account بگيرد و ديگرى استفاده از روش جايگزين يعنى بدون گرفتن Merchant Account از شركت‌هاى واسط استفاده كند.

1.روش معمول(گرفتن Merchant Account)

فروشنده بايد براى گرفتن Merchant Account از يك بانك درخواست بدهد. به عنوان مثال در بانك heartland (www.submityourapp.com). در حدود 150 سوال وجود دارد كه بايد به آن‌ها جواب بدهد. گرفتن Merchant Account بسيار وقت‌گير و مشكل است. علاوه بر گرفتن Merchant Account فروشنده بايد يكى از روش‌هاى پردازش كارت‌هاى اعتبارى را بر گزيند. روش‌هاى موجود براى پردازش كارت‌هاى اعتبارى به صورت زير است:

· فراهم كنندگان سرويس پردازش(Processing Service Providers)

فراهم كنندگان سرويس پردازش، سفارش‌ها را براى فروشنده پردازش مى‌كنند و وجوه را به حساب فروشنده واريز مى كنند.(به همان Merchant Account اى كه فروشنده از بانك گرفته است). استفاده از اين سرويس‌ها براى فروشندگانى كه حجم فروش زيادى دارند و يا براى اطمينان فورى از وجود هزينه مورد نياز در حساب مشترى بسيار مفيد است.

· نرم افزار(Credit Crad Processing Software)

شما مى‌توانيد نرم افزار پردازش كارت اعتبارى را بخريد و آن را بر روى كامپيوتر خودتان اجرا كنيد. براى استفاده از اين نرم افزار شما بايد اطلاعات كارت‌هاى اعتبارى را جمع آورى و سپس به صورت دستى اطلاعات را وارد نرم افزار كنيد تا نرم افزار آن‌ها را پردازش كند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا