تکنولوژی

چطور طراحى سايت بر روى رتبه آن در موتور جستجو تاثير مى گذارد

نام نویسنده: John Metzler

وب راه – طراحى خوب يک سايت علاوه بر اينکه مى تواند باعث جذب بازديدکنندگان زيادى شود مى تواند باعث افزايش رتبه سايت در موتور جستجو شده و تعداد بازديدکننده از طريق موتور جستجو را نيز افزايش دهد. به اين منظور پارامترهاى مهم در طراحى يک سايت را که از نظر متورهاى جستجو هم مهم هستند را ارزيابى مى نمائيم.

1- اندازه سايت : اندازه يک سايت اثر بسيار زيادى در رتبه آن سايت در موتورهاى جستجو دارد. موتورهاى جستجو به دنبال محتوا هستند ، اگر شما در سايتتان تعداد کمى صفحه وب داريد و رقيب شما تعداد زيادى داريد ، به احتمال بسيار زياد سايت شما رتبه کمترى از سايت رقيب خواهد داشت. در بسيارى از موارد امکانپذير نيست که شما صفحات زيادى را در مورد کسب و کار خودتان در سايت منتشر کنيد در اين مورد شما بايستى به ارائه محتواى رايگان در سايتتان فکر کنيد. با اضافه نمودن محتواى رايگان علاوه بر اينکه مورد علاقه موتورهاى جستجو قرار مى گيريد، باعث رضايتمندى بازديدکندگان شده و باعث مراجعه مجدد به سايت شما مى شود.

2- سايتهاى مبتنى بر صفحات گرافيکى : سايتهائى که از اجزاى گرافيکى به مقدار زياد استفاده مى کنند علاوه بر اينکه زمانمورد نياز براى ديده شده سايت را افزايش مى دهند از نشر موتورهاى جستجو هم دچار مشکل مى شوند. موتورهاى جستجو نمى توانند محتواى عکسها را ايندکس کنند. هرچند گوگل اين امکان را اضافه کرده است اما اين مورد در بيشتر موتورهاى جستجو امکانگذير نيست.

3- صفحات وب پويا : اگر محتواى سايت شما از روى يک بانک اطلاعات بزرگ ساخته مى شود، احتمالا ديده ايد که بخشهائى از سايت ما در موتورهاى جستجو ثبت نشده و قابل جستجو نيستند. بايستى به نوعى موتورهاى جستجو را مجاب کرد که اين صفحات را ثبت کنند. يک راه استفاده از لينک صفحات مورد نظر ( صفحات پويا) در صفحات ثابت است. البته باز هم در اين روش محتواى اطلاعات به احتمال زياد قابل جستجو نيستند. اگر مى خواهيد محتواى اطلاعات را هم قابل جستجو کنيد، راه حل منتظر کردن دوره اى اطلاعاتى است که تغيير نمى کنند. اين اطلاعات را در صفحات ثابت منتشر کنيد. نمونه اين نوع صفحات ، صفخات وبلاگ هستند که اطلاعات اصلى در يک بانک اطلاعاتى است و در دوره هاى زمانى خاصى در سايت ثبت مى شوند.

4- استفاده صحيح از کد HTML : براى توليد سايت خود از برنامه هائى مانند MSWord استفاده نکنيد. صفحات توليد شده در اين برنامه بيشتر شامل اطلاعات مربوط به بنگ و فونت و قالب صفحات مى باشد. در اين حالت روبات موتور جستجو بجاى اينکه به اطلاعات ساى شما دسترسى داشته باشد ، در درجه اول اطلاعات نمايشى سايت را مى گيرد و بعد از آن اطلاعات اصلى را . اين مى تواند در نحوه گردآورى اطلاعات سايت براى ثبت در موتور جستجو اختلال ايجاد نمايد. يک راه استفاده از برنامه هائى چون Dream Weaver است . اين برنامه اطلاعات مربوط به نوع نمايش اطلاعات را در يک فايل CSS ذخيره کرده و در ابتداى صفحه سايت شما آنرا مورد استفاده قرار مى دهد. به اين تتيب در صورت لزوم و در زمان نمايش اين فايل خوانده مى شود و روبات موتور جستحو مشکلى پيدا نمى کند. علاوه بر اين استفاده از کد HTML نادرست در صفحه سايت مى تواند باعث بروز مشکل در روبات موتور جستجو شود هرچند که در نمايش سايت شما توسط مرورگرهاى مختلف ايجاد اشکال نکند.

5- انتخاب نام دامنه مناسب : يک قانون طلائى در اين مورد داريم که مى گويد کارى کنيد که در ذهن بازديدکننده خود باقى بمانيد. يکى از راههاى عمل به اين قانون طلائى استفاده از نامهاى مناسب براى نام سايت است. اسم سايت شما مى تواند نام کسب و کار شما باشد يا نام فعاليتى باشد که شما انجام مى دهيد. هيچگاه از اسامى طوانى و جمله هاى براى ثبت نام سايت خود استفاده نکنيد. علاوه بر اين اگر مى خواهيد به هر دليلى نام دامنه خود را عوض کنيد، براى اينکه رتبه قبلى سايت را از دست ندهيد بهتر است از سرويس Forwarding سايت قبلى استفاده کرده و نام قديم را به آدرس جديد Forward کنيد.

6- استفاده از فريم : سعى کنيد اصلا از فريم در طراحى سايت خودتان استفاده نکنيد. حتى اگر مشترى شما از شما خواست سعى کنيد او را در اين زمينه توجيه کنيد. تعدادى از مرورگرهاى اينترنتى فريم را پشتيبانى نمى کنند و بنابراين سايت شما توسط اين مرورگرها ديده نمى شوند. ذخيره کردن آرس سايتى که با فريم طراحى شده بسيار مشکل است ( بر خلا قانون طلائى)

7- اطلاعات خود را بروز نمائيد : علاوه بر اينکه سايتهائى که تاريخ بروزرسانى آنها مربوط به چند سال پيش است از نظر بازديدکننده اعتبار چندانى ندارد، موتورهاس جستجو هم به اين نکته حساس بوده و اينگونه صفحات را با کمترين رتبه در نظر مى گيرد. سايتهائى که مرتبا بروز مى شوند و صفحاتى که دوره بروز رسانى آنها کوتاه مى باشد، در کسب رتبه بهتر موتورهاى جستجو موفق تر هستند.

آگاهى از مواردى که در بالا ذکر شد براى تمامى طراحان سايت و مديران آنها الزامى است. اگر شما سايتى طراحى نمائيد موارد ذکر شده در آن رعايت نشده باشند، در حقيقت براى دارنده سايت مشکل ايجاد کرده ايد. بيشتر بازديدکننده هاى يک سايت خوب از طريق موتورهاى جستجو سايت مورد نظر خود را مى يابند و علاوه بر اين بازديدکنندگانى که از طريق موتورهاى جستجو به سايتى مراجعه مى کنند به احتمال بسيار زياد از مشتريان واقعى سايت هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا