تکنولوژی

پیام های کوتاه متنی در فجایع به کمک انسان ها می آید

آی تی ایران – اس ام اس يا تکنولوژى پيام هاى متنى تاثير فراوانى در محدوده زمانى بعد از فاجعه سونامى داشت.

در حالى که سيگنال هاى تلفن هاى همراه و پوشش آن درمناطق حادثه ديده کاهش يافته و عملا ارتباط تلفنى مقدور نبود اس ام اس توانست نقش ويژه اى در اين عرصه خصوصا در کمک رسانى ايفا کند.

هم اکنون مطالعه بر روى اين که چگونه پيام هاى متنى مى توانند در مواقع بحرانى مورد استفاده واقع شوند آغاز شده است.

Sanjaya Senanayake که براى تلويزيون سريلانکا کار مى کند را وبلاگ نويسان بيشتر با عنوان آنلاينش””Morquendi مى شناسند. او يکى از اولين کسانى بود که بعد از خرابى هاى سونامى که بخش عمده سريلانکا را درنورديد و در حالى که خطوط تلفن قطع شده و پوشش تلفن همراه بسيار ضعيف بود از طريق اس ام اس براى دوستان هندى اش پيغام فرستاد. آنها بلافاصله پيام درخواست کمک وى را در وبلاگ ” سگ هاى بدون مرز” قرار دادند و از آن طريق هزاران نفر در سراسر دنيا پيام کمک Senanayake را دريافت کردند.

چنين تجربياتى نشان مى دهد سرويس هاى اس ام اس مى توانند سبيار از لحاظ عملى در مقايسه با تماس با تلفن همراه و يا خطوط تلفن ثابت موثر تر باشند و اين به دليل گستردگى اين تلفن ها حتى در دور افتاده ترين مناطق روستايى آن را به يک ابزار ارتباطى ارزشمند تبديل مى کند.

در همين حال برخى از کارشناسان اعتقاد دارند قابليت هاى سرويس پيام کوتاه اين امکان را مى تواند در اختيار مردم بگذارد که در هنگام خطر بلافاصله پيامى را مخابره کنند که آن پيام پس از بررسى در سرور( حالا چه به صورت دستى و چه ماشينى ) به آژانس هاى کمک رسانى و اورژانس ارسال گردد.

همچنين مى توان اين پيام را به صورت اس ام اس حت به نزديک ترين کسانى که در همان منطقه درخواست کمک شده ارسال کنند .

ايده سيستم هشدار از طريق پيام کوتاه متنى هم اکنون مورد توجه برخى افراد و گروهها قرار گرفته و آنها تلاش مى کنند با اجراى اين پروژه عملا در حوادث بعدى به ابزارهاى کمک کننده موثرترى مجهز شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا