تکنولوژی

فاز اول شبکه زیرساخت کشور به بهره برداری رسید

ایسنا – مرحله‌ى اول پروژه توسعه‌ى شبكه‌ى انتقال زيرساخت با حضور وزير ICT و مسؤولان مربوطه گشايش يافت.

به گزارش خبرنگار سرويس ارتباطات خبرگزارى دانشجويان ايران (ايسنا)، “دكتر معتمدي“ در اين مراسم اظهار داشت: با توجه به اينكه در سال پايانى برنامه‌ى سوم و ماه‌هاى پايانى اين برنامه هستيم، ضرورى است با تلاش بيشتر سعى كنيم اهداف پيش‌بينى شده در برنامه را تحقق ببخشيم. چرا كه عدم تحقق آن مى‌تواند در توسعه‌هاى برنامه‌ى چهارم اثر منفى داشته باشد. از طرف ديگر اگر بتوانيم عملكردى بيشتر از برنامه داشته باشيم مبناى بسيار خوبى براى توسعه‌ى برنامه‌ى چهارم در بخش ارتباطات و فناورى اطلاعات خواهد شد.

وى، ادامه داد: خوشبختانه در بخش تلفن ثابت، تلفن همراه و IT نسبت به پيش‌بينى‌هاى برنامه بسيار جلوتر مى‌باشيم، اما در بخش انتقال كه عمدتا شامل بخش توسعه‌ى شبكه‌ى فيبرنورى و ايجاد ظرفيت روى آن بود از برنامه عقب بوديم و اين مساله نگرانى بسيارى ايجاد كرده بود چراكه شبكه‌ى انقال، تندرگها و شريان حياتى ارتباطات كشور است و بدون آن توسعه‌هاى ديگر معنى ندارد.

وى، افزود: اين عقب ماندگى از برنامهى اول توسعه شروع شد. در برنامه‌ى دوم تشديد شد و در سال‌هاى ابتدايى برنامه نيز اين امر ادامه داشت. به طورى كه در ابتداى برنامه‌ى اول تنها 90 هزار كانال ظرفيت، آن‌هم بصورت راديوهاى آنالوگ وجود داشت. در انتهاى برنامه‌ى اول اين ظرفيت 270 هزار كانال مى‌رسد كه تنها 13 هزار كانال آن از طريق برنامه‌ى دوم 430 هزار كانال پيش‌بينى مى‌شود 1 تا 78 هزار كانال اجرا گردد. اين امر باعث مى‌شود در ابتداى برنامه‌ى سوم تنها 348 هزار كانال مورد استفاده قرار گيرد. بنابراين ضرورى بود كه در برنامه‌ى سوم تلاش بيشترى صورت گيرد تا جبران توسعه‌هاى قبلى بشود از طرف ديگر در طول برنامه سوم شبكهى تلفن ثابت به بيش از دوبرابر تلفن همراه به حدود ده برابر افزايش پيدا مى‌كند و همچنين شبكه‌ى IT به طور جدى در برنامه‌ى سوم مورد استفاده قرار مى‌گيرد.

وى، افزود: اگر توسعه‌هاى اوايل برنامه‌ى چهارم كه با ورود اپراتور دوم و سوم و توسعه‌ى جهشى IT را در نظر بگيريم مى‌بينيم كه عدم توسعه‌ى شبكه‌ى زيرساخت مى‌توانست چقدر نگران كننده باشد. به همين دليل هم بسيارى از منتقدان توسعه‌هاى ICT بدون پشتوانه ذكر مى‌كردند لذا يك طرح ضربتى فوق‌العاده براى جبران عقب ماندگى‌هاى فوق درنظر گرفته شد كه اين امر نيز در دو بخش صورت گرفت. بخش نخست، توسعه‌ى شبكه‌ى فيبر نورى كه با همكارى مخابرات ايران و استان‌ها صورت گرفت و بخش دوم، نصب تجهيزات و ايجاد ظرفيت روى شبكه‌ى فيبر نوري.

وزير ICT افزود: نتيجه‌ى تلاش همكاران افزايش شبكه‌ى فيبرنورى بين شهرى از 5143 كيلومتر در ابتداى برنامه‌ى سوم به بيش از 29 هزار كيلومتر در حال حاضر مى‌باشد (يعنى حدود 6 برابر). با اقدامى كه در مورد افزايش كانال‌ها صورت گرفته، ظرفيت كانال انتقال بين شهرى از 348 هزار كانال ابتداى برنامه‌ى سوم به حدود 700 هزار كانال تا قبل از اين افتتاح افزايش يافت و امروز با راه‌اندازى 240 هزار كانال با سرمايه‌گذارى حدد 90 ميليارد ريال اين ظرفيت به 940 هزار كانال افزايش پيدا مى‌كند. به عبارت ديگر از ابتداى برنامه‌ى سوم تا كنون حدود 170 درصد در ايجاد ظرفيت انتقال بين‌شهرى رشد داشته‌ايم. به اين ترتيب برنامه‌ى سوم هم بطور كامل انجام شد و در بخش انتقال نيز از برنامه‌ى سوم پيشى گرفتيم. (هدف برنامه‌ 521 هزار كانال بود كه 590 هزار كانال ايجاد شد.)، اما برنامه‌ى ديگرى به موازات اين طرح در دست اجرا است كه اميدواريم تا قبل از پايان دولت حاضر افتتاح شود. اين طرح ظرفيت ارتباط بين شهرى را به 5/4 ميليون كانال خواهد رساند كه نه تنها يكى از قويترين شبكه‌هاى زيرساخت در مقياس جهانى در كشور راه‌اندازى خواهد شد بلكه همه‌ى توسعه‌هاى آينده در طول برنامه‌ى چهارم و حتى پنجم را از نظر زيرساخت تضمين خواهد كرد.

دكتر معتمدى، گفت: مى‌توانم با جرات بگويم شبكه‌ى زيرساخت در كنار توان ماهواره‌يى كشور كه با بهره‌بردارى از ماهواره‌ى زهره شكل خواهد گرفت، ايران را به محور ارتباطات منطقه تبديل خواهد كرد، در همين ارتباطات برنامه‌هاى مشتركى با كشورهاى همجوار داريم كه تعدادى از آن‌ها نيز به اتمام رسيده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا