تکنولوژی

مخالفان كاهش 50‌درصدى تعرفه اينترنت: موافقيم

دنیای اقتصاد – در حالى كه مسوولان شركت مخابرات از كاهش 50‌درصدى قيمت اينترنت خبر مى‌دهند انجمن صنفى كارفرمايان اينترنتى با تغيير موضع خود از موافقت با آن سخن مى‌گويند.

به دنبال مطرح شدن بحث كاهش 50‌درصدى تعرفه‌هاى اينترنتى برخى از اعضاى اين انجمن در واكنش سريع آن را باعث ايجاد يك دامپينگ در عرصه خدمات اينترنتى دانسته و حتى به نوعى بحث حذف ICP‌ها را مطرح كردند اما به مرور به نظر مى‌رسد كه موضع اين انجمن تغيير كرده چرا كه رضا پارسا در گفت‌وگو با خبرنگار دنياى اقتصاد حتى اين كاهش را نتيجه پيگيرى‌هاى اين انجمن ذكر مى‌كند.

رضا پارسا به خبرنگار ما گفت: قيمت اينترنت در كشور چندين برابر قيمت جهانى آن است چنانچه هم اكنون قيمت پهناى باند يك مگابيت متقارن 7500 دلار حدود 6 ميليون تومان است كه پس از پيگيرى‌هاى اين انجمن وزارت ICT و شركت مخابرات بر بررسى اين موضوع و كاهش قيمت تعرفه اينترنت پرداخته‌اند كه در صورت كاهش 50‌درصدى قيمت پهناى باند طى چند ماه آينده به تدريج قيمت اينترنت در بازار 30‌درصد كاهش مى‌يابد.

پارسا افزود: كاهش هزينه‌هاى يك ISP موجب ارتقاى كيفيت خدمات آن مى‌شود و اگر تاكنون به دليل بالا بودن هزينه باند و هماهنگ نبودن دخل و خرج برخى شركت‌ها از پهناى باند كم در ساعات اوج ترافيك استفاده مى‌كردند اما با كاهش هزينه‌ تعرفه مى‌توانند خدمت بهترى ارائه كنند كه هم به نفع مردم و هم به نفع خودشان است.

با توجه به اينكه برخى از كارشناسان معتقدند شركت‌هاى ICP با كاهش تعرفه‌ها متضرر مى‌شوند پارسا گفت: شركت‌هاى ICP فعال در كشور اكثرا ISP نيز هستند و از محل درآمد ISP خود استفاده مى‌كنند و پهناى باند قابل ملاحظه‌اى نيز از مخابرات دريافت مى‌كنند و با توجه به اينكه 60‌درص ISPدهاى كشور پهناى باند خود را از مخابرات دريافت مى‌كنند تنها 40‌درصد از آنها باICP ها قرارداد دارند.

همچنين محمدرضا سعيد‌آبادى رييس هيات مديره ISP والا پيام فردا در همين زمينه گفت: مخابرات توانايى فنى و پوشش همهISP ها را ندارد و نيازمند همكاريICP ها است و عقب افتادن كاهش تعرفه‌ها نيز به دليل تدابير مخابرات به منظور جلوگيرى از متضرر شدنICP ها است و تنها در صورتيICP ها از اين كاهش تعرفه زيان مى‌بينند كه مخابرات ميزان پرداختى آنها به ازاى پهنى باندى كه مى‌فروشند را افزايش دهد.

وى كاهش تعرفه‌هاى اينترنتى را لازم دانست و گفت: اين شركت هم ISP است و هم خدمات Voic ارائه مى‌كند و با توجه به پهناى باند زيادى كه خدمات Voic نياز دارد در صورتى كه تعرفه‌ها كاهش نيابد توان ادامه سرويس را نداريم.

رضا فرزانه مدير عامل ISP پرديس نيز كاهش 50‌درصدى تعرفه را موجب كاهش 10 تا 30‌درصد قيمت نهايى آن در بازار عنوان كرد و گفت: هزينه‌هاى ديگرى نيز به جز هزينه پهناى باند براى يك ISP وجود دارد و پهناى باند تنها يكى از فاكتورها است در نتيجه 50‌درصد كاهش تعرفه پهناى باند موجب كاهش 30‌درصد قيمت نهايى مى‌شود.

وى در ادامه گفت: كاهش تعرفه روند مثبتى در كاهش قيمت و ايجاد رقابت در بازار مى‌شود به طورى كه شركت‌ها براى ادامه رقابت كمتر از 3 ماه آينده به كاهش قيمت‌هاى خود اقدام مى‌كنند.

وى كاهش هزينه‌هاى ISP‌ها را موجب توسعه خدمات آنان و ايجاد زمينه اقتصادى براى اضافه‌كردن لينك‌هاى E1 و ارتقاى كيفيت خدمات دانست و گفت: شركت‌هاى PAP (ارائه‌كننده اينترنت پرسرعت) نيز به دليل پهناى باند زيادترى كه نياز دارند مى‌توانند با استفاده از كاهش هزينه پهناى باند خطوط ADSL خود را با هزينه كمترى عرضه كنند.

با توجه به اينكه تاكنون برخى از شركت‌هاى ISP اقدام به كاهش بى‌رويه و غير متعارف قيمت اينترنت در بازار مى‌كردند رضا پارسا معتقد است با كاهش تعرفه‌ها و كاهش قيمت توسط همهISP ها اين مشكل تا حدودى مرتفع مى‌شود.

سعيد‌آبادى نيز در اين زمينه گفت: هر چند كه همه شركت‌ها در اين رقابت به كاهش قيمت‌هاى خود بپردازند اما باز هم شركت‌هايى به عرضه غير اصولى و ارزان اينترنت مى‌پردازند و تا زمانى كه ضابطه و قانونى از مراجع مسوول تعيين نشود اين مساله ادامه دارد.

ى افزود: در كشورهاى ديگر، شركتى با اتكا به ثروت و قدرت‌ مالى خود به خارج‌كردن ديگر شركت‌ها از گردونه رقابت مى‌پردازد در نهايت در جايى با او برخورد قانونى لازم مى‌شود اما فكر نمى‌كنم در ايران حتى در صورت تشكيل اتحاديه اين قدرت براى برخورد در اتحاديه وجود داشته باشد در حالى كه اگر هم اتحاديه چنين مجوز و قدرتى براى برخورد با

اين گونه شركت‌ها داشته باشد اما متاسفانه در كشور ما همان اتحاديه نيز وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا