تکنولوژی

سکوت یک سال و نیمه در اجرای طرح سيستم عامل ملی

هموطن سلام – در مورد سيستم عامل ملى لينوکس يک برنامه کلان سه ساله طراحى شده که به دليل عدم تخصيص بودجه هاى لازم، اين طرح يک سال و نيم است که به تاخير افتاده و خوابيده است.

دكتر محمدخوانسارى مدير طرح ملى لينوكس فارسى در گفتگو با خبرنگار هموطن با بيان مطلب فوق افزود: تا کنون در سال جارى، قرار دادى براى توسعه لينوکس منعقد نشده و ادامه فعاليت مرکز شريف هم به دليل نگاه ملى اين مرکز به پروژه لينوکس اس .

وى ادامه داد: فعاليت ها و برنامه ريزى هاى صورت گرفته در ابتداى امسال تهيه و به مراجع تصمصم گيرنده ارسال شده، اما تاکنون هيچ بودجه اى براى گسترش و تعميم اين طرح اختصاص نيافته است.

وى با اشاره به طرح تکفا افزود: مجموعا براى گسترش سيستم عامل ملى و نهادينه کردن زبان فارسى در آن به يک اعتبار 10 ميليارد ريالى نياز است، که 4 ميليارد آن مربوط به بحث فرهنگ سازى و 6 ميليارد ديگر نيز مربوط به بحث فارسى سازى است، که تمام سرفصل ها و بودجه هاى مورد نياز تدوين گرديده و براى اخذ بودجه لازم از تکفا، به دبير خانه شوراى عالى اطلاع رسانى ارسال شده ولى تا کنون به جايى نرسيده است.

خوانسارى در پايان خاطر نشان ساخت: سال گذشته 10 ميليارد ريال تقاضاى بودجه از تکفا داشتيم که فقط 2 و نيم ميليارد ريال آن اختصاص يافت و در مجموع تا کنون، 7/3 ميليارد ريال بودجه دريافت نموده ايم که بدين وسيله 20 پروژه را تعريف و به مرحله اجرا رسانده ايم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا