تکنولوژی

دکتر معتمنژاد و سه واژه مقدس:نظرات دکتر محسنيان راد

ایران و جامعه اطلاعاتی – کسانى که از نزديک دکتر معتمدنژاد را مى‌شناسند، به خوبى از حساسيت و توجه خاص وى نسبت به شاگردانش آگاهى دارند. دانشجويان دکتر نيک مى‌دانند که اين استاد بزرگ ارتباطات، چگونه در همه مراحل از دانشجويانش حمايت مى‌کند و گرامى‌شان مى‌دارد. مصداق‌هاى اين رفتار استاد معتمدنژاد از زبان شاگردان ايشان بسيار شنيدنى است.

در گفت و گويى طولانى با دکتر مهدى محسنيان راد، از نخستين دانشجويان ارتباطات دکتر معتمدنژاد، واکنون از استادان و پژوهشگران برجسته اين حوزه، به مرور خاطرات ايشان درباره دکتر معتمدنژاد و دانشکده ارتباطات پرداختيم. متن کامل اين مصاحبه به زودى منتشر مى شود.
دکتر محسنيان راد رفتار استاد خود نسبت به دانشجويان را در سه واژه خلاصه مى‌کند: مراقبت، حمايت و تشويق خلاصه مى‌کند. خاطرات او در اين باره‌اند.

حمايت از پژوهش
دکتر محسنيان راد، که دو بار به عنوان پژوهشگر فرهنگى سال کشور در حوزه ارتباطات انتخاب شده است در مرور خاطرات خود به نقش دکتر معتمدنژاد در تشويق و حمايت از دانشجوى سال دوم کارشناسى که به پژوهش علاقه‌مند بود، اشاره مى‌کند:

«سال دوم دانشکده بودم که پيشنهاد يک نظرسنجى از داوطلبان کنکور دانشکده ارتباطات را به رييس وق دانشکده دادم. ايشان پيشنهاد من را همراه با پرسشنامه اى که ضميمه کرده بودم به معاون وقت دانشکده که دکتر معتمدنژاد بودند، دادند. يک روز آمدند سراغ من که بياييد دکتر معتمدنژاد با شما کاردارد. خدمت ايشان رفتم. آقاى دکتر پرسشنامه را خوانده و اصلاح کرده بودند. بسيار با روى باز با من برخورد کردند و پرسيدند براى اين کار چه امکاناتى لازم داري. من هم امکانات مورد نياز را گفتم. توجه داشته باشيد که آن در سال‌ها (1347) اصلا از اين کارها مرسوم نبود… حدود 2000 پرسشنامه تهيه شد و هنگام کنکور آن‌ها را ميان داوطلبان توزيع کرديم… وقتى نتايج استخراج شد، گزارش آ‌ن‌را به دکتر معتمدنژاد دادم. ايشان آن را اصلاح کردند و به صورت يک گزارش منتشر شد که الان موجود است.

بعد از اتمام کار، از من دعوت شد به کارهاى تحقيقاتى‌ام ادامه و گروهى تحقيقاتى تشکيل دهم. بعد از آن کارهاى تحقيقاتى زيادى را زير نظر دکتر معتمدنژاد انجام داديم.

حمايت از ادامه تحصيل
«سال 1353 يک بورس دکترى (از ليسانس به دکترى) به دانشکده ما دادند. در فرانسه آن زمان، تحصيلات ليسانس به بعد، پيوسته بود. آن بورس در اختيار من قرار گرفت که به احتمال بسيار زياد آقاى دکتر معتمدنژاد در اين مورد نقش داشتند. آقاى دکتر معتمدنژاد گفتند آماده شو براى اينکه به فرانسه بروي. ولى يکى از مشکلات من اين بود که زبان فرانسه نمى‌دانستم. بعدازظهر يک روز خانمى وارد اتاق من درمرکز تحقيقات دانشکده شد و گفت که به عنوان عضو هيأت علمى در دانشکده استخدام شده است، ولى چون اين ترم درس ندارد آقاى دکتر معتمدنژاد گفته‌اند که من بيايد و به من زبان فرانسه درس بدهد.

تشويق ويژه
استادان بسيارى به تشويق دانشجويان‌شان مى‌پردازند، اما تشويق‌هاى دکتر معتمدنژاد تنها به دوران دانشجويى دانشجويان ايشان محدود نمى‌شود، بلکه هميشگى است. خاطره دکتر محسنيان راد در اين باره خواندنى است: «فوق ليسانس را در دانشکده تلويزيون و سينما خواندم. وقتى از رساله‌ام دفاع کردم دکتر معتمدنژاد همراه با دکتر صدرالدين الهى (يکى از استادان ديگر دانشکده ارتباطات) براى تشويق به منزل ما تشريف آوردند و هديه‌اى به من دادند. ايشان تأکيد کردند که من روى رساله‌ام کار و آن را منتشر کنم.»

اين سه واژه
«سال 1363 مشاور آموزشى خبرگزارى جمهورى اسلامى شدم در همان زمانى که دکتر کمال خرازى مدير آن بودند. در آنجا طرح آموزش مکاتبه‌اى را براى خبرنگاران ايرنا ارايه کردم. جزوه‌هايى را براى اين طرح منتشر کرديم که دکتر معتمدنژاد در اينجا هم که اولين کار مستقل من بعد از انحلال دانشکده بود کمک کردند… باز هم مثل هميشه آقاى دکتر معتمدنژاد به مراقبت، حمايت و تشويق خو ادامه دادند. با اينکه آنزمان ايشان در فرانسه تدريس داشتند، ولى من از طريق نامه مرتبا با ايشان در تماس بودم.»

در دانشگاه امام صادق
دکتر محسنيان راد که سالهاست عضو هيأت علمى دانشگاه امام صادق است به نقش دکتر معتمدنژاد در شکل گيرى دانشکده فرهنگ و ارتباطات اين دانشکده و دوره دکتراى آن نيز اشاره مى‌کند: « وقتى مى‌خواستيم دوره دکتراى فرهنگ و ارتباطات را دانشگاه امام صادق داير کنيم باز هم دکتر معتمدنژاد در طراحى درس‌ها کمک کردند و اين بار دانشگاه امام صادق از «حمايت، مراقبت و تشويق» و نيز تدريس ايشان بهره مند شدند. از صميم قلب دعا مى‌کنم که سايه دکتر معتمدنژاد سالهاى سال بر سر جامعه علمى ايران باشد.»

دکتر مهدى محسنيان راد در يک جمع بندى از شيوه رفتار استاد خود با شاگردانش مى‌گويد: «وقتى فکر ميکنم ميبينم که هيچ وقت نتوانسته ام کارى را که دکتر معتمدنژاد براى من انجام داده اند براى هيچکدام از دانشجويانم انجام دهم…»

با دکتر محسنيان راد البته درباره دانشکده ارتباطات هم صحبت کرديم. وى در يادآورى خاطره‌هاى خود به ماکتى اشاره مى‌کند که آن سالها ساخته شده بود و قرار بود بر اساس آن «دانشگاه» علوم ارتباطات اجتماعى شکل بگيرد.

در آستانه نوگشايى دانشکده علوم ارتباطات اميدواريم با گسترش و تجهيز امکانات روزى شاهد افتتاح اولين دانشگاه علوم ارتباطات در ايران باشيم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا