تکنولوژی

5 شرکت ارايه دهنده خدمات ماهواره اى تا ده روز ديگر انتخاب مى شوند

آی تی ایران – رييس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات و راديويى گفت: با حضور شرکت هاى خصوصى ارايه دهنده خدمات ماهواره اى انحصاردولتى در اين عرصه شکسته مى شود و زمينه تشکيل شرکت هاى حرفه اى و قوى ايرانى با قابليت فعاليت بين المللى هم فراهم مى شود.

مسعود داورى نژاد که در يک جلسه مطبوعاتى سخن مى گفت با اشاره به قراردادن حداکثرسهم 25 درصد سهام دولتى در اين بخش خاطر نشان کرد: صرفا براى فهميدن اين که چه شرکت هايى از اين مقدار سهام برخوردارند و يا شرکت ها از سهامداران مشترک برخوردار نيستند مجبور به کار اطلاعاتى سنگينى شديم.

وى در پاسخ به اين پرسش خبرنگار ما که آيا مهلت ده روزه اى که براى ارايه دادن ضمانت بانکى به شرکت ها داده شده در حقيقت کمک به برخى شرکت هايى نيست که مى خواهند سهام خود را جابه جا کنند گفت: ما زمانى که براى ارايه ضمانت نامه اعلام کرده بوديم بسيار کم و در حد يک روز بود و براى برخى شرکت ها اين موضوع ممکن نبود براى همين مجبور شديم زمان را اضافه کنيم .

وى همچنين شايعه هر گونه تغيير سهم در طى روزهاى اخير توسط شرکت هاى پذيرفته شده را رد کرد.

وى در پاسخ به اين پرسش که چرا باحضور شرکت هاى دولتى در اين عرصه باز سهم 25درصد براى دولتى ها در نظر گرفته شده گفت: واقعيت اين است که هنوز در کشور ما ارزيابى و فهم عمومى و خصوصى ممکن نيست براى همين ما نيز در جريان بررسى ها با مشکلات متعددى روبه رو شديم حتى برخى شرکت ها 2 ساعته اسم عوض مى کردند و تحويل مى دادند به همين دليل ما بايد به شرکت هاى خصوصى که به نوعى سهم عمومى دارند اجازه حضور مى داديم .

به گفته داورى نژاد قرعه کشى از ميان 16 شرکت پذيرفته شده تا ده روز ديگر انجام مى شود و 5 شرکت برتر براى مدت 5 سال مى توانند خدمات خود را در زمينه استفاده از فضاى فرکانس ماهواره اى انجام دهند.

وى دليل دريافت 4 ميليارد و 500 ميليون تومان بابت حق امتياز اين کار از هر شرکت را افزايش توان شرکت ها دانست و گفت: اين ديگر در همه دنيا يک فرمول پذيرفته شده است که اگر حق امتياز از شرکت ها مبلغ بيشترى گرفته شود هم کسانى که وارد اين عرصه مى شوند افراد حرفه اى تر و متصص ترى هستند و هم به خاطر برگشت پول مجبور به فعاليت بيشترى مى باشند.

داورى نژاد افزود: اين که ما مبلغ امتياز را بالا گرفته ايم به دليل خواست براى پرشدن خزانه دولت نيست ما علاوه بر اين ما 1 ميليارد و نيم را ابتدا و بقيه را به صورت قسطى از شرکت ها دريافت مى کنيم که در صورت فعاليت قابل قبول هر شرکت به آنها در اين زمينه سياست هاى تشويقى نيز در نظر گرفته ايم به اين ترتيب که بخشى از مبلغ قسط آنها را کم مى کنيم که اين ميزان با توجه به رشد شرکت مذبور تغيير مى کند.

وى اضافه کرد: به اين ترتيب هر قدر شرکت هاى خدمات دهنده ماهواره اى قوى تر و حرفه اى تر مى شوند ما نيز از مبالغ بازگشتى آنها کم مى کنيم و اين بهترين روش ايجاد شرکت هاى قوى در اين عرصه است.

داورى نژاد همچنين در بخش ديگرى از سخنانش با اشاره به مجوزهاى صادر شده PAP براى شرکت هاى ايرانى گفت : از 13 شرکت فقط يکى تقاضاى پس دادن امتياز را کرد اما ما انتظار داشتيم شرکت هاى بيشترى اين کار را انجام دهند.

وى در پاسخ به اين پرسش که بسيارى از شرکت هاى PAP به دليل فقدان فضاى لازم ترجيح داده اند که پورت هاى خود را بيشتر در شهرستان ها واگذار کنند گفت: بله به دليل مشکلاتى که برخى به مخابرات مربوط مى شد اين شرکت ها نتوانستند فضاى لازم کار را در کنار مراکز مخابراتى مهيا کنند به همين دليل به واگذارى پورت ها در شهرستان ها روى آورده اند البته ما توصيه کرده و مى کنيم که شرکت ها به خدمات بى سيم هم به اندازه خدمات ADSL نگاه کنند که هم اکنون برخى از شرکت ها به اين جمع بندى رسيده اند که خدمات اينترنت بى سيم ارايه دهند.

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويى اضافه کرد: ما حتى بى سيم خاصى را هم پيش بينى نکرديم و الان جاى 8 شرکت را در ارايه خدمات اينترنت بى سيم خالى مى دانيم که به هر کدام مى توانيم درحدود 50 مگاهرتز فرکانس هم اختصاص بدهيم و اين فضاى بسيار مساعدى است چرا که کل مخابرات کشور در مجموع 12 مگاهرتز بيشتر از ظرفيت فرکانس ما استفاده نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا