تکنولوژی

9مشخصه‌اى كه يك وب سايت نبايد داشته باشد!

نام نویسنده: Jeff Wuorio

eMarketingway – عموماً وقتى از سايت شما صحبت مى‌شود، نبايد هچ كم و كسرى در آن وجود داشته باشد. اما خيلى كم به آن چه كه نبايد در وب‌سايت باشد، پرداخته شده است. اين مساُله تاُثير منفى بر عملكرد سايت دارد، زيرا برنامه‌ريزى ضعيف و غافل شدن از سايت، ممكن است به از دست دادن شغل، مسايل امنيتى، ترافيك كم و ساير مشكلات منجر شود.
البته اين مشكلات قابل جلوگيرى هستند. و اين هم 9 عاملى كه بايد از آنها اجتناب كنيد:

1- گذاشتن عكس خود در صفحه‌ى اصلي.
با وجود آن كه عكس شما يك نوع خوشامدگويى به بازديدكننگان شمار مى‌آيد، برخى كارشناسان عقيده دارند، اين عكس، دليل حضور بازديدكنندگان را در سايت شما كم رنگ مى‌كند. لارينا كيس، رييس بخش كارشناسى موفقيت و عملكرد ـ يك موسسه‌ى مشاوره در فيلادلفيا ـ در اين‌باره مى‌گويد:”ديدن اين عكس، مانند ملاقات يك شخص جديد است، و به جاى پرداختن به مسايل بازديدكنندگان، مثل اين است كه به آنها بگوييد:”من چقدر در عكس، عالى هستم“. وب سايت شما بايد تماماً درباره‌ى بازديدكننگان باشد و نه در مورد شما. قبل از هر چيز بايد آنها را به سايت، علاقمند كنيد“.

2- زياده رو ى در پخش قطعات ديدارى و شنيداري.
اين مورد شامل هر قطعه‌ى ديدنى و شنيدنى مى‌شود. از يك طرف تصاوير متحرك گيج كننده در صفحه‌ى اصلى واز طرف ديگرهر نوع عكس، از مشتريان سايت گرفته تا موش خانگى شما.

مورد اول چيزى بيش از بهره‌گيرى بيهوده از فن‌آورى جديد نيست و مثال آخر، گمراه شدن از مسير فعاليت‌هاى حرفه‌اى است. گذشته از اين، بارگذارى موسيقى‌هاى پرزرق برق و پر سر و صدا مدت زياد‌ى طول مى‌كشد و همين امر، بازديد كنندگان سايت شما را فرارى مى‌دهد.
روت آترلى( يكى از شركاى اصلى مركز استراتژى‌هاى خلاق،يك آژانس ارتباطات مردمى در ريچموند،ب،س،كانادا) مى‌گويد: ”داشتن يك سايت با فن‌آورى قوى براى بسيارى از وب سايت‌ها ضرورى است، اما براى حضور تكنولوژى بايد دليلى مهم‌تر از تحت تاثير قراردادن مردم، وجود داشته باشد.

3- وجود گزينه‌هاى گيج‌كننده‌ى فراوان.
به شما حق مى‌دهم، چرا كه مى‌خواهيد صفحات و مطالب گوناگون زيادى به بازديدكنندگان سايت خود ارايه دهيد. اما ساختار سايت بايد به اندازه‌ى كافى ساده باشد، تا بازديدكنندگان گيج و سر در گم نشوند. كيس در اين باره مى‌گويد:”از تنظيم فهرست انتخابى با حدود 20 گزينه‌ى انتخابى خوددارى كنيد، افراد،در هر بار مى‌توانند بين 5 تا 9 مطلب را به خاطر بسپارند. سعى كنيد از اين حد فراتر نرويد، چون در غير اين صورت،آنها گيج شده، سايت شما را ترك مى‌كنند.“

4- اطلاعاتى كه ممكن است به حريم شخصى افراد و مسايل امنيتى لطمه وارد كند.
البته اين مساُله تا حد زيادى به ماهيت وب سايت، غل و كنارآمدن شما با قضايا بستگى دارد. در هر صورت ضرورى است، كه مطالب وب سايت خود را خوب بررسى كنيد، تا اطلاعاتى كه به مسايل شخصى و مسايل امنيتى لطمه وارد مى‌كند، و همچنين مورد علاقه‌ى هكرها است در آن موجود نباشد.

در ابتدايى ترين مراحل، بايد از گذاشتن عكس‌ها، آدرس‌هاى ايميل و جزييات شخصى كاركنان در وب سايت خوددارى كنيد. همچنين، چگونگى طراحى ساختار URL و صفحه‌ى پيغام ايراد 404 نوع سرور يا پشتيبان شما را براى افراد، آشكار مى‌سازد. اين‌ها چيزهايى است كه هكرها نبايد بدانند. حتى در انتشار اطلاعات درباره‌ى توليدات، كارشناسان وب، توصيه مى‌كنند، فقط از نكاتى كه شتريان را به خريد ترغيب مى‌كند؛ استفاده كنيد و نه نكاتى كه اطلاعات شركت را به خارج انتقال دهد. سعى كنيد، در اسرع وقت از يك كارشناس وب يا يك وكيل استفاده كنيد، تا نكاتى كه امكان سوء استفاده از آنها در سايت وجود دارد؛ را بررسى كند. از اين هم فراتر رفته، مى‌توانيد يك كارشناس امور امنيتى در سايت خود داشته باشيد.

5- گذاشتن اطلاعاتى در وب سايت كه به سود رقباى شما باشد.
مسئولين بخش برنامه‌ريزى اطلاعات يك وب سايت، بايد مانند دزدها فكر كنند. به اين
ترتيب، احتمال اين كه اين افراد، برنامه‌هاى اطلاعاتى را طراحى كنند كه مورد علاقه‌ى رقيبان سايت باشد، از يبن مى‌رود. برخى بخش‌هاى اطلاعاتى در نوع خود بى‌ضرر هستند، اما در تركيب با يكديگر، مى توانند مطالب زيادى را درباره‌ى فعاليت‌هاى شغلى، شركاى استراتژيك، مشترى‌هاو ساختار درونى سازمان شما آشكار سازند. در اين جا هم حضور يك كارشناس بسيار سودمند است.

6-سخنان نامفهوم و كلمات فنى پيچيده.
هدف اصلى بيشتر وب سايت‌ها آگاه ساختن مشتريان از نحوه فعاليت‌هاى سايت و چگونگى ارائه خدمات و توليدات به مشتريان است. وقتى در سايت خود از زبانى فنى يا اصطلاحاتى نامفهوم استفاده مى‌كنيد به طورى كه اكثر مردم از درك آنها عاجزند در حقيقت به كار بيهوده‌اى دست زده‌ايد. از بيانى شيو و مستقيم استفاده كنيد. شرهورويتس متصدى امور تبليغات و نويسنده‌ى كتاب اصول كسب درآمد: بازاريابى با رعايت حقوق مشترى در اين باره مى‌گويد: استفاده از كلمات پيچيده يا زياده گويى در اينترنت امرى عادى است. اما اين مسأله با صداقت‏، كيفيت محصولات و درستكارى فعاليت‌هاى شما مغايرت دارد.

7- مطالبى كه شغل شما را بهتر از آنچه كه هست نشان مى‌دهند.
مطمئناَ قصد شما فروش اجناس از طريق وب سايت است. اما بازاريابى ـ فوت و فن فروش و تعاريف اظهار نظرهاى مشتريان ـ كه بيشتر از آگاهى دادن و جذب مردم به لاف زدن مى‌پردازد؛ فقط بازديد كنندگان را فرارى مى‌دهد. آترلى مى‌گويد : وب سايت خود را با تبليغات پر نكنيد بلكه آن را به شكل يك مكالمه دو طرفه بين خود و بازديد كنندگان طراحى كنيد“.

8- مكان‌هاى گفتگوى بدون نظارت.
اگر قصد داريد يك محيط گفتگو ايجاد كنيد، از يك ناظر براى پذيرفتن موارد احتمالى استفاده كنيد به اين ترتيب از هرز نامه‌ها، درخواست‌هاى خلاف عرف، نقض حريم امنيتى و ساير درد سرها دورى مى‌كنيد.

9- لينك‌هاى به درد نخور و مطالب قديمي.
هيچ چيز به اندازه اطلاعات نامربوط و قديمى بازديد كنندگان سايت را گمراه نمى‌كند. همين اتفاق در مورد لينك‌هايى صادق است كه افراد را به صفحات غلط هدايت مى‌كند. به طور منظم سايت خو را بررسى كرده و لينك‌هاى تغيير يافته و از رده خارج را شناسايى كنيد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا