تکنولوژی

آيا گوگل به شما لبخند خواهد زد؟

رهنمون – سايت شما در اينترنت همانند کتابى مهم در کتابخانه اى بزرگ است. شما سايت را طراحى کرده ايد تا از آن استفاده شود، کتاب نيز نوشته شده است تا خوانده شود. براى آنکه راهنماى اين کتابخانه کتاب شما را به ديگران توصيه کند، کتاب شما ضمن داشتن محتواى مناسب بايد بتواند نظر مساعد وى را نيز جلب کند.

شايد مجبور باشيد هر هفته جلد کتاب خود را تغيير دهيد، يا بعضى از صفحات آنرا به روز رسانى ناييد. اما اين کتابداران هر هفته عوض مى شوند و شما بايد به طور مداوم وقت خود را صرف شناسايى رفتار اين کتابداران نماييد به اين اميد که کتاب شما را توصيه کنند. آيا شما وقت اين کار را داريد؟

راه حل منطقى همواره اين است که شما زبان مشترکى با اين کتابداران بيابيد تا بهتر يکديگر را تفهيم نماييد. در اين کتابخانه تنها کتاب شما وجود ندارد بلکه هزاران کتاب ديگر با همان موضوع کتاب شما نيز وجود دارند. مولفان اين کتابها هم در جستجوى زبانى مشترک با کتابداران هستند، آنها هم مى خواهند کتابشان خوانده شود. چه بايد کرد؟

راهنمايان اينترنت، يا همان موتورهاى جستجوگر نيز همين رتار را با سايتها دارند. آنها براى هر موضوع هزاران سايت مى شناسند اما تنها چند سايت را قبل از همه در نتايج جستجو قرار مى دهند و به ديگران معرفى مى کنند. شما با چه زبانى مى توانيد موتور جستجوگر را متقاعد کنيد که سايت شما را اول از همه به ديگران توصيه کند؟

برخى از موتورهاى جستجوگر را با پول مى توان متقاعد کرد. به عبارت ديگر هر سايتى که پول بيشترى بپردازد، در ابتدا به همه معرفى مى شود. به اين موتورهاى جستجوگر رتبه بازاى پول مى گويند نظير Overture.com .

اما قدرت موتورهاى جستجوگر جاى ديگرى نهفته است. آنجا که شما با هر مقدار پول باز هم نمى توانيد در نتايج جستجو حضور داشته اشيد و راهى به ابتداى نتايج بيابيد. اين موتورهاى جستجوگر خريدينى نيستند و شما نمى توانيد براى سايت خود رتبه اى بخريد. اينجا رتبه ها را بايد به چنگ آوريد و به طور مداوم براى حفظ آنها بايد تلاش کنيد.

خوشبختانه، اينگونه موتورهاى جستجوگر متقاعد شدنى هستند. به عبارت ديگر شما با دانستن اصول و قواعد آنها، مى توانيد زبانى مشترک با آنها داشته باشيد. اگر بتوانيد اين زبان مشترک را بيابيد آنگاه سايت شما حتى مى تواند در صدر نتايج جستجو قرار بگيرد. به اين رتبه ها، رتبه هاى عادى (طبيعى) موتور جستجوگر مى گويند.

حال بار ديگر اين سوال مطرح مى شود که اين زبان مشترک را چگونه م يابيد؟ SEO به عنوان ابزار اصلى بازاريابى الکترونيک يک تخصص بسيار جدى است. تخصصى که يک هنر است: هنر کسب رتبه هاى بالا در گوگل و موتورهاى جستجوگر ديگر! SEO کسى است که اين هنر را به خوبى مى داند. او زبان مشترک براى ارتباط با موتور جستجوگر را مى داند.
او مى داند که رفتار موتور جستجوگر در طول زمان چگونه بوده است و امروز چه رفتارى دارد. او به خوبى مى داند که موتور جستجوگر هر روز سازى را کوک مى کند و باز هم اوست که اين سازها را به خوبى مى شناسد. او به خوبى مى داند که چگونه راه ورود موتور جستجوگر به سايت شما را هموار کند و سايت شما را برايش دوست داشتنى نمايد.

کيست که گوگل را نشناسد و نام آنرا نشنيده باشد. اگر گوگل به شما لبخند بزند، تمام بازار به شما لبخند مى زند. اما گوگل دختر طنازى است که تنها به پسران پر مغز و رعنا لبخند مى زند. اين پسران همان سايتهاى پر محتوا و محبوبى هستند که از ساختارى مناسب در طراحى برخوردارند.

SEO مى تواند سايت شما را براى گوگل و هر موتور جستجوگر ديگرى جذاب نمايد، ساختار آنرا اصلاح کرده، قابليتهاى آنرا به خوبى عرضه کند به گونه اى که بتواند در ميان سايتهاى ديگر سر راست کند.

شما اگر اين زبان مشترک را نمى دانيد از يک SEO کمک بگيريد. يا حداقل يک SEO را دوست داشته باشيد و توصيه هاى وى را گوش کنيد. همچنين مى توانيد خد يک SEO باشيد تنها کافيست که چند ماه زمان صرف کنيد و لحظه به لحظه همراه موتورهاى جستجوگر باشيد!
آيا گوگل به شما لبخند خواهد زد؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا