تکنولوژی

بازار تلفن همراه چشم انتظار مجلس‌

نام نویسنده: مينو مومنى‌

دنیای اقتصاد – وضعيت به هم ريخته تلفن‌هاى همراه طى روزهاى اخير قطع و وصل شدن‌هاى مداوم و خارج از دسترس بودن ديگر نه رغبتى براى نوشتن انتقادى بر مى‌انگيزد و نه گوش شنواى حوصله تكرار شنيدن آن را دارد.

در حاليكه در طى چند هفته اخير چند صد هزار سيم كارت تلفن همراه به متقاضيان واگذار شده و به‌يرغم آن كه مردم حداقل در شهرها‌ى بزرگ شاهد برپايى دكل‌هاى جديد BTS هستند مشخص است كه تلفن همراه به دليل بار اضافه روى ظرفيت‌هاى قبلى با مشكلاتى رو به رو خواهد بود.

به گفته بسيارى از كارشناسان مهندسى شبكه تلفن همراه در ايران از ابتدا براى اين مقدار تلفن(5/3 ميليون نفر) نبود بلكه به مرور با افزايش تقاضاى بازار بر حجم اين شبكه نيز افزوده شده است به همين دليل حجم شبكه‌اى اضافه به طور ناخواسته بر ظرفيت‌هاى گذشته اضافه شده و مشكلات فعلى را به وجود آورده است.تلفن همراه زمانى يك وسيله لوكس و براى استفاده برخى از افراد متمول به كار مى‌رفته است اما به تدريج با همه گير شدن و همچنين مشخص شدن قابليت‌هاى آن تقاضاى جهانى براى اين وسيله ارتباطى بسيار افزايش يافته است.در بسيارى از كشورهاى در حال توسعه نيمى از افراد داراى تلفن همراه هستن و اين شاخص در برخى از كشورهاى در حال توسعه تا حد 20 درصد نيز مى‌رسد به عنوان مثال در كشور هند هم اكنون 50 ميليون نفر داراى اين وسيله ارتباطى هستند اين در حالى است كه تا ژانويه سال گذشته تنها 10 ميليون نفر از اين وسيله ارتباطى برخوردار بودند.

موضوع توسعه اين وسيله ارتباطى امروزه حتى شاخص‌هاى ديگر توسعه مخابراتى را مثل تلفن ثابت نيز تحت تاثير قرار داده است براى برخى از كشورها مثل هند كه توسعه تلفن ثابت به دليل فقر عمومى و ضعف زير ساخت‌ها صورت نگرفته توسعه تلفن همراه بر ديگر بخش ‌هاى توسعه ارتباطى ارجعيت دارد.امروزه در بسيارى از روستا‌ها و نقاط دور افتاده كه امان سيم‌كشى و نصب تجهيزات مخابراتى وجود ندارد تلفن همراه يك وسيله جايگزين و مطمئن است.

شكل پيشرفت دستگاه تلفن همراه در طى سال‌هاى گذشته روند صعودى داشته به نوعى كه موضوع انتقال صدا از طريق اين دستگاه‌ها تنها يكى از كاربرد‌هاى آن را در بر مى‌گيرد. امروزه تلفن‌هاى همراه چندين دستگاه را درون خود جا داده و احتياجات و نيازهاى چند جانبه شهروندان را بر طرف مى‌كند در كشور ما تلفن همراه زمانى يك كالاى لوكس به شمار مى‌رفت و حتى به گفته برخى از مقامات مخابرات در آغاز نظرات منفى بسيارى در زمينه توسعه آن وجود داشت كه دلايل اصلى عقب ماندگى امروز از تقاضاهاى بازار است .
در حاليكه كمتر از 5 ميليون تلفن همراه در طى 10 سال اخير در كشور داير شده كارشناسان تخمين مى‌زنند حداقل 3 برابر اين مقدار نياز امروز بازار است.

مقامات مخابرات در جريان پاسخ‌هاى اخير خود به مخالفان قرار داد اپراتور دوم تائيد كردند كه با روند فعلى حتى تا 10 سال آينده قادر به پاسخگويى به نياز امروز نخواهند بود.

اعتراف مقامات دولتى ايران به ضعف دولت بر توسعه شبكه تلفن همراه نشان دهنده اين واقعيت است كه بدون سرمايه گذارى خارجى و حضور وسيع بخش خصوصى داخلى امكان رفع مشكلات اين بخش وجود ندارد.

قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه هم اكنون به شكلى نامشخص در مجلس ر حال بررسى است و اين در حالى است كه پيشتر و در هنگام عقد قرار داد گفته شده بود سيم كارت‌هاى نخستين آن در بهمن ماه به بازار عرضه مى‌شود اما به نظر مى‌رسد هنوز حتى نمى‌توان در مورد ارائه سيم‌كارت‌ها در بهمن ماه سال آينده نيز اظهار نظر كرد خصوصا با برخى صحبت‌هايى كه اخيرا در مورد توان داخلى براى اجراى اپراتور دوم عنوان شده به نظر مى‌رسد وضعيت اين گره پيچ‌در پيچ همچنان نامشخص و مبهم است.

هم اكنون ميزان تقاضاى بازار آن قدر بالاست كه حتى ارائه سيم كارت‌هاى ثبت نامى تاثيرى در روند قيمت اين وسيله نداشته است با توقفى كه در مسير اجراى قرار داد اپراتور دوم پيش آمده حتى خوشبين‌ترين افراد نيز چشم‌انداز روشنى را براى آينده اين صنعت ارتباطى نمى‌بينند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا